Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2018

ročník 25
11. 12.–24. 12. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Přijď království nové opery (No. 1)

    Ostrava se dnes profiluje jako město festivalů: všeobecně proslulé Colours ve druhé třetině července, také Tanec pro život, trochu bokem je bienále New Opera Days Ostrava/Dny nové opery Ostrava – vysloveně menšinový podnik v porovnání s předchozími, který se ani nepropracoval do červnového čísla magazínu Naše město.

    Toho města, které má v centru dva úděsné pomníky nepovedené privatizace: komplex obchodního domu Textilia/Ostravica, z něhož už vyrůstají stromy, obehnaný masivním dřevěným podloubím a snad méně nebezpečná ruina druhdy nóbl hotelu Palace; do jeho strašného, apokalyptického dvora vede okno mého dočasného bydliště v koleji/hotelu Kampus Palace.

    Budova Divadla Jiřího Myrona je proměněna v ruinu jen dočasně… FOTO MARTIN POPELÁŘ

    Na rozdíl od těchto památníků byla budova Divadla Jiřího Myrona, součást Národního divadla moravskoslezského, proměněna v ruinu jen dočasně; je v zásadní rekonstrukci. Divadelní sál je ovšem zachován, jen musí obecenstvo chodit „zadem“, provozní vrátnicí.

    Tady začalo 24. června čtvrté bienále NODO světovou premiérou Hábovy opery Přijď království Tvé. Jejím námětem je hospodářská krize, nezaměstnanost a návrhy řešení problému – v poslední instanci to bude návrat Božího krállovství. Text, zvláštní mix komunistické, křesťanské a antroposofické ideologie, se skládá prakticky výhradně z proklamativních promluv. Napsal si ho skladatel Alois Hábaa upravil režisér Ferdinand Pujman, který ve svých teoretických spiscích dokázal pozoruhodně smísit křesťanství s marxismem.

    Alois Hába komponoval dílo v šestinotónovém systému v letech 1937 – 42. FOTO archiv

    Alois Hába komponoval dílo v šestinotónovém systému v letech 1937 – 42. Vyhlídky na provedení byly nulové. Po dokončení i později, v lidově demokratickém státě, především pro „ideový obsah“. O skladatelově mimořádném talentu a schopnostech svědčí fakt, že tento neoperní text zhudebnil tak přesvědčivě, že divák prakticky nevnímá jeho nedivadelnost. Paradoxně právě na této vlastnosti opery založil Jiří Nekvasil svoje režijní pojetí. Výsledné poloscénické provedení funguje perfektně, umožňuje přesvědčivé vyznění díla.

    Žádná psychologická drobnokresba se nekoná. FOTO MARTIN POPELÁŘ

    Sbor a sólisté přecházejí, zaujímají výrazné pózy a trochu gestikulují. Žádná „psychologická drobnokresba“ se nekoná, vzhledem k povaze díla ani nemůže! Vizuální stránku prvního obrazu druhého dějství zřetelně ovlivnil prostorový rozvrh gotických oltářních maleb. Charakteristiku, spíše typologii, postav vystihují výrazné kostýmy (Marta Roszkopfová).

    Z dnešní perspektivy není Hábova hudba nijak avantgardní. Je to obvyklá orchestrální struktura, blízká třeba Hindemithovi, jen kvůli šestinotónům „falešně zní“. Vokální linka je vesměs janáčkovsky artikulovaná, parlandová, kantabilní úseky jsou ve druhém dějství, v pasážích s Kristem. Zpočátku se symfonické předehry a mezihry zdají příliš dlouhé, následně se ale ukáže jejich funkce: jde o plochy nutné pro vposlouchání se do intonačního prostředí. Usnadnil je dobrý výkon mladého mezinárodního orchestru (Ostravská Banda a Ostrava New Orchestra), který vedl Bruno Ferrandis. Ten zahájil představení velmi neformálním příchodem, přelezl z parteru ohrádku do orchestrálního kanálu.

    Nesnadné party zvládali zpěváci suverénně. FOTO MARTIN POPELÁŘ

    Nesnadné party zvládali zpěváci suverénně. Někteří s notami, jiní bez nich. Sboristé měli party všichni (v červených deskách, kterými mávají, aby podtrhli svůj protest proti kapitalistům), jejich výkon byl zcela mimořádný, včetně sborových sólistů.

    Výkon sboristů byl zcela mimořádný. FOTO MARTIN POPELÁŘ

    Druhé provedení (25. 6.) bylo na začátku přerušeno kvůli problémům s technikou. Intenzita zážitku se mi zdála o něco menší než při premiéře, nicméně postupně gradovala. Nedělní premiéru sledoval jen asi z půlky zaplněný parter. Návštěvnost reprízy 25. 6. byla lepší.

    NODO, Ostrava – Alois Hába: Přijď království Tvé. Libreto a skladatel: Ferdinand Pujman, dirigent Bruno Ferrandis, režie Jiří Nekvasil, scéna David Bazika, kostýmy Marta Roszkopfová, sbormistr Jurij Galatenko; sóla mj. Michaela Šrůmová (Prostořeká), Kamila Mazalová (Táňa), Marek Olbrzymek (Intelektuál, Autor, Lucifer), Josef Moravec (Úředník, Tajemník), Vojtěch Šembera (Kristus, Písmák), David Nykl (Ředitel), Jural Nociar (1. důvěrník); Canticum Ostara, sbormistr Jurij Galatenko, Ostravská Banda a Ostrava New Orchestra. Světová premiéra 24. 6. 2018 v budově Divadla Jiřího Myrona.

    ///

    Ostatní festivalová zpravodajství na i-DN:

    Přijď království nové opery (No. 2)

    Přijď království nové opery (No. 3)

    Přijď království nové opery (No. 4)

    • Autor:
    • Publikováno: 26. června 2018

    Komentáře k článku: Přijď království nové opery (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,