Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2024

ročník 33
25. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Opera žije! (No. 5)

    Jsou dny, kdy má člověk obzvláštní štěstí. Sobota 9. října Brno, premiéra Brittenovy opery Peter Grimes. Jeho první a hned dokonalé. Zvedne se opona, zazní hudba a okamžitě nás unáší moře a Grimesův příběh. Všechno plyne v neustálém napětí, v bezešvém divadelním díle, které vás nepropustí.

    Jana Šrejma Kačírková a Joachim Bäckström. Foto: archiv divadla

    Prolog – soudce Swallow (Jan Šťáva) vyslýchá samorostlého rybáře Petera Grimese (švédský tenorista Joachim Backström j.h.) a uzavírá jeho případ s tím, že Grimesův učeň zemřel nešťastnou náhodou. Přítomní Grimesovi nefandí a on to ví. Ale Ellen Orfordová (Jana Šrejma Kačírková), učitelka, vdova, má pro něj pochopení. Petr sní o tom, že lovem ryb zbohatne a ožení se s ní. První dějství – mořské pobřeží, mezihra Rozbřesk. Sbor, který dotváří atmosféru. Přítomen je jako němý svědek i Dr. Crabbe, podle jehož básně napsal libreto opery Montagu Slater. Peter Grimes přistává s lodí. Volá, aby mu pomohli vytáhnout loď na břeh. Dav je nepřátelský, ale starý moudrý kapitán Balstrode (Svatopluk Sem j.h.) a lékárník Ned Keene (Jiří Hájek j.h.) namotávají lodní lano. Ellen se nabízí, že doprovodí ke Grimesovi nového malého učně a bude se o něj starat. Druhá mezihra Bouře. V hospodě u „Tetičky“ (Jana Hrochová) se sešlo hodně lidí.

    Grimes a moře. Foto: archiv divadla

    Střet nenávistného metodistického kazatele Boba Bolese (Vít Nosek j.h.) a davu s hostinskou, která se snaží divokou protigrimesovskou atmosféru uklidnit. V hospodě má být přece pohoda. Druhé dějství, třetí mezihra Nedělní ráno. Pláž, na ní Ellen s chlapcem Johnem. Všimne si jeho roztrhnutého kabátku a modřiny na krku. Přichází Grimes a chce Johna ihned odvést, aby pracoval. Ellen ho brání a Grimes ji surově udeří před zraky ostatních. Dav ihned zpozorní a míří ke Grimesově chatrči. Čtvrtá mezihra Passacaglia. Grimes se chystá s chlapcem na moře. Loďku má  na břehu hluboko pod domkem, a tak k ní spouští malého Johna na provaze. Při prudkém zabušení na dveře provaz mimoděk pustí. Další nešťastná náhoda… Třetí dějství, pátá mezihra Svítí měsíc. Pestrá maloměstská společnost se baví, tančí, pije. Ellen se svěřuje kapitánu Balstrodovi, že našla na břehu svetr, který měl chlapec nasobě. Šestá mezihra. Vyděšený Grimes, Ellen, Balstrode. Ellen by chtěla Petera zachránit, ale kapitán Balstrode mu pomůže k vyřešení bezvýchodné situace: Jeď, až ztratíš zemi z dohledu, a pak loď potop. Slyšíš mě? Potop ji. Sbohem Petře.

    Sbor. Foto: archiv divadla

    Geniální libreto, geniální zhudebnění. Důležité věty se opakují, někdy i několikrát, inspirační zdroj pro hudbu, sbor je neustále přítomen alespoň svým zpěvem za scénou (druhé dějství Nedělní ráno – sbor zpívá v kostele, na jevišti je Ellen s hrajícím si chlapcem). Obyvatelé městečka dotváří atmosféru, komentují dění, poddávají se bouři, jsou agresivní, stupňují rostoucí napětí. Benjamin Britten má neobyčejné dramatické cítění a jediná nota tu není zbytečná. Dirigent Marko Ivanovič vede představení jako by hudbu napsal on sám, neobyčejně citlivě sleduje každičkou nuanci divadelního dění, odvažuje trvání každé pauzy přesně jako na lékárenských vahách, rozumí si se všemi na mrknutí oka. Orchestr hraje výborně. Vynikající sbor je ve svém živlu, téměř nesejde z jeviště, žije na scéně jako nedělitelný souhrn odlišných jednotlivců (sbormistr Pavel Koňárek, Klára Složilová Roztočilová).

    Peter Grimes Joachima Backströma jako by byl samotným Peterem Pearsem, vynikajícím tenoristou, uměleckým souputníkem a životním partnerem Benjamina Brittena. Tato opera o milovaném moři a o jedinci odlišujícím se od davu a marně hledajícím svůj šťastný osud je psána z hloubi duše. Všechny postavy na jevišti jsou přesvědčivé, vztahy mezi nimi čitelné, situace dokonale vyvážené. Figury a figurky jsou dokonale vymodelovány a pěvci zpívají úžasně. Od již jmenovaných představitelů přes Tetiččiny Neteře (Andrea Široká a Tereza Kyzlinková), Paní Nabob Sedleyovou v podání Jitky Sapara Fischerové j.h., Horace Adamse Petra Levíčka, Hobsona Davida Nykla až po němé role malého Johna (Vilém Langášek j.h.) a Dr. Crabbeho (Ivo Šiler). Režisér David Radok vytvořil svůj mistrovský kus ve vlastní scénografii (původní scénografický koncept Tazeena Firth), v kostýmech Zuzany Ježkové, se světelným designem Přemysla Jandy a s projekcemi Jakuba Nekvasila. Fascinující spolupráce všech zúčastněných, velký zážitek. To musíte vidět!!! Máte možnost ještě 13., 16. a 26. října a také 2. prosince tohoto roku.


    Komentáře k článku: Opera žije! (No. 5)

    1. Olga Janáčková

      Avatar

      První repríza 13. října.
      Příběh Radokova kamínku na mořském pobřeží. Kamínek dotýkaný Ellen putuje o něco později do kapsy Petera Grimese, ten jej před svou sebevražednou plavbou pokládá zpátky na pláž. Kamínek končí kousek od nohou jedné z Neteří hospodské Tetičky, jako by jej neprovázel žádný příběh… Režisér David Radok.

      14.10.2021 (11.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Josef Herman

      Josef Herman

      Kdo máte rádi operní zážitky,
      pospěšte do Brna. Zítra první ze zbylých tří možností, pak už jen 26.10. a 2.12. Nenechte si to ujít! Kolegové z oblasti činohry by to měli shlédnout určitě.

      15.10.2021 (14.58), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Zbyněk Brabec

      Avatar

      Naprostý souhlas!
      V kontextu inscenování oper na našich scénách se jedná o naprosto výjimečný počin po stránce hudební, pěvecké, režijní, představitelské. V inscenaci je samozřejostí profesionalita, která se z našich operních scén zcela a jistě vytrácí, zvlášť když je publikum v kterémkoliv divadlo schopno aplauzem ve stoje adorovat i inscenace, které jsou hudebně rozsypané, režijně nevypovídající a pěvecky nezvládnuté.

      20.10.2021 (20.49), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,