Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Open hradecké regiony (No. 1)

    Horké červnové dny, které nás přepadly v posledním týdnu, lákají spíše k vodě, ale přesto se v Hradci Králové objevilo množství návštěvníků, kteří nepřijeli za koupáním v nedalekém Stříbrném rybníku, ale za divadlem. V Hradci už v pátek začal sedmnáctý ročník Divadla evropských regionů, který nabízí výběr z toho nejlepšího, co nám mohou čeští, ale i zahraniční divadelníci nabídnout. Na hradeckém festivalu je nejpřitažlivější široké žánrové spektrum programu, z kterého si vybere opravdu každý.

    openair Hradec

    „Alternativci“ zamíří pravděpodobně do Žižkových sadů, přilehlých ulic a náměstí, kde se téměř po celý den konají představení z tzv. off programu (www.openairprogram.cz). Motto letošního ročníku: I to, co je na místě, může být v pohybu, naznačuje velmi obsáhlou tématiku jednotlivých inscenací. Uvidíme, zda se nám v závěru festivalu podaří stanovit konkrétnější definici této přehlídky. Motto vystihující niternou podstatu každého divadelního umění je zajímavé právě z toho důvodu, že se v něm odráží neustále se stupňující snaha o návrat ke kořenům divadla – k rituálu, hře, útěku z kamenných budov zpět na ulici a především emocionálnímu a časovému spoluprožívání zážitku tvůrce s divákem. Během dneška si můžete vybrat mezi divadelními soubory Studio Damúza, CrewTa, OLDstars, Divadlo D21, Tramtárie, UMSKUP a mnoha dalšími, včetně hudebních produkcí. Velkým lákadlem je i Pátá dohoda Jaroslava Duška. Program končí až po půlnoci, takže případní zájemci mají ještě možnost sbalit plavky a vyrazit za divadlem. Tzv. oficiální část programu (http://www.klicperovodivadlo.cz/festival_program.htm) se koná v Klicperově divadle a jeho scénách a v Divadle Drak.

    René Šmotek, Vlastimil Burda, Marek Cisovský a Albert Čuba u kalatého stolu... FOTO

    René Šmotek, Vlastimil Burda, Marek Cisovský a Albert Čuba u kalatého stolu… FOTO ARCHIV KS ARÉNA

    Velkým zážitkem z této části programu pro mě bylo včerejší představení Gogolových Hráčů v režii Ivana Krejčího a v podání ostravské Komorní scény Aréna. V této úvodní pozvánce není dostatek prostoru na reflexi, navíc za malou chvíli začínají představení, na kterých by autorka tohoto článku neměla chybět. Pouze bych chtěla zopakovat otřepanou frázi, že dobré texty neztrácí na své aktuálnosti ani po desítkách či stovkách let. S ohledem na současné události na české politické scéně je možné Gogolovo drama označit za politické divadlo, reagující na podvody, machinaci a korupci otřásající naší republikou. Tvůrci tuto spojitost podpořili i několika replikami vloženými do textu, ale nadčasovým a aktuálním je už samotný Gogolův text. Dnes si ještě můžete vybrat mezi inscenacemi brněnského Národního divadla, Divadla u mostu Perm a Divadla Drak.

    Dnešní pozvánka je u konce, zítra se můžete těšit na reflexe, a to představení Ikaros (Divadlo Drak) a off programu.

    • Autor:
    • Publikováno: 23. června 2013

    Komentáře k článku: Open hradecké regiony (No. 1)

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Ďábel skrývá e v detailiu! Celou inscenaciu Hráčů spáchali – až na návrh kostýmů muži . Podobně, jako by se herečky nejspíš nespletly mezi bavlněným a vlněným úpletem nespletou se muži mez označením předmetu za veslo nebo pádlo.
      O to víc jsem byl šokován, když herec vytáhl z kapsy revolver,odběl v přestíraném sebevražedíém úmyslu, druhý vyběhl za ním, ozval SE VÝSTŘEL A PAK SE DRUHÝ HEREC VRÁTIL A OZNÁMIL, ŽE TO DOBŘE DOPADLO, MALE ŽE UŽ MĚL PISTOLI V ÚSTECH!
      Revolver a pistole jsou dvě dosti odlišné, krátké zbraně, které se funkčně liší: ten první střílí rovnou, ta druhá se musí napřed natáhnot, Po výstřelech z první nezůstvají na posdlaze nábojnice,
      po výstřelu z pistole ano! (Důležité u krimi a dfetektvního žánru.)
      Kdo tohler neví, neměl by u divadla jasko režisér ani jako výtvarník pracovat a měl by se to jít se doučit.

      25.06.2013 (4.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,