Divadelní noviny Aktuální vydání 2/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

2/2025

ročník 34
25. 2. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Blogy Festivaly

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 846)

Multižánrová jevištní adaptace kultovního románu Báry Basikové z osmdesátých let minulého století bude uvedena v kulturním centru Kumst na Údolní ulici. Martin Dvořák, šéf festivalu, v ní propojuje slovo, hudbu a výtvarné prvky s pohybem.

Funkcionalistickou budovu, nyní zvanou Kumst, z roku 1929 navrhnul architekt Vinzenz Baier pro Německé vysoké učení technické. Foto Josef Kubíček

Múzo, Kumst, kde to je?

Funkcionalistická obytná budova v ohbí ulice Údolní naproti lékařské fakultě.

Literárně ceněný román s tématem lesbické lásky a milostného hledání mladé dívky se dočkal autorčina souhlasu k dramatizaci až nyní. Jde o komorně laděný příběh mladinké dívenky Anny, její milenky Kew a muže, se kterým se setká.

Čili příběh o citovém zrání... Foto Ladislav Polák

Čili příběh o citovém zrání.

Tak nějak.

Páteční vedro je děsivé. Na Joštově vystupuji z tramvaje. Spouští se déšť. Než stačím vytáhnout deštník, jsem smočený. Míjím budovu Nejvyššího soudu, Červený kostel.

Múza se ptá: Nevzdáme to?

Ne, mám v báglu suchou košili.

Vcházím do dlouhého průchodu Kumstu. Padám na koženkovou sedačku.

Múza říká: Přestalo pršet.

Přede mnou tančí dívenka. Foto Ladislav Polák

Vstupuji do prostorného sálu. Obdélník hracího prostoru je zvýrazněn židlemi sedících diváků. Půvabná vypravěčka je laskavá. Hovoří, dívá se na mě a čeká, až se usadím.

Přede mnou tančí dívenka. Zarosení mých brýlí dodává jejímu půvabu mlžnou snovost.

Choreografie volí těsné proplétání údů v chomáč nohatých hadů. Foto Ladislav Polák

K děvčátku se tanečními kroky blíží žena-vamp. Lehké doteky a taneční vír se mění v mazlení a následné milování. Choreografie volí těsné proplétání údů v chomáč nohatých hadů.

Marně otírám skla.

Z  dialogu cítím napětí. Foto Ladislav Polák

Z poupátka je žena. Do jejího života vtančí muž. Annina ústa mluví líbezným sopránem, její slova znějí velitelsky. Svalnatý chlap přijímá roli ochránce. Z  dialogu cítím napětí.

Aktéři se uklánějí.

Múza říká: Mělo to atmosféru, přesvědčivost a dobrou scénickou hudbu. Lucie Hrochová, Kristýna Křemenáková, Klára Uhlířová a především režisér, scénárista, choreograf, hrající tanečník Martin Dvořák si zaslouží obdiv a velkou pochvalu.

Brno – Komín, 30. 7. 2023 

Bára Basiková – Martin Dvořák: Rozhovory s útěkem. Multižánrová jevištní adaptace knihy Báry Basikové o citovém hledání dívky v režii a choreografii Martina Dvořáka. Účinkují: Lucie Hrochová, Kristýna Křemenáková, Klára Uhlířová a Martin Dvořák. Psáno z reprízy v brněnském Kumstu 21. července 2023 v rámci ProART festivalu Brno 2023.

///

Více o ProART festivalu Brno 2023 na i-DN:

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 844)

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 845)


Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 846)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,