Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Martin Glaser: Je dobré být u toho

    Na listopadovém online valném shromáždění organizace Opera Europa (OE) byl do patnáctičlenného vedení zvolen ředitel Národního divadla v Brně (NdB) Martin Glaser. OE sídlí v Bruselu a sdružuje více než 200 profesionálních operních divadel a festivalů po celé Evropě, členové vedení jsou voleni na tři roky. Mezi významné aktivity OE patří konference pořádané dvakrát ročně v členských zemích, jednání se zaměřuje na praktické otázky existence hudebních divadel a festivalů, zejména na maximalizaci příjmů, výchovu a získávání operního publika, nové technologie, řízení lidských zdrojů, PR a marketing, sponzoring a fundraising. Poslední online konference pod názvem Přežijí nejschopnější projednala aktuální provozní omezení související s pandemií COVID−19. Martina Glasera jsme se zeptali na podrobnosti.

    Pane řediteli, proč myslíte, že jste byl zvolen do vedení OE?

    Chtěl bych poděkovat Janu Burianovi za velmi aktivní a úspěšnou kulturní diplomacii. Po druhém funkčním období jeho mise v tzv. Board of Directors dle stanov končí a zasadil se o to, aby jeho místo v tomto vrcholném orgánu OE zůstalo pro naši operní scénu. Vážím si toho, že na valné hromadě kolegové z celé Evropy souhlasili s tím, abych se stal novým členem výboru.

    Je členství v mezinárodní operní organizaci užitečné?

    OE sdružuje divadla různého typu z celé Evropy. Pro mne to zatím byla vynikající platforma pro velmi otevřené a opravdu kolegiální sdílení zkušeností. Například dynamické vstupné jsme jako první u nás zavedli inspirováni právě jednou z konferencí OE. Velká organizace má samozřejmě větší šanci uspět při vyjednávání na celoevropské úrovni – příkladem budiž úspěšný projekt streamovací platformy OperaVision podpořený z fondů EU.

    Jaké cíle OE sleduje?

    Myslím, že hlavní misí OE je udržet operu jako živý umělecký druh – to není vůbec samozřejmé vzhledem k mimořádné nákladnosti, velmi komplikované organizaci a do jisté míry i výlučnosti operního divadla. OE se naopak ze všech sil a všemi dostupnými způsoby snaží přispívat k pěstování opery jako umění, které má co říct současné společnosti v celé její šíři. Epidemie koronaviru navíc ukázala, jak je užitečné mít oborovou platformu, na níž lze sdílet zkušenosti napříč zeměmi a kulturami.

    Čemu se v nové pozici hodláte věnovat především?

    Nemá smysl si nalhávat, že by česká kultura hrála na evropském poli první housle. Přestože tady určitě máme řadu excelentních tvůrců a výkonů. Myslím, že aktivní a dlouhodobá účast v podobných fórech může pomoci navázat smysluplná spojení, přetrhaná za vlády komunistů a nepříliš aktivně obnovovaná díky marginální roli, ke které kulturu odsoudili polistopadoví politici. Nastupuji do rozjetého vlaku jako jeden ze tří nováčků mezi jednadvaceti kolegy a mám za sebou pouze dvě online jednání výboru. Vše zatím paralyzuje téma koronaviru. Ale určitě je pro naše divadlo (NdB i české operní divadlo obecně) dobré být u toho…


    Komentáře k článku: Martin Glaser: Je dobré být u toho

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,