Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 755)

    Schody před Janáčkovým divadlem. Jako o pouti. Operní soubor se loučí se sezonou uvedením premiéry slavného díla Giuseppe Verdiho Otello.

    Je vedro. Profesorka Krátká říká: Vilém Přibil byl považován za jednoho z nejlepších hrdinných tenorů Evropy, černého Maura zpíval a hrál famózně. Sošný kmet, někdejší věhlasný sbormistr Josef Pančík pokyvuje hlavou: No jo

    Bouře nad přístavem. Blesky, fascinující hudba. Jásot a hlahol trub.  Kypřané vítají vítězný návrat Otella z bitvy s Turky. Otello, urostlý chlapík v tmavém „mantlu“, je bílý muž s černou skvrnkou na tváři.

    Zbledl jsem, Otello je běloch! Foto NdB

    Zbledl jsem, Otello je běloch!

    Kamenné hradby však tají další překvapení. Jago, je bloumajícím pobudou s rukami v kapsách.

    Vyděšená múza šeptá: Toto je co?!

    Bůh suď, pánové si pozpěvují jako by nic.

    Toto je co?! Foto NdB

    O přestávce ve foyeru jako v úle. Kolem režiséra inscenace Otella z roku 1989 Václava Věžníka je živo. Prokvetlý divák hrozí pěstí k nebesům a rozčílená paní šatnářka říká: Černý Maur na jevišti je prý rasismus.

    Představitelé dvojice hlavních mužských rolí asi nemají svůj den… Foto NdB

    Jeden divák tvrdí, že představitelé dvojice hlavních mužských rolí asi nemají svůj den. Doktor Eugenie Dufková se usmívá: Nezlobte se, že se nevyjádřím, láká mě martini. A profesorka Krátká dodává: Vilém Přibil byl zcela výjimečný. Chlapisko, vzbuzující respekt a tenor vskutku hrdinný. Hříšný Maur s duší dítěte. Patetický a přece přirozený, s načerněnou tváří i rukama. Desdemonu zpívala Sylvie Kodetová.

    Tu inscenaci jsem neviděl. Zrovna jsem nastoupil do angažmá v činohře a měl plno starostí. Pamatuji se, že krátce po premiéře Otella odvolali ředitele Státního divadla Barvíka, protože se v pohnutých dnech srpna osmašedesátého vysílalo ze střechy Janáčkovy opery zpravodajství.

    Nevzdáme to?! Foto NdB

    Múza se ptá: Nevzdáme to?

    Jsem V. I. P., odchovaný experimenty, sluší se vydržet. A usedám do křesla.

    Klimatizace chladí. Přivírám oči. Poryv hudby je dramatický.

    Sboristé pějí. Pozoruhodným se zdá být projev Cassia. Žel, Jagova intrika s šátkem zaniká. Působí jako šachový tah mimochodem. Reakce bílého Otella je a není.

    Chce to martini… Foto NdB

    Múza šeptá: Chce to martini…

    Vydržme. Ještě bude zpívat Desdemona, pak ji ten nešťastný běloch uškrtí a opera skončí.

    Desdemony závěrečnou obhajobu nevinnosti hraje a zpívá sopranistka Jana Šrajma Kačírková virtuózně.

    Účinkující se obřadně děkují.

    Dívám se na hodinky. Je třiadvacet hodin deset minut.

    Brno – Komín, 25. 7. 2022

    Národní divadlo Brno – Giuseppe Verdi: Otello. Libreto: Arrigo Boito. Hudební nastudování: Robert Kružík. Dirigent: Robert Kružík. Režie: Martin Glaser.  Scéna: Pavel Borák. Kostýmy: Markéta Sládečková. Světelný design: Martin Špetlík. Dramaturgie: Patricie Částková. Sbormistři: Zuzana Kadlčíková, Valéria Maťašová. Osoby a obsazení. Otello: Harold Meers. Jago: Dragutin Matič. Desdemona: Jana Šrejma Kačírková. Cassio: Aleš Briscein. Emilia, Jagova manželka: Václava Krejčí Housková. Roderigo, benátský šlechtic: Petr Levíček.  Lodovico, vyslanec Benátské republiky: Josef Škarka. Montano: David Nykl. Hlasatel: Kornél Mikecz. Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB. Dětský sbor Brno. Premiéra 17. června 2022, Janáčkovo divadlo, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 755)

    1. Zdeněk Pololáník

      Avatar

      Nestačím se divit
      různým inscenačním pojetím klasických děl.
      Ještě, že hudba – zatím – zůstává originální. Myslím i v tomto případě. Ačkoliv i o to už se konaly pokusy. Vzpomínám jako člen výboru OSA, že přišla žádost dědiců díla Ant. Dvořáka na zrušení „úpravy“ Rusalky pro Báru Basikovou a další pop zpěváky, včetně původní instrumentace. Rodina Dvořákových potomků požadovala zákaz v tomto provedení. Nebylo třeba. Naopak se ukázalo, že nová aranž Dvořákovy instrumentace nedosahuje, a již nepamatuji, zda vyšuměla hned po 1. provedení.

      31.07.2022 (21.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,