8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Názory – Glosy

Publicistika na ČT art se radikálně mění

ArtZóna – nový kulturní magazín a stejnojmenný web – nahradí po Novém roce na stanici ČT art pět stávajících pořadů: Divadlo žije, Terra musica, ASAP, Konfrontace Petra Fischera a Jasná řeč Josefa Chuchmy.

Místo pěti cca půlhodinových pořadů představujících dvě a čtvrt hodiny kulturní publicistiky týdně (Terra musica byla čtrnáctideník) uvidíme podle výkonného ředitele ČT art Tomáše Motla intenzivních 52 minut zpráv ze všech oborů umění a kultury u nás i v zahraničí, a to v souvislostech a s kritickou reflexí. ArtZóna se bude vysílat každé úterý ve 20.20 hodin, poprvé 9. ledna.

Proč se vedení kanálu odhodlalo po necelých pěti letech k tak radikální změně? ČT art se potýkal s tím, že měl kulturní publicistiku velmi roztříštěnou a s marginálním dopadem, zájem diváků, bohužel, někdy hraničil se statistickou chybou. Například Divadlo žije vzniklo v roce 2002 za úplně jiné situace. Historicky svou roli pořad naplnil, ale dnes jeho podoba neodpovídá mediální a informační realitě, má stále klesající sledovanost, vysvětluje Motl. Hledali jsme formát, který by byl obsahově i vizuálně atraktivní, měl lepší vysílací čas i víc peněz. Který by dokázal koncentrovaně oslovit i mladé publikum, dodává výkonný ředitel.

Vznikl nový tým: režisérem ArtZóny se stal dokumentarista Jakub Skalický, spolutvůrce svého času populárního pořadu Paskvil, platformy pro alternativní kulturu na ČT, hlavní dramaturgyní redaktorka a moderátorka ČT Lucie Klímová. Úloha zasvěceného průvodce magazínem připadla Sašovi Michailidisovi, moderátorovi, filmovému recenzentovi, publicistovi a bývalému řediteli Radia 1. Natáčet se bude v Praze a v Brně.

Na otázku, jaký má ArtZóna rozpočet, odpověděl Tomáš Motl jen nepřímo: Bude velkorysejší, například pětinásobný než Jasná řeč nebo dvojnásobný než Terra musica. Je záludné konkrétně definovat čísla, na pořadu budou spolupracovat i stálí zaměstnanci ČT nebo technika, a to se do rozpočtu neuvádí.

Magazín má nově doplnit spolupracující, ale organizačně svébytný web. Ten vychází vstříc potenciálním divákům kulturních pořadů, zvlášť těm mladším, kteří už nesledují televizní vysílání, ale vyhledávají kulturní obsah na internetu. Co není na sociálních sítích, to nezaregistrují, tvrdí Josef Chuchma, který webovou ArtZónu povede. I s ním bude mít web tři redaktory a několik oborově specializovaných externistů – pro literaturu, hudbu, film, výtvarné umění, tanec, design apod. Garantkou pro divadelní publicistiku a kritiku bude Ester Žantovská.

Zaměření webové ArtZóny má být hodně alternativní. Příspěvky nejrůznějších formátů – texty, videa, rozhovory, fotografie, kritiky, blogy – se budou objevovat ve čtyřech sekcích: 360 stupňů má přinášet zpravodajství, Inside recenze a kritické reflexe, Profil bude představovat dosud neznámé umělce, na Videu najdeme záznamy kulturních akcí, archiv přehledně uspořádaných kulturních pořadů ČT, ale třeba i videa z divadel, dokumenty, debaty apod. Má tu být možnost streamovat události v přímém přenosu.

Chuchma si představuje nový web jako ostrov, na který přijdete a můžete z něj odskakovat na jiné ostrovy. Operativní prostor, neomezený stopáží, kde budou k přečtení nebo vidění i věci, které by se do televizního vysílání nikdy nedostaly. Přehledné kulturní „úložiště“, které bude odkazovat na další informace a weby.

Nějaký čas ještě nejspíš potrvá, než si ArtZóna najde optimální podobu – hledat ji bude muset za provozu. Složité zřejmě bude i vyladit témata s „konkurencí“ v ČT – se zpravodajskou redakcí kultury a s jejími pořady Události v kultuře a Kultura plus.

Čas, který ve vysílání ČT art ubude publicistice, nahradí podle programového dramaturga Zdeňka A. Tichého zážitky. Mělo by přibýt záznamů inscenací nebo přímých přenosů z divadel, a to i ze zahraničí. Aktuálně se natáčí představení Radima Vizváryho, chystá se záznam Snu noci svatojánské v Národním divadle. Energii, pozornost i finance upíná ČT art podle Tichého také k dokumentárním cyklům, jako byl ten nedávno vysílaný o vinohradském divadle. Další se mají týkat Divadla Na zábradlí, hradeckého Draku, Národního divadla… Jsou nadčasové, reprízovatelné a mohou se látce věnovat více do hloubky. Nejsou to pořady na jedno použití, shrnuje důvody Tomáš Motl.

Komentáře k článku: Publicistika na ČT art se radikálně mění