Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Ostravské dny 2023

    Desítky českých i světových premiér současné hudby naplní festivalovou část Ostravských dnů. Sólové, komorní, sborové, ale hlavně velké orchestrální skladby zazní v industriálních a sakrálních prostorách, ale i v akusticky jedinečném sálu nového CITY CAMPUSU Ostrava. Site-specific performance jsou cílené do nových prostor městské galerie současného umění PLATO, ale také na nábřeží řeky Ostravice nebo centrální náměstí Ostravy. Opera s Trumpem v jediné roli i zvukové happeningy, symfonické premiéry v Trojhalí Karolina a maraton elektronické hudby v Bauhausu. To vše za účasti rezidenčních orchestrů ONO – Ostrava New Orchestra a Ostravské bandy, sboru Canticum Ostrava a zahraničních ansámblů, sólistů i dirigentů. Konec letních prázdnin bude ve znamení 12. bienále Ostravských dnů. Festival pro veřejnost se uskuteční v rámci 10 dní od 24. srpna do 2. září, a to několika koncerty denně. Ostravské dny 2023 mají nově zázemí v Klastru umění a designu Ostravské univerzity na Černé louce v centru Ostravy.

    Nový komorní sál v City Campusu. Foto: Michaela Vachalova

    Právě do nového studijního areálu se kompletně přesune také Institut, třítýdenní pracovní prostředí pro skladatele, interprety a muzikology. To deklaruje nová smlouva o dlouhodobé spolupráci mezi pořádajícím Ostravských centrem nové hudby a Ostravskou univerzitou.

    Institut odstartuje deset dní před zahájením festivalu, v pondělí 14. srpna. Přihlášky do tohoto mezinárodního programu je možné stále zasílat do 15. března, s nimi rovněž žádosti o stipendium. Za více než dvacet let existence prošly Institutem téměř tři stovky mladých hudebníků z celkem jednačtyřiceti zemí, řada z nich Ostravu navštívila víckrát. Unikátem Ostravských dnů je fakt, že kompozice těchto mladých skladatelů a skladatelek jsou součástí festivalového programu, kde se bez rozpaků objevují vedle skladeb etablovaných umělců současnosti i avantgardních kompozic 2. poloviny 20. století.

    Na svou zkušenost z Institutu Ostravských dnů vzpomínal v rozhovoru pro magazín Fullmoon např. Michal Wróblewski, saxofonista, skladatel a také dramaturg festivalu Jazz Goes to Town: Jako rezident jsem tam byl podruhé. Znamená to, že přijedeš už zhruba deset dní před začátkem festivalu a se skladateli, jejichž hudba je tam pak prováděna, máš intenzivní přednášky a osobní hodiny v podstatě od rána do večera. Večer potom probíhají prezentace studentů. (…) Každý rezident má v rámci festivalu provedenou skladbu. Je to takový třítýdenní balíček lekcí, socializace, zkoušení, poslouchání hudby – naprosto skvělá akce, která pro mne byla takovou bránou do světa soudobé hudby.

    Letos podruhé se jako lektorka Institutu do Ostravy vrátí srbsko-kanadská skladatelka Ana Sokolović, profesorka na Université de Montréal a ředitelka tamního festivalu pro soudobou hudbu: Ostravské dny jsou významným festivalem a také akademií pro mladé skladatele. Mohou si zde vyměňovat nápady, diskutovat o svých kompozicích a své práci, a hlavně pracovat s hudebníky na vlastních skladbách. Institut Ostravské dny poskytuje jedinečnou příležitost zažít práci s účinkujícími a rozhodně pomáhá budovat pevná přátelství mezi všemi umělci.

    Na počátku Ostravských dnů v srpnu 2001 stál záměr vytvořit pracovní prostředí pro hudbu naší doby se zaměřením na orchestrální díla dneška. Za touto myšlenkou stál dosavadní umělecký ředitel Ostravských dnů Petr Kotík. Komunitu, která se každý lichý rok v srpnu sejde v Ostravě, tvoří cca 30 rezidentů z celého světa, jejichž program zahrnuje nejen desítky přednášek a individuálních setkání, ale také celou řadu neformálních momentů, které dokreslují celkovou atmosféru Ostravských dnů. Rezidenti Institutu nejsou jen pasivními účastníky – během tří týdnů prezentují své vlastní kompozice, jsou přítomni zkouškám svých skladeb, případně sami na festivalu jako interpreti vystupují. Letošní 12. bienále kromě exkluzivního nového zázemí v City Campusu slibuje také novinky v samotném programu Institutu, kde budou nově probíhat i interpretační workshopy, v plánu jsou také kurzy otevřené odborné veřejnosti. Festival Ostravské dny 2023 bude opět mohutnou přehlídkou hudby naší doby, bez estetických předsudků, široce otevřený autentickým příspěvkům skladatelů a interpretů rozsáhlého spektra generačního a mezinárodního.

    • Autor:
    • Publikováno: 23. února 2023

    Komentáře k článku: Ostravské dny 2023

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,