Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Ředitelem CEDu bude Jan Búrik

    Novým ředitelem Centra experimentálního divadla (CED) se od 1. června 2024 stane Jan Búrik. Radní města Brna dnes na svém zasedání vzali na vědomí výsledek výběrového řízení a jeho vítěze jmenovali do nové funkce. Nahradí tak Miroslava Oščatku, který příspěvkovou organizaci města vedl od roku 2018.

    Foto: archiv Tiskové středisko MMB

    Hodnocení uchazečů je u exponovaných pozic ředitelů příspěvkových organizací vždy komplexní proces, navíc garantovaný reprezentativním složením výběrových komisí. Posuzovali jsme předložené koncepce, jejich prezentaci včetně reakcí autorů na témata, která nastolili, důležitou roli také hraje psychologické vyšetření. Právě pohotovost a erudice v diskusi spolu s osobnostními předpoklady pro výkon manažerské pozice byly pro výběr nového ředitele Centra experimentálního divadla klíčové. Pro Jana Búrika hlasovali 4 členové poroty, o jeden hlas méně pak získal stávající ředitel Miroslav Oščatka. Už i na tom je vidět, že zájem vést CED projevily opravdu silné a erudované osobnosti. Panu Oščatkovi chci poděkovat za nasazení, s nímž v ekonomicky turbulentním období pět let vedl Centrum experimentálního divadla a potvrdil jeho důležité místo na naší kulturní scéně, jeho nástupci bych pak popřála, aby se mu podařilo CED dál rozvíjet v souladu s vizí a energií, s nimiž uspěl ve výběrovém řízení, uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

    Novému řediteli začne funkční období 1. června 2024. Pozici ředitele Centra experimentálního divadla přijímám s pokorou, nadšením a energií. Těším se na týmy všech divadel, se kterými chci CED rozvíjet jako moderní kulturní instituci 21. století — jako místo setkávání, experimentování, hledání nových forem divadla a témat, která mohou stát na okraji, ale je nutné o nich rozvíjet diskuzi a akcentovat je. Má mise bude založena na spolupráci a dialogu napříč celou institucí, kterou vnímám v evropském divadelním kontextu. Nechci zapomínat na výzvy uvnitř samotného CEDu – například nutnost modernizace budov a jejich technického vybavení, nastavení standardů udržitelné instituce či postupné vylepšování pracovních podmínek zaměstnanců, které přispějí k udržení konkurenceschopnosti na trhu práce, nastínil nově jmenovaný ředitel Jan Búrik.

    Výběrové řízení na ředitele CEDu bylo vypsáno 20. září 2023, zájemci mohli podávat přihlášky do konce loňského roku a výběrové řízení se konalo 26. března. Dnes Rada města Brna schválila jejího vítěze.

    ///

    MgA. Jan Búrik
    Vzdělání: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, obor Produkce
    Praxe:
    2013 dosud produkční různých hudebních a divadelních festivalů
    2014–2017 Činohra Národního divadla Praha – hlavní produkční off programu
    2016–2022 Colours of Ostrava/ Smart Production Ostrava – technický stagemanager
    2018 dosud Divadlo Na zábradlí, Praha – vedoucí produkce

    • Autor:
    • Publikováno: 27. března 2024

    Komentáře k článku: Ředitelem CEDu bude Jan Búrik

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Panu Búrikovi
      blahopřeju a jsem zvědav, jak si s CEDem povede. A přeju mu – a všem divadelníkům -, ať rozumně, přitom stále vizionářsky směrem k horizontům odvážného současného divadla a jeho institucionálního ukotvení (což je podle mne hlavní úkol CEDu).
      Nicméně jde – z mého pohledu – o překvapivé a dost riskantní rozhodnutí. Profesní zkušenosti panu Búrikovi nenahrávají – produkční různých hudebních a divadelních festivalů, hlavní produkční off programu činohry ND, technický stagemanager Colours of Ostrava, vedoucí produkce Divadlo Na zábradlí… Podle mého názoru jde o velký zásah do dosavadního fungování CEDu (Jan Búrik – co vím – s CEDem ani žádnou jím řízenou organizací dosud nespolupracoval a možná v něm dosud ani nebyl, s málokým se v Brně zná), který může, ale nemusí vyjít a který dokonce může zavést CED do záhuby. Co jsem CED dosud vnímal, bylo v něm třeba velkých lidských i profesních zkušeností a zdatností, a taky obrovská schopnost lidské empatie a profesní a politické diplomacie, což pravděpodobně Miroslav Oščatka podcenil či ne zcela měl. Podle mne CED nevedl špatně a byl důstojným nástupcem Petra Oslzlého.
      I když jsem nejvíc „vítězství“ přál Vladimíru Morávkovi… Je mi ovšem jasné, že Morávkův vizionářský projekt těžko v dnešní době a pro tak složitou instituci, jakou CED je, mohl nalézt obecnou pozitivní odezvu. A šlo by také o těžko předvídatelný risk, kam a jak se CED bude ubírat. Zda se nestane samostatnou uměleckou jednotkou, což mu – myslím si – nepřísluší.
      Z tohoto pohledu podle mne nejrozumněji vycházel ředitel Alliance Française Brno Jiří Votava. Řídí významnou instituci, pracuje v Brně, zná místní poměry, jistě má různé diplomatické zkušenosti s mnoha orgány a institucemi, má navíc i kontakty do zahraničí, což se pro rozvoj CEDu a brněnského divadelnictví může velmi hodit. Pro organizaci sdružující více rozličných subjektů a přístupnou dalším, s vizemi otevření se Evropě, pro člověka ve funkci úzce spolupracujícího s magistrátem, v němž jsou další rozličné lokální tenze, pro člověka v instituci, ve které nastávají umělecky, profesně kritické a lidsky citlivé situace, jsou tyto předpoklady a zkušenosti velmi důležité. Z Prahy přicházející a v řízení velké organizace v podstatě nezkušená osobnost to v tomto ohledu nebude mít snadné. Byť – možná – jej Petr Štědroň (asi největší favorit, kdyby se přihlásil) z DNz, kde Jan Búrik nyní pracuje, bude instruovat, navádět ho a pomáhat mu. Dokonce si říkám, že možná to (a že Jan Burian jej znal z ND) rozhodlo.
      Tedy ještě jednou panu Búrikovi blahopřeju, přeju jemu i všem brněnským avantgardním, dramaturgicky otevřeným scénám maximální nezávislost a dobré časy. A jsem na jeho misi zvědav.
      Současně se sluší poděkovat Miroslavu Oščatkovi za jeho šestiletou práci. Ustál řadu konfliktů, zvládl i časy covidové a po určitých urovnáních situací a třenic, které – především ve vztahu s HaDivadlem – podcenil či možná dokonce nezvládl, si velmi dobře dovedu představit, že by pokračoval dál. Jeho koncept na další léta CEDu má věcné, rozumné rozměry. Přeju mu, aby se mu v profesním i osobním životě dařilo a dokázal své zkušenosti pozitivně přetavit i do další své životní epochy a práce.

      28.03.2024 (12.00), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,