Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Překvapení z Míru

    Tvůrci ze soukromého ostravského Divadla Mír byli během pandemie koronaviru stejně jako ostatní umělci nuceni zavřít divadlo. Kontakt s diváky však čile udržovali skrze svůj YouTube kanál. Jeho součástí je i videoinscenace Smrt talentovaného vepře – projekt, který je v kontextu tvorby tohoto divadla vizuálně, ale především herecky a dramaturgicky značně překvapující.

    Autorem jeho stejnojmenné, existenciálně laděné předlohy je současný český dramatik Roman Sikora. Hra je koncipována jako bilanční monolog Vepře, který se toužil stát člověkem. Objevil v sobě totiž umělecký talent. Za výjimečného ho patrně považovali i řezníci, kteří ho jako mladého vypustili z uličky smrti na jatkách, a on tak mohl zakusit život mezi lidmi. Smrt si však najde každého, a proto nakonec čeká i na přestárlého Vepře, který těsně před ní reflektuje svůj „krásný“ život. Byl to hřích snažit se být lepším a vyniknout nad ostatní? Přijde po smrti nějaké vykoupení?

    Albert Čuba se v maskérně chystá na roli Vepře. Foto: Jan Lipovský

    Nutno uznat, že formát videoinscenace, v němž se využívají různé filmové prvky, je vizuálně přitažlivý a rozhodně má potenciál, aby diváky zaujal více než klasický záznam představení. Tvůrci z Míru v čele s režisérem a představitelem hlavní role Albertem Čubou vytvořili velkolepou podívanou, v níž nechybí filmové titulky, vynikající zvuk, filmové střihy, ale třeba i efektní záběry z nadhledu. V určitých chvílích je jen na škodu až příliš tklivý hudební podkres, který zbytečně patetizuje vyznění slov ústředního hrdiny a ubírá jim na tragikomice.

    V ostravské inscenaci postava Vepře (Albert Čuba) díky svému talentu proniká do světa šoubyznysu – do světa plného populistických managerů, v němž jde stranou cokoliv lidského, včetně morálky. Obecně však inscenace kriticky reflektuje i fenomén elitářství, které dominuje kapitalistické společnosti.

    Narozdíl od předlohy není inscenace z Míru monodramatem. Kromě Čuby zde v několika rolích účinkují ještě Jana Juřičková, Lukáš Oramus, David Hlavenka, Ondřej Pavlica, Robin Ferro a Štěpán Kozub. Herecky vyniká především poslední jmenovaný, jehož zkušenost s filmovým herectvím je nepřehlédnutelná. „Řezník – businessman“ je tak v Kozubově podání potřebně úlisným chlapíkem, z jehož chladného pronikavého pohledu v kombinaci s přesnou dikcí až mrazí.

    Smrt talentovaného vepře napsal současný dramatik Roman Sikora. Foto: Jan Lipovský

    Herecky však inscenaci vévodí Albert Čuba, který dokáže velmi přesně vystihnout Vepřův tragikomický charakter a zároveň jeho zvláštní rozpolcenost mezi zvířaty a lidmi, součástí jejichž světa se nikdy plnohodnotně nestal. Vepř je sice oděný do lidského oblečení – růžového smokingu a čepice, nápadně připomínající tu známou „babišovskou“, i přesto jsou jeho projevy v něčem stále animální (a není to dáno pouze prasečím rypákem, který má místo nosu). Tuto rozpolcenost Čuba skvěle zdůrazňuje skrze detailní práci s gestikou a mimikou, které ve filmovém formátu vyniknou ještě více než na jevišti. Velmi sugestivně například působí jeho upřený a pronikavý, zároveň však posmutnělý a dobrácký „psí“ pohled.

    Musím přiznat, že mě dramaturgická volba Divadla Mír značně překvapila. Jeho repertoár je totiž zaměřený zejména na komediální kusy, v nichž je jasně čitelná snaha pobavit diváky, a to mnohdy za každou cenu. Po zhlédnutí dvou takových představení v minulých letech na festivalu OST – RA – VAR jsem tudíž byla mírně skeptická. Smrt talentovaného vepře je však jedním z prvních dramaturgicky odvážnějších a herecky i režijně progresivnějších příslibů této scény. A vypadá to, že ne poslední! Od března tohoto roku totiž začali tvůrci z Míru provozovat druhou, komornější scénu MírOFF, na níž chtějí uvádět inscenace s většími přesahy a tragikomickým laděním. Doufejme tedy, že po vážnější a zároveň černohumorné zpovědi, kterou zdobí skvělý výkon Alberta Čuby, budou následovat i další projekty v podobném duchu.


    Komentáře k článku: Překvapení z Míru

    1. Hana Hudáková

      Avatar

      Albert Čuba je nejlepší,
      celé to divadlo vymyslel, měl by být patřičně oceněn. Divadlo Mír má určitě skvělou budoucnost, jak moc bych si to přála!!!

      02.07.2020 (15.35), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Pavel

        Avatar

        Dokážete zaujmout i velmi mladou generaci, 13-18 let,
        a to je opravdový majstrštik !!! Díky youtube se uvidíme v divadle i s mými dětmi, děkuji a držím pěsti, jste amazing !!!

        03.07.2020 (5.39), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Emilie Matuštíková

      Avatar

      Skvělý výkon Alberta Čuby,
      jako i dalších herců, už se těším, až budeme zase sedět u dalších představení. Jste skvělá parta,

      02.07.2020 (23.19), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,