Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 25
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Pražské granty L. P. 2015

    Grantová komise pražského magistrátu letos rozdělila 125 milionů korun na jedno- a víceletých grantech na podporu kultury. Na oblast divadla připadlo pro příští rok 44,2 milionu na jednoleté granty a 6,2 milionu na víceleté granty, kde komise doporučila k podpoře pouze tři subjekty – Divadlo Viola, Centrum pro nový cirkus Cirqueon a Studio Hrdinů. K celkové podpoře divadla v roce 2016 je ovšem třeba přičíst víceleté granty přidělené v minulých letech.

    Grantové komisi, která vznikla po přijetí a notifikaci nového grantového systému v roce 2011, letos skončilo tříleté funkční období a pražská politická reprezentace vzešlá z loňských komunálních voleb členy komise i sbor hodnotitelů zásadně obměnila. Pro oblast divadla v komisi zasedli dramaturg Daniel Přibyl a kulturní manažer Vlastimil Ježek. Vyměnilo se i osm z deseti hodnotitelů, kteří bodují jednotlivé projekty a vlastně rozhodují o tom, zda na grantovou podporu vůbec dosáhnou. Bohužel, oproti minulům letům, zůstala jména těchto deseti odborníků veřejnosti utajena. Proč a kdo o takovém pravidlu rozhodl, se neví, magistrátní úředníci DN tuto informaci nesdělili. Grantový systém, na jehož vzniku se v letech 2009 a 2010 podílel šéfredaktor DN i autorka tohoto článku, s utajením odborných hodnotitelů nepočítal, určitě ne poté, co je práce grantové komise ukončena. Je to krok zpět a navíc zcela proti smyslu transparentního rozhodování o prostředcích na kulturu, které by z principu nemělo být anonymní. Lidé, kteří se ho účastní, přece musí být připraveni svůj názor obhajovat a nést za něj odpovědnost.

    Menším problémem je míra obměny členů grantové komise a hodnotitelů. Grantový systém totiž počítá s přiměřenou kontinuitou rozhodování. Proto bývá zvykem obměňovat jen zhruba třetinu odborníků.

    V minulém období – možná s výjimkou nepřidělení grantové podpory Divadlu Na Fidlovačce, která ale vyvolala velmi užitečnou diskusi o této scéně stojící na pomezí komerčního a neziskového provozu – nebyla rozhodnutí grantové komise zpochybňována, letos přichází rozhořčení ze dvou stran. Divadelní publicisté dávají najevo nesouhlas s tím, že téměř polovinu celoroční podpory v oblasti jednoletých grantů spotřebují divadla, která kritická veřejnost nepovažuje zrovna za umělecky perspektivní: Semafor (7‚2 mil.), Divadlo Na Fidlovačce (5 mil.), soubor Company.cz. v Divadle Komedie (4‚7 mil.) a tzv. komerční scény jako je Divadlo Bez zábradlí (1‚5 mil.) nebo Divadlo na Jezerce (1‚2 mil.). Přitom ze země vydupaný, unikátní a divácky oblíbený prostor Jatka78 v holešovické tržnici dostane na celý rok jen polovinu toho, co má k dispozici Company.cz, pouze aby mohla dokončit sezonu v Divadle Komedie. Některá čísla zkrátka začínají být, jakmile je zasadíme do kontextu, hodně na pováženou.

    Kritiku sklízí grantová komise i od divadelníků, kteří nejsou s jejím rozhodnutím spokojeni. Nejvýrazněji se ohradila právě Company.cz – zbytečně, protože souboru smlouva o podnájmu v Divadle Komedie v polovině příštího roku prostě končí. Protestuje také Divadlo v Řeznické a naopak právem. Tradiční klubová scéna tentokrát nedostala ani čtyř- ani jednoletý grant, což komise zdůvodnila tím, že divadlo dlouhodobě ztrácí jedinečnost své programové nabídky, zmíněný eklektismus dramaturgie a provozní charakter divadla coby přiznané stagiony způsobuje absenci svébytné poetiky či tematizace jeho umělecké činnosti. To by bylo v pořádku, pokud by bez peněz zůstal minimálně stejně eklektický Ungelt s milionovou podporou nebo už zmíněná divadla Bez zábradlí a Na Jezerce…


    Komentáře k článku: Pražské granty L. P. 2015

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,