Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 184)

    V den svých 78. narozenin jsem vstoupil do útrob Marty. Jeden z profesorů zahalekal: Jardo, ty jsi omládl, jsi mladší o dvacet let… / Ano, ano, Karle! Už brzy půjdu do důchodu… / Nuže, vzhůru do dalších let, barde, řekl usměvavý profesor Karel a popostrčil mě do sálu…

    tucek-hvezdy-poster

    Commedia dell´arte… pódium ve znamení čtverce, konstrukce s oponkou, rachotící bubny, kvílící klávesy a dvanáct „nových“ tváří adeptů herectví zpívá písničku na uvítanou… Již to začalo, již to vypuklo… Koukejte se, dobře se koukejte!!!

    Chtělo by to komedii... FOTO PETR CHODURA

    Chtělo by to komedii… FOTO PETR CHODURA

    Do jistého nejmenovaného italského města právě dorazila tajemná vědma Stella Artroa, cestující médium (Markéta Hausnerová) se svou schovankou Chiarou (Dagmar Kopečková). Nabízejí zoufalým zájemcům mimořádné nebeské konstelace, které dozajista vyspraví a prozáří jejich dosavadní nešťastné osudy.

    Tak jo! FOTO PETR CHODURA

    Tak jo! FOTO PETR CHODURA

    Rozpustilé dcery váženého pana Pantalona (Marek Šenkyřík), Cecilia (Michaela Rykrová) a Clarice (Taťána Janevová) mají legraci z otcovského kárání a tváří se vyzývavě… Franceschina, hbitá, prostořeká služka (Barbora Goldmmanová) poletuje pódiem jako motýlek a pažemi natřásá peprné vtípky. Její pán – slovutný Dottore (Petr Hanák) s úžasně tvarovanou hlavou trousí zaručeně latinská moudra a poučuje a poučuje. Dottorovi synové – Fabiano (Jan Mansveld) a Florindo (Jaroslav Tomáš) – se v bělostných košulenkách potulují prostorem. Hrají na kytary, zpívají a žádnou srandu nezkazí. Tu a tam to vypadá, že jsou skuteční bratři… Ondřej Kraus v rolích Pasquala a Pantaleonova sluhy je mluvný. K tomu ještě svádí a je sváděn něžným pohlavím. A také i trochu něžné pohlaví miluje… Capitáno Tomáše Žilinského je řvavý, hloupý a padavý. Jeho pády jsou však třeskutě dobré. Jeho sluha Brighella v podání Dominika Teleky je zlatým hřebem představení. Šišlající, zadrhovanou slovenskou mluvou a výrazem prosťáčka rozchechtává smíchuchtivé obecenstvo a svého pána Capitána dovádí k zoufalství… Eskamoterské kousky těla a žongláž s rekvizitami dělají z výkonu událost, která mi dala vzpomenout legendární provázkovské inscenace Commedia del´arte s Bolkem Polívkou v roli Harlekýna…

    Máš titul, kde obsadíš všech dvanáct tak, aby si každý opravdu zahrál? FOTO PETR CHODURA

    Máš titul, kde obsadíš všech dvanáct tak, aby si každý opravdu zahrál? FOTO PETR CHODURA

    V programu jsem se dočetl: Ke vzniku scénáře a inscenace: Jednou na jaře vedoucí ateliéru herectví prof. Nika Brettschneiderová a její odborný asistent Igor Dostálek přemítají nad titulem, kterým jejich dvanáct svěřenců o rok později vstoupí do Studia Marta, aby tímto prvním představením v tzv. „pedagogické režii“ otevřeli svou absolventskou sezonu, která završuje čtyřleté studium.

    Ona: Chtělo by to komedii… Ale budeš to režírovat ty.

    On: Tak jo!

    Ona: Máš titul, kde obsadíš všech dvanáct tak, aby si každý opravdu zahrál?

    On: Hm… Asi ne. To bych musel napsat.

    Ona: Tak jo. – A je rozhodnuto.

    Hm… Asi ne. FOTO PETR CHODURA

    Hm… Asi ne. FOTO PETR CHODURA

    Přebírám tento rozhovor proto, že se mi zdála být délka představení nekonečně dlouhá… Dialog pedagogů jasně zdůvodňuje – proč tomu tak je… V komedii se dlouze vše vysvětluje, dlouze se prodávají smlouvy na šťastnou budoucnost, dlouze se rozbalují smluvní roličky a předlouze se straší, aby byl potrestán zlý rodič, který nepřeje lásce svých dětí…

    To bych musel napsat. FOTO PETR CHODURA

    To bych musel napsat. FOTO PETR CHODURA

    Nicméně, stopětapadesátiminutové představení naplněné klaunskými čísly, nápady a hereckou chutí studentů mě potěšilo. Scenárista a režisér Igor Dostálek inscenací potvrdil, že životnost odkazu italské herecké komedie dell´arte stále platí.

    To bych musel napsat. FOTO PETR CHODURA

    Tak jo! FOTO PETR CHODURA

    Prof. Karel mi při odchodu s úsměvem řekl: Jardo, pěkný dárek k narozeninám ti studenti dali, viď…

    Dali, dali. Karle, ale dlouhý!

    Brno – Komín, 12. 9. 2019.

    Studio Marta (JAMU), Brno  Igor Dostálek: Hvězdy na prodej. Scénář a režie: Igor Dostálek, pedagogické vedení: Nika Brettschneiderová, asistent režie: Monika Okurková, kostýmy: Lucie Sedláčková, hudební spolupráce: Ondřej Hájek, autoři písně Písnička do ouška: Jan Mansfeld, Jaroslav Tomáš, světla: Jonáš Garaj. Hrají: Barbora Goldmannová, Markéta Hausnerová, Petr Hanák, Taťána Janevová, Dagmar Kopečková, Ondřej Kraus, Jan Mansfeld, Michaela Rykrová, Marek Šenkyřík, Dominik Teleky, Jaroslav Tomáš a Tomáš Žilinský. Premiéra 5. 9. 2016.

    ///

    Více o inscenaci Hvězdy na prodej na i-DN:

    Potěš protěž přílivem průpovídek

     


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 184)

    1. Ludvik Kavin

      Mrzi me jen,
      ze citace rozhovoru mezi vedouci atelieru herectvi prof. Nikou Brettschneiderovou a jejim kolegou a reziserem i autorem hry Hvezdy na prodej neni predana presne, ac to ten dojem vyvolava. Tak jak je citace podana, meni realitu rozhovoru. Napriklad to pusobi, jako by Nika Brettschneiderova nerada rezirovala komedie. Opak je pravdou.
      Opis citace rozhovoru z programu inscenace:
      ONA: Chtelo by to komedii…
      ON: Jé, co takhle klasickou „dell´artovku“, to tu dlouho v Marte nebylo? To by bylo fajn…
      ONA: Proc ne, ale budes to rezirovat ty.
      ON: Jo?… Tak jo!
      ONA: Mas titul, kde obsadis vsech dvanact tak, aby si kazdy opravdu zahral?
      ON: Hm… asi ne. To bych musel napsat.
      ONA: Jo?… Tak jo. – A je rozhodnuto.

      Tolik citovany rozhovor, jak skutecne probehl a byl publikovan v programu inscenace. Bohuzel prekroucene v clanku Mudrovani (nejen) nad divadlem (No.184). Do citaci nelze vkladat vlastni predstavy o veci.

      08.10.2016 (22.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,