Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Potěš protěž přílivem průpovídek

    Hvězdy na prodej –  inscenace absolventů JAMU – má spád, text je sestaven z vypointovaných slovních hříček a stylizace do typů komedie dell’arte probíhá lehce a hravě.

    Ondřej Kraus a Barbora Goldmannová FOTO ARCHIV MARTA

    Ondřej Kraus a Barbora Goldmannová
    FOTO ARCHIV DS MARTA

    První hold patří autorovi scénáře (a zároveň režiséru inscenace) Igoru Dostálkovi, jenž skloubil pedagogické cíle s jazykově originálním převyprávění klasické zápletky o milencích, jejichž lásku neschvalují rodiče, přesněji otcové. Slet průpovídek, hesel či naopak podivně dlouhých a jazykolomných vět o astrologických poznatcích prší ze scény v téměř nepřetržitém proudu, takže se stává nemožným vstřebat všechny slovní kličky a kotrmelce najednou.

    Pozorný divák sice zaznamená, že některé postavy jsou jaksi nad počet a příběh by se bez nich obešel, leč stejně dobře si všimne, kolik by bez jejich extempore ztratila inscenace (především bez Capitana Tomáše Žilinského). Dostálek napsal skvělý text, ale nemalou víru vložil i v dovednosti svých studentů – a to právem. Každý z mladých herců pečlivě rýsuje kontury své postavy, pohyby počínaje a mluvou konče. Vzniká tak rozmanitá galerie typů komedie dell’arte permanent, které permanentně rozesmávají publikum.

    Stylizace charakterů určuje jejich základní a celkově vzato jediné povahové rysy rozehrávané znovu a znovu s čím dál větší bujarostí. Nejživěji se obligátně projevují sluhové, od poskakujícího a slovně žonglujícího Pasquala (Ondřej Kraus), přes hubatou a zemitou Franceschinu (Barbora Goldmannová) až po pomalejšího Brighellu (Dominik Teleky), který pracuje s vnitřním tělovým napětím a zadrháváním v řeči. Otcové se pak liší vertikalitou – zatímco do hvězdných drah zahleděný Dottore (Petr Hanák) se tyčí do výše a jeho silueta nabývá hranatých tvarů, mamonářský Pantalone (Marek Šenkyřík) se co chvíli choulí do podřepu a kulatí svůj ohebný hřbet. Obě dvojice innamorati (Taťána Janevová, Michaela Rykrová, Jan Mansfeld, Jaroslav Tomáš) definuje souhra v párech, ať už sourozeneckých či partnerských – doříkávání replik střídá vzájemné nepochopení, prostorové rozestavění pak střídá oddalování a blízkost. Zamilovaní neoplývají pouze vtipem, ale projevují i zdravou roztomilost a uvzdychanost. Capitano, tedy domněle chrabrý voják, nepromešká žádnou příležitost k posilování či fyzickému kontaktu (zejména násilí). Vše provádí s hřmotností a jeho mluvu dokresluje mužný, hluboký chraplák. Věštkyně Stella (Markéta Hausnerová) se s elegancí proměňuje v šarmantní Francouzku a schovanka Chiara (Dagmar Kopečková) se ji snaží napodobit.

    Marek Šenkyřík, Markéta Hausnerová, Dagmar Kopečková a Petr Hanák FOTO ARCHIV MARTA

    Marek Šenkyřík, Markéta Hausnerová, Dagmar Kopečková a Petr Hanák FOTO ARCHIV DS MARTA

    Zcela očekávaně hrají prim na jevišti sluhové. Jejich obsazení absolventy, kteří se již během interních školních prací projevili jako výrazné herecké osobnosti nemalého talentu, nepřekvapí, a to zároveň představuje drobné úskalí inscenace. Ty šťastlivce, kteří se jimi nekochají poprvé, přece jen nepotěší tolik jako objev například zmíněného Žilinského, Hanáka či Šenkyříka. Na druhou stranu to ale také znamená, že z vydařené kolektivní souhry nikdo zbytečně nevyčnívá nad ostatní.

    Řízný hudební doprovod a zvukové efekty vytvářejí aktéři sami, ze tří stran otevřené dřevěné pódium krom oponky zeje prázdnotou. Kostýmy dávají svým nositelům hlavně prostor k akci. Jasně také odkazují k tradičnímu odění typů komedie dell’arte a milostné páry označují shodné barvy.

    Drobné výtky směřují pak k závěru inscenace, ukončené přece jen příliš polopatickým až mírně moralistním vyslovením myšlenky dramatu. Ač chápu historickou návaznost na podobné monology zvoleného žánru i záměr inscenátorů vytvořit komedii s pointou, zdá se mi promluva v tomto případě scénicky nadbytečná. Zde nejvýrazněji vystupuje na povrch absence dramaturgické spolupráce.

    I když jsem si na závěr neodpustila kritický postřeh, nebudu popírat, že už dlouho mne nic nepobavilo a nepotěšilo tolik jako první letošní premiéra v Martě. Přesné dodržení žánru, skloubení pedagogických cílů s poctivě vypracovanou a originální inscenací a vynikající výkony absolventů pouštějí světlo do temnot nadcházející sezony.

    Divadelní studio Marta (JAMU)Igor Dostálek: Hvězdy na prodej. Režie Igor Dostálek, kostýmy Lucie Sedláčková, hudební spolupráce Ondřej Hájek. Hrají Barbora Goldmannová, Petr Hanák, Markéta Hausnerová, Taťána Janevová, Dagmar Kopečková, Ondřej Kraus, Jan Mansfeld, Michaela Rykrová, Marek Šenkyřík, Dominik Teleky, Jaroslav Tomáš, Tomáš Žilinský. Psáno z premiéry 5. září 2016.


    Komentáře k článku: Potěš protěž přílivem průpovídek

    1. Ondřej Kraus

      Profilový obrázek

      Recenze moc pěkná,
      škoda jen, že se někdo nepodíval na jména herců …. nejsou správná.

      02.10.2016 (16.58), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Petr Hanák

      Profilový obrázek

      Bylo by prosím lze,
      aby odpovědný člověk opravil jména v textu, tak aby se z Adama Krause stal Ondřej z Tomáše Hanáka Petr a z Dominika Šenkyříka Marek, jak se jmenujeme doopravdy?
      Je to docela ostuda.

      02.10.2016 (17.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Igor Dostálek

      Profilový obrázek

      Snad jen poznámku:
      jména herců uvnitř článku mírně řečeno „bloudí“, ale v dodatku pod článkem jsou již správně 🙂

      02.10.2016 (20.05), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. DN

      Profilový obrázek

      Opraveno.
      Za omylem chybně uvedená křestní jména v textu se omlouváme.
      Redakce DN

      03.10.2016 (0.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Petr Hanák

      Profilový obrázek

      Děkujeme
      za opravu i za recenzi 🙂

      03.10.2016 (3.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Jiřina Hofmanová

      Profilový obrázek

      Já bych se ráda
      ještě jednou (zcela soukromě a zcela za sebe coby autorku) velmi, velmi omluvila za spletení jmen. Jediné, co mohu slíbit, je lepší příští, protože tahle jména už nezapomenu.

      03.10.2016 (6.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,