Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Patrik Lančarič: Je třeba reagovat nejen umělecky, ale také manažersky

    V době, kdy jsme připravovali rozhovor, byl umělecký šéf Městského divadla Zlín Patrik Lančarič v karanténě doma, ve slovenském Pezinku.

    Selfie těsně před odjezdem ze Zlína do slovenského exilu FOTO PATRIK LANČARIČ

    V jakou chvíli jste opouštěl zlínské divadlo a jaké to je, sledovat dění takto „na dálku“?

    Já jsem zlínské divadlo neopustil, jen jsem se nakrátko přesunul k rodině na Slovensko. Pracovní záležitosti řešíme formou home office, takže na dálku jsme dnes tak trochu všichni. Píšeme si, telefonujeme, porady máme formou videochatu a se souborem jsme v pravidelném kontaktu.

    Liší se nějak situace divadel na Slovensku?

    Situace je velmi podobná jako v ČR, nařízení o dočasném uzavření divadel vešlo v platnost ve stejný den v obou zemích. Podobné je to po celé Evropě. Jsem v kontaktu s přáteli v Norsku, Estonsku, Polsku a téměř všude je nejistota, většina v této chvíli pracuje s odhadem výluky do konce dubna. Ale všichni tušíme, že to bude delší. Předpokládám, že vzhledem k odlišným vládním opatřením v jednotlivých zemích se situace může už za měsíc odvíjet rozdílně.

    Zlínské divadelní „tady a teď“ se zastavilo ve chvíli, kdy jste byli na začátku zkoušení Poprasku na laguně, v plánu byla do konce sezony premiéra třetí části trilogie o rodině Baťů. Připravujete varianty, jak bude divadelní provoz vypadat po otevření divadel?

    Zásah pandemie a následných vládních opatření tvrdě ochromí celou společnost na všech úrovních, to je jasné už teď. Je třeba reagovat nejen umělecky, ale také manažersky. Konkrétně teď plánujeme tyto kroky: Poprask na laguně přesouváme na začátek nové sezony. Je to rozezkoušená inscenace, a protože začala výroba, jsou v ní investice, a je tedy třeba ji dokončit. Projekt Baťa 3 jsme přesunuli do roku 2022 na výročí města Zlín. Chceme oživit komedii Sluha dvou pánů, která byla pár let „zmrazená“ a nebude vyžadovat zásadní investici. Plánujeme další komedii v nízkonákladovém režimu a na volnou kasu. Kromě toho hledáme ideální způsob, jak dohrát inscenace v abonentním systému a zároveň nastavit nový.

    V řeči čísel: Co přesně znamená zastavit chod divadla, který disponuje jedním z největších divadelních sálů v republice (700 míst), má ještě dvě menší scény a zaměstnává přibližně stovku zaměstnanců?

    Je zásadní, aby tato čísla byla pro ministerstvo absolutně konkrétní a přesná. Proto nyní tvoříme společnou metodiku pro všechna divadla; to znamená, že přesně počítáme ztráty, ale i úspory. V této chvíli mohu říci jen jedno. Pokud nebudeme hrát do konce června, budeme mít ztrátu cca 6 milionů korun.

    Komunikujete s řediteli či uměleckými šéfy jiných oblastních divadel a hledáte řešení nastalé situace?

    Probíhá rokování na úrovni Asociace profesionálních divadel a ministerstva kultury. Ředitel našeho divadla Petr Michálek je jako člen vedení asociace v přímém kontaktu s ostatními řediteli divadel. Informace a zkušenosti si pochopitelně vyměňujeme i po osobní linii. Situace se mění den ze dne, nic není jisté. Musíme být připraveni, a proto pracujeme s více krizovými scénáři současně. S tím jsou spojeny otázky, jak nastavit hrací plány, jak odehrát zbývající představení pro abonentní skupiny, co s posunutou premiérou atd. Všechno je třeba posuzovat v souvislosti s financemi, protože každé rozhodnutí má své ekonomické konsekvence. Konkrétně v této chvíli máme připravený tzv. optimistický plán, který počítá s tím, že bychom už v květnu či aspoň červnu mohli začít pracovat a hrát. Ale připravujeme se i na horší scénář.

    Smysl a funkce divadla spočívá mimo jiné v jeho schopnosti reagovat velmi rychle na společenské události, být „zrcadlem“ doby. Jaký odraz vidíte v tuto chvíli v zrcadle zlínského jeviště a jakým způsobem poznamená divadelní život příštích let?

    Odhadnout si v této chvíli nedovolím nic. V poslední době mi nejčastěji běží hlavou definice Petera Brooka z knihy Prázdný prostor: Prostorem projde člověk a druhý ho pozoruje. To je vše, co potřebujeme k tomu, aby vzniklo divadlo.


    Komentáře k článku: Patrik Lančarič: Je třeba reagovat nejen umělecky, ale také manažersky

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,