Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    My do vás tu žábu prostě dostaneme!

    Zatímco divadelní festivaly rušily letošní ročníky nebo je přesouvaly na podzimní termíny, festival francouzského divadla Sněz tu žábu se koronavirové krizi pohotově přizpůsobil. Jeho cílem je totiž propagovat nezávislé francouzské divadlo v České republice nejen uváděním původních francouzských inscenací, ale především scénickými skicami nových her. Šestý ročník proto mohl být ve dnech 14.–17. května uspořádán online, nabídnout záznamy inscenací z předchozích let a nová scénická čtení mohli režiséři rovnou přizpůsobit formátu videoskic. Divadlo NoD, odkud se festival vysílal, se ostatně proměnilo v internetové studio již projektem NoDflix.

    Všichni čtyři divadelní režiséři (Jiří Hajdyla, Jakub Čermák, Zuzana Burianová a Linda Dušková, též šéfdramaturgyně festivalu) využili filmových prostředků a podívanou zpestřili střihem, montáží či přímo rozdělením obrazu na několik rámečků – a v první řadě vedením herců k přímé komunikaci s kamerou. Distanci se naopak nevyhnul samotný formát scénického čtení, které je už v divadle polotovarem a na kameře jsou herci za scénářem ještě vzdálenější. Proč inscenace nepojali rovnou jako rozhlasové? říkáte si. Odpověď je jednoduchá: do audiozáznamu nevložíte titulky. A bez nich, zvlášť v době uzavřených hranic a divadel, neplníte hlavní poslání festivalu, kterým je umělecký dialog mezi českou a francouzskou kulturou. Proto mělo smysl festival uspořádat i za daných podmínek – a Česká republika se jím přihlásila do evropského divadelního dění, jež se přestěhováním do online prostoru nebývale propojilo. Ba co víc, i propagace francouzské dramatiky v České republice expandovala po internetu od pražských studentů k dramaturgům po celé zemi, kdežto v běžném festivalovém provozu se smrskává na nezávislé pražské scény (Venuše ve Švehlovce, Studio ALTA, NoD) – tedy na hlavní město, či dokonce jen jeho „underground“.


    Komentáře k článku: My do vás tu žábu prostě dostaneme!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,