Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 846)

    Multižánrová jevištní adaptace kultovního románu Báry Basikové z osmdesátých let minulého století bude uvedena v kulturním centru Kumst na Údolní ulici. Martin Dvořák, šéf festivalu, v ní propojuje slovo, hudbu a výtvarné prvky s pohybem.

    Funkcionalistickou budovu, nyní zvanou Kumst, z roku 1929 navrhnul architekt Vinzenz Baier pro Německé vysoké učení technické. Foto Josef Kubíček

    Múzo, Kumst, kde to je?

    Funkcionalistická obytná budova v ohbí ulice Údolní naproti lékařské fakultě.

    Literárně ceněný román s tématem lesbické lásky a milostného hledání mladé dívky se dočkal autorčina souhlasu k dramatizaci až nyní. Jde o komorně laděný příběh mladinké dívenky Anny, její milenky Kew a muže, se kterým se setká.

    Čili příběh o citovém zrání... Foto Ladislav Polák

    Čili příběh o citovém zrání.

    Tak nějak.

    Páteční vedro je děsivé. Na Joštově vystupuji z tramvaje. Spouští se déšť. Než stačím vytáhnout deštník, jsem smočený. Míjím budovu Nejvyššího soudu, Červený kostel.

    Múza se ptá: Nevzdáme to?

    Ne, mám v báglu suchou košili.

    Vcházím do dlouhého průchodu Kumstu. Padám na koženkovou sedačku.

    Múza říká: Přestalo pršet.

    Přede mnou tančí dívenka. Foto Ladislav Polák

    Vstupuji do prostorného sálu. Obdélník hracího prostoru je zvýrazněn židlemi sedících diváků. Půvabná vypravěčka je laskavá. Hovoří, dívá se na mě a čeká, až se usadím.

    Přede mnou tančí dívenka. Zarosení mých brýlí dodává jejímu půvabu mlžnou snovost.

    Choreografie volí těsné proplétání údů v chomáč nohatých hadů. Foto Ladislav Polák

    K děvčátku se tanečními kroky blíží žena-vamp. Lehké doteky a taneční vír se mění v mazlení a následné milování. Choreografie volí těsné proplétání údů v chomáč nohatých hadů.

    Marně otírám skla.

    Z  dialogu cítím napětí. Foto Ladislav Polák

    Z poupátka je žena. Do jejího života vtančí muž. Annina ústa mluví líbezným sopránem, její slova znějí velitelsky. Svalnatý chlap přijímá roli ochránce. Z  dialogu cítím napětí.

    Aktéři se uklánějí.

    Múza říká: Mělo to atmosféru, přesvědčivost a dobrou scénickou hudbu. Lucie Hrochová, Kristýna Křemenáková, Klára Uhlířová a především režisér, scénárista, choreograf, hrající tanečník Martin Dvořák si zaslouží obdiv a velkou pochvalu.

    Brno – Komín, 30. 7. 2023 

    Bára Basiková – Martin Dvořák: Rozhovory s útěkem. Multižánrová jevištní adaptace knihy Báry Basikové o citovém hledání dívky v režii a choreografii Martina Dvořáka. Účinkují: Lucie Hrochová, Kristýna Křemenáková, Klára Uhlířová a Martin Dvořák. Psáno z reprízy v brněnském Kumstu 21. července 2023 v rámci ProART festivalu Brno 2023.

    ///

    Více o ProART festivalu Brno 2023 na i-DN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 844)

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 845)


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 846)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,