Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2019

ročník 28
11. 6.–24. 6. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ministr kultury slibuje

    Rituál tiskových konferencí, na nichž ministři kultury na počátku funkčního období představují plány pro svůj resort, jsme už zažili mnohokrát. Bilance těch uskutečněných na jeho konci bývá o poznání smutnější. Přesto je dobré si ty sliby zapamatovat.

    Připomeňme si, že doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D., nastoupil do funkce před sedmi měsíci. Povoláním středoškolský a posléze (od roku 2001) vysokoškolský učitel na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci byl od roku 2014 primátorem Olomouce. V roce 2017 byl zvolen do Poslanecké sněmovny ČR za ČSSD.

    V poslední době jsme o něm slyšeli, když zvedl ruku pro zdanění církevních restitucí, aby vzápětí prohlásil, že bude prosazovat, aby peníze z těchto daní byly určeny na obnovu církevních památek.

    Na tiskové konferenci se pan ministr nejdříve pochlubil tím, co už stačil udělat. Poté co podle svých slov musel po nástupu do funkce jmenovat Jana Buriana ředitelem Národního divadla na další šestileté období, neboť by se nestihlo vypsat řádné výběrové řízení na tuto funkci, vydal Příkaz ministra č. 13/2018, kterým se stanoví postup při jmenování ředitelů státních příspěvkových organizací a některá pravidla pro jejich hodnocení. Prý se tak stalo se záměrem ztransparentnit hodnocení těch stávajících. Dokument popisuje obecně technický postup při vypisování výběrových řízení, stanovuje, že hodnocení ředitelů provádí příslušný odbor a ten také navrhuje prodloužení jejich smlouvy nebo odvolání. Ministr má konečné slovo při výběru ředitele, nezávisle na pořadí uchazečů navrženém výběrovou komisí. Uchazeč, který nedá souhlas se zveřejněním své koncepce, bude z konkursu vyřazen. Příloha Příkazu obsahuje povinnou osnovu pro vypracování koncepce.

    Ministr dále připomněl, že se zvýšily mzdy u pracovníků v kultuře o 5 % v tarifních tabulkách, o 5, 9 % v nadtarifních složkách. S tím souvisí i zvýšení finančních prostředků v Programu státní podpory profesionálních divadel a stálých profesionálních symfonických orchestrů a sborů oproti schválenému rozpočtu pro rok 2019 o 60 milionů korun. Jsou určeny z velké části pro soubory a tělesa zřizovaná městy a kraji a mají kompenzovat jejich výdaje na zvýšení platů.

    Do budoucna pro zaměstnance v kultuře vyjednává ministr kultury s Ministerstvem práce a sociálních věcí další navýšení platů prostřednictvím přesunutí tarifních platů do vyšších tabulkových tříd.

    Čtyřicetimilionové navýšení Programu státní podpory festivalů profesionálního umění oproti přijatému rozpočtu zdůvodnil ministr vysokými požadavky jejich organizátorů. Grantové programy pro všechny umělecké obory byly ovšem navýšeny pouze o jeden milion. Nicméně celkově je jejich podpora oproti minulému roku podle ministra o 40 milionů korun vyšší než vloni, činí 213 milionů korun.

    Divadla se dále týkají ministerské plány na reformu Státního fondu kultury (SFK), který by měl – údajně v době nepříliš vzdálené, ministr uvedl, že by se tak mohlo stát zhruba za dva roky – převzít na svá bedra veškerou dotační podporu v kolonce živé umění ze strany státu. Měl by fungovat vícezdrojově. Vedle dosavadní státní podpory grantů v oblasti živého umění, která v roce 2019 podle ministra činí 213 milionů korun, a 49 milionů korun ze stávajícího rozpočtu SFK jedná ministr o dalších příjmech. Například ze zdanění hazardu, pornografie nebo z reklamy a sponzorských odkazů na ČT, případně o penězích od soukromých donátorů, kteří by pak mohli působit v dozorčích orgánech. Do budoucna si ministr představuje v SFK každoroční objem peněz kolem jedné miliardy, přibližně stejný jako ve Státním fondu pro rozvoj kinematografie. Jeho fungováním a také slovenským Fondem pre podporu umenia se chce inspirovat při reformě SFK. Slibuje si od ní větší transparentnost při rozdělování finanční podpory i to, že více oddělí fungování kulturních subjektů od státu.

    Ministr se dále chce věnovat přijetí zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře, který měla ve vládním prohlášení už vláda Bohuslava Sobotky, ale ministr Daniel Herman nikdy nepředložil k projednání. Údajně už našel společné stanovisko s odborovými svazy. Zákon by měl podle Antonína Staňka například vyřešit problém stávajících příspěvkových organizací využít příjmy z vedlejší činnosti, jako jsou muzejní obchody v galeriích nebo prodej propagačních předmětů apod. Začátek veřejného projednávání tohoto zákona vidí kolem poloviny roku. Počítá se s tím, že transformace stávajících institucí by byla nepovinná, zákon by měl pouze rozšířit možnosti jejich právní subjektivity.

    Blíží se prý také konkrétní stanovisko ministerstva kultury pro UNESCO ve věci krumlovského otáčivého hlediště. Ministr počítá s vypsáním architektonické soutěže na nové, prý klidně na stejném místě. Slíbil také, že zahájí debatu o zákoně o kultuře, který podle něho v Česku chybí.

    Ministr také odmítl podezření z dohody s prezidentem Zemanem, který mu v chystané personální obměně vlády údajně slíbil podporu, když odvolá ředitele Národní galerie Jiřího Fajta. A dodal, že k takovému odvolání by musel mít důvod a zatím o žádném neví. O ministrově účasti na „křtu“ knihy Miroslava Grebeníčka Ve znamení kříže, kterou ocenili poslanci KSČM, se nemluvilo.


    Komentáře k článku: Ministr kultury slibuje

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,