Divadelní noviny > Názory – Glosy
NÁZORY: Není čas, aby Jan Kolář přestal psát?
Podle Jana Koláře by Ypsilonka měla zavřít krám. A my, co se likvidaci bráníme, jsme jen kapři v rybníce, co se brání vypuštění a z divadla jsme si udělali zaopatřovací ústav. Po přečtení jeho glosy o Ypsilonce v Divadelních novinách soudím, že krám by naopak měl zavřít pan Kolář. Schopnost vnímat fakta je pro psaní do novin zásadní a Kolář ji už nemá.
“Rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy poskytnout divadlo jako další scénu DAMU je správné,” tvrdí Kolář. Realita je jiná. Magistrát chce Ypsilonku změnit na organizaci s grantovým systémem, která spolupracuje s DAMU. O žádném zavírání Ypsilonky a následném vzniku další scény DAMU není řeč. Takže buď Kolář neví, o čem píše, nebo vyslepičil něco, na čem jsou hoši tajně domluveni. Magistrát sám divadlo DAMU ani poskytnout nemůže, protože mu Palác Olympic, kde je Ypsilonka, nepatří. Ani to si Kolář není schopen zjistit.
“Režijní metodu Jana Schmida … je možné rigidně uplatnit jen jako jalovou nápodobu.” – Další nesmysl. Kolář asi nikdy v Ypsilonce neviděl žádné představení Jirky Havelky nebo Braňa Holička. Ač byl osm let externím dramaturgem. Havelkovo Drama v kostce se úspěšně hraje dodnes. Žádná rigidní jalová nápodoba, skvělá věc ve stylu Ypsilonky, kterou shlédnul a ocenil i Václav Havel.
“Dlužno dodat, že v posledních pěti letech nebyla Ypsilonka v dobré kondici … “ – To nebylo pět, ale nejmíň deset let. Tehdy o zavírání Kolář nemluvil. Že by to byl jeho rybník, který nechtěl vypustit? Ani magistrátu nevadilo, že se na Schmidovy hry nechodí. A když už někdo našel odvahu na to zoufalství upozornit, zvedla se kulturní fronta s heslem Není Ypsilonky bez Schmida. Což je další nesmysl, který šíří nejen Kolář. Ypsilonka nikdy nebyla jen Schmid, jeho metoda potřebovala a vychovávala tvořivé lidi… Synková, Kořínek, Eben, Ondra Havelka, Schmitzer, Jiráň, Martin Janouš, Dejdar… Skladatelé, textaři, muzikanti, zpěváci, autoři, básníci, spisovatelé, dramatici, režiséři, pedagogové, moderátoři…
Já mám za sebou čtyři úspěšné režie v Divadle Na Jezerce, z toho dvě hry jsem napsal, dvě dramatizoval. Ypsilonka rovná se Schmid? Taková nevzdělanost až uráží.
“Prázdninové iluze… (nová premiéra v Y Martina Janouše) – hodnotit nemohu. Zcela zhnusen tím prvoplánovým bulvárem, připomínajícím komerční televizi Nova jsem šel o přestávce domů. Jan Schmid se musel obracet v hrobě.” – To mě mrzí, že Iluze neplní Kolářovo očekávání. Ale my chceme dělat současné živé divadlo a oslovit i jinou diváckou skupinu, než jen 70+.
Kolář taky psal pro Ypsilonku, společně s J. Schmidem. Dvě hry, v jedné jsem hrál. TGM aneb Masaryk mezi minulostí a dneškem. To byla doba nejhlubší krize Ypsilonky. Nikdy jsem se na scéně nestyděl tak, jako v tomto Kolářově spoludíle. Padesát diváků, o pauze půlka odešla. Na konci pokus o potlesk, diváci nenašli odvahu se na nás podívat a my na ně. Prázdninové iluze Martina Janouše jsou vyprodané a lidé se baví. Ale asi bych měl Kolářovi poděkovat, protože Masaryk byl tak strašný, že mě konečně přiměl k práci v Divadle Na Jezerce, kde jsem od Honzy Hrušínského dostal šanci hrát, psát i režírovat.
Jinak geniální Schmid nevěděl, kdy skončit a předat divadlo mladším, např. již zmíněnému Havelkovi. To dostalo Ypsilonku do krize. Teď má šanci být zas dobrým divadlem, přilákat mladé tvůrce a dát jim možnost ve Schmidově vidění divadla a světa pokračovat po svém. Ale pro Koláře, který má na krizi Ypsilonky podíl, jsme kapři, co si nechtějí vypustit rybník a máme prý zabalit krám… Zjevně má nejlepší profesionální léta za sebou. Fakta ho nezajímají, paměť podivuhodně selektivní, sebereflexe nulová. Čas zavřít krám, pane Koláři. Nejen divadlo, ani noviny nejsou zaopatřovací ústav. Obzvlášť ty placené z veřejných peněz.
Zdroj náhledového obrázku Studio Ypsilon.
Komentáře k článku: NÁZORY: Není čas, aby Jan Kolář přestal psát?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
M.Krulich
To si myslím o Vás pane Vacku teda taky , že jste tak trochu za zenitem.Predstaveni v Divadle na Jezerce žádná hitparáda teda nejsou….trochu se změnila doba .
25.02.2025 (14.32), Trvalý odkaz komentáře,
,Jolana Smyčková
Představení Masaryk jsem viděla a moc se mi líbilo .
25.02.2025 (15.44), Trvalý odkaz komentáře,
,Honza Řálok
Marně přemýšlím.. proč by dnes jakékoli divadlo, tedy i Ypsilonka stahovalo z repertoáru úspěšnou a navštěvovanou hru Masaryk, když divadla bojují o každého diváka a korunu. Neviděl jsem ji, to je pravda, ale viděl jsem s P. Vackem Hlavu medůzy, Rusalku, a teď Prodanou nevěstu..lidé i herci se baví, plný sál….a vy pane Koláři byl jste také někdy?…odkaz na vtupenky přikládám, ale pospěšte je skoro vyprodáno .. https://www.ypsilonka.cz/program-a-nakup/mesic/3
26.02.2025 (18.52), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Kolář
Má glosa Nenastal čas, aby Ypsilonka zavřela krám?, která tolik pobouřila hece Vacka byla reakcí na článek Josefa Chuchmy v Právu se stejným názvem. Laskavý čtenář jistě rozpozná rozdíl mezi jejími věcnými argumenty a nactiutrhačným tónem Vackovy repliky – „vyslepičil něco“, „nevzdělanost“ aj.
Vysoce vzdělaný Petr Vacek zřejmě přehlédl, že Havelkovy a Holíčkovy inscenace sice byly Schmidem ovlivněny, ale jejich styl byl vlastní, originální, nebyla to nápodoba.
Jiří Havelka a Braňo Holíček jsou talentovaní lidé a jejich inscenace byly a jsou obohacením ypsilonského repertoáru oproti dvěma posledním premiérám, které – podle mého soudu – nesahají původní ypsilonské poetice ani po kotníky. Že jsou vyprodané a diváci a diváci se baví? Jakby ne, bulvár už ze své podstaty má plné domy. Navíc si myslím, že dobré divadlo má vyšší smysl než publikum pouze bavit, usiluje o metaforu složitého světa. Souhlasím s Vackem, že Jan Schmid měl v pravý čas jednomu z nich Ypsilonku předat a že tak neučinil je velká škoda.
Nepopírám přínos Schmidových spolupracovníků, včetně Petra Vacka poetice Ypsilonky, ale nedá se nic dělat, Studio Y bylo spjato především s Janem Schmidem, stejně jako Semafor je spjat především s Jiřím Suchým a Jitkou Molavcovou.
Inscenace mé a Schmidovy hry Masaryk mezi minulostí a dneškem prý diváci o přestávce opouštěli a Vacek se v ní nikdy na scéně tak nestyděl. Nevím, při reprízách, při nichž jsem byl přítomen neodešel nikdo a publikum ji pokaždé odměnilo vřelým potleskem. Podle Vacka je ta hra strašná. Petr Vacek má právo na svůj názor, který mě nijak nepohoršuje. Jiný názor měla dramaturgie prestižního plzeňského festivalu Divadlo, která inscenaci vybrala jako pendant jednoho z jeho ročníků. Jiný názor měli také Martin Porubjak či Milan Uhde, kteří Schmidovi a mně po představení inscenaci pochválili. Spontánně, nežádali jsme je o tuto řeč. Nabízí se otázka, proč se Vacek, když se tolik styděl, nezachoval jako muž, nevrátil roli a z angažmá neodešel? A styděl se v té inscenaci dál až do její derniéry.
Vacek navrhuje, že mám přestat psát. Naštěstí o tom nerozhoduje, rozhoduje moje maličkost a redakce, která můj text přijme, či odmítne nebo nakladatelství, které mou knihu vydá či nevydá.
Mám moc rád česká přísloví, v poslední době nejraději to o potrefené huse, která kejhá.
PhDr. Jan Kolář
26.02.2025 (20.08), Trvalý odkaz komentáře,
,Marek J. Valenta
Podezřelé a docela smutné se mi na celé věci jeví hlavně to, že Petr Vacek neváhal v rozhorlené obraně Ypsilonky, jejímž je dlouholetým členem, „obětovat“ jméno jejího zakladatele a svého dlouholetého šéfa, se kterým si jistě mnohé své pochybnosti mohl vyříkat ještě za jeho života a ne až po jeho smrti přes média. Kritiku z vnějšku beru a chápu, ale mezi přáteli se to přece takhle nedělá. Nebo je to celé jinak?
26.02.2025 (22.23), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Vacek
Dopis Miroslava Kořínka , spoluzakladatele Ypsilonky, Janu Kolářovi
25.2.2025
Ahoj,Honzo,
už nějakou dobu se chystám Ti napsat. Já jsem totiž byl po přečtení Tvý příšerný úvahy na současný ypsilonský téma (něco jako o zavírání krámu…) tak překvapenej, až zděšenej z toho,že někdo, kdo byl přítomen prakticky celý historii divadla, může vymyslet a zveřejnit takovej až likvidační výtvor. Ukázalo se totiž, že celou tu dobu jsi měl v úctě (jak vidno nikoliv nezištný) Jana Schmida a Ypsilonka pro Tebe vůbec nic neznamenala. Nebudu tady rozebírat Tvoje nenávistný výlevy, ale mohu odkázat na skvělou reakci Petra Vacka v posledních Divadelních novinách. Souhlasím s každým jeho slovem. Proto končím svůj dopis s tím, že jsi mě hluboce zklamal a že pokud jsi měl potřebu kopnout si do mrtvoly, tak ses netrefil, kopnul jsi do živýho divadelního organismu, který by byl schopen tradici Ypsilonky a Honzy Schmida navzdory Tobě a dalším likvidátorům udržet ještě pěknou řádku sezón. Ani bych nechtěl, abys mi na tenhle dopis odpovídal, protože jsem rád, že jsem se s tím zklamáním už vypořádal.
Buď zdráv. Mirek Kořínek
01.03.2025 (9.59), Trvalý odkaz komentáře,
,