Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 28
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Malá velká inventura 2019 (No. 3)

    Malá „velká“ inventura má letos několik programových linií. Jednou z nich je Nová krev na scéně. Nabízí čtyři produkce. Po Janě Anežky Kalivodové v úvodní den festivalu a Šírání čirého jasného dne ve čtvrtek nabídla včera Ve Venuši ve Švehlovce inscenaci Zápisky z volných chvil souboru říkajícího si Anna Klimešová & kolektiv. Poslední – čtvrtou – J+M pak můžete navštívit v neděli v 16 hodin v A studiu Rubín.

    Sledujeme trojici herců – Martina Belianského, Kateřinu Císařovou a Anitu Gregorec – a hudebníka hrajícího na cimbál a občas na zobcovou flétnu. Foto Jakub Linhart a Jakub Barvínek

    Jak z názvu souboru Anna Klimešová & kolektiv plyne, jde o projekt režisérky Anny Klimešové, toho času studentky magisterských studií na KALD DAMU. Inscenaci Zápisky z volných chvil vytvořila loni se spolužáky svého ročníku, premiéru měla přesně před rokem. Jde – podobně jako v případě čtvrtečního Šírání – o typickou ukázku školní práce, jež by neměla překročit práh školy. Splňuje zadání, snaživě až křečovitě ukazuje schopnosti, jež se účinkující ve škole naučili, a kam dospěli, ale chybí jí (i jim) to podstatné: důvod, proč je (a se) ukazovat, co těmito produkcemi chtějí studenti světu říci. Pedagog jim snadno může vytknout chyby, vidí schopnosti, jež předvedli, může pochválit snahu o komunikaci a jevištní přítomnost. Ale tomu podstatnému – být na jevišti sám za sebe a v případě autorské tvorby nejen tělem, ale i se svými postoji a názory – se studenti budou muset ještě učit, nechtějí-li se stát jen malíři pokojů. A i pro tuto disciplínu se budou muset ještě hodně co činit.

    Herci vytvářejí různé „poetické rituály“. Foto Jakub Linhart a Jakub Barvínek

    Ale abych nemluvil obecně. V případě Zápisků sledujeme trojici herců – Martina Belianského, Kateřinu Císařovou Anitu Gregorec – a hudebníka hrajícího na cimbál a občas na zobcovou flétnu, kteří se snaží o jakési atmosférotvorné představení, přenášející na rituálně působící čtvercové jeviště (diváci sedí ze dvou stran) japonskou středověkou literaturu. Texty jsou inspirované důvěrnými sešity dvorní dámy Sei Šónagon (konec 10. století) a zápisky poustevníka Kamo no Čómeie (13. století). Doplněné jsou však i o současné, zřejmě z pera autorky a režisérky. Herci v úvodu přivítají diváky slovy, že jsou rádi, že se setkáváme, ale jako by je – nás – nevnímali. Bez ohledu na reakce, bez ohledu na situace, vytvářejí různé „poetické rituály“. Mechanicky předvádějí naučené situace a choreografie, odříkávají monology, vedou dialogy, tančí sólová čísla i skupinová, vesměs s doprovodem cimbálu a s využitím řady rekvizit, jež vytahují ze zásuvek připravených na stranách pod jevištěm (autorku jednoduché a přitom praktické scény Vendulu Bělochovou je třeba pochválit). Dokonce i sami pod jeviště vklouznou a vylezou propadlem uprostřed (a naopak). Ale je to v podstatě jedno. Vše je příliš „vymyšlené“, formální, umělé.

    Všeliké snažení se míjí účinkem. Foto Jakub Linhart a Jakub Barvínek

    Inscenaci vévodí monotónní rytmus a prázdnota slovního projevu. Všeliké snažení se míjí účinkem. Texty jen stěží překonávají čtvercovou rampu, pohybové vzorce se opakují, práce s tělem je nevynalézavá. Stejně tak kostýmy a rekvizity. Ilustrují snahu, ale nenaplňují dění. Jedině snad nejmenovaný hudebník (za autory hudby uvádí program tři osoby – Matouš Hejl, Michal Cáb, Michal Grombiřík) udržuje jakés takés napětí. Neustálým preludováním na cimbál vytváří příjemnou „newageovou“ atmosféru, kterou oživuje mírnými hudebními vtípky na zobcovou flétnu, komentujícími některé situace.

    Po hodině pohybových variací, poetizujících textů a malebných situací představení končí. Foto Jakub Linhart a Jakub Barvínek

    Po hodině pohybových variací, poetizujících textů a malebných situací představení končí. Herci přes celé jeviště prostřou bílý obrus, vytáhnou příbory, talíře a velké číše, které naplní červeným vínem. A divákům opět oznámí, jak jsou rádi, že jsme společně strávili tyto chvíle. Slovy tak sdělují své přání, jež předchozí dění ale nestvrdilo.

    Rozumím této snaze o divadlo-setkání, divadlo-rituál, ale takto mechanicky svaté divadlo, jak o něm píše Peter Brook a jakým zřejmě byli tvůrci ovlivněni (choreograf Tomáš Wortner má údajně „bohaté zkušenosti z Grotowski institutu, kde se zaměřoval především na práci s tělem a hledání zdrojů pohybového výrazu), nevznikne. Je k němu třeba mnohem větší osobní nasazení, profesní dovednost a – ač se to nezdá – odvaha komunikovat, vášnivě se oddat vybranému tématu a textu a skrze své přesvědčení diváky oslovit. Japonská středověká poetika jistě může být dobrým výchozím zdrojem. Ovšem jen oním startovacím bodem, z něhož musí vyrůst něco v tu chvíli jedinečného, bytostného, fascinujícího. Jinak divadlo ztrácí smysl a my si můžeme ony texty číst v soukromí domovů, prohlížet japonské dřevomalby na internetu a hudbu pouštět z mp3.

    Jen když prýští, má nová krev na jevišti smysl. Foto Jakub Linhart a Jakub Barvínek

    Nepochybuju, že i tak se našli či najdou diváci, kteří této podobě divadla podlehnou a budou jeho křehkostí osloveni. Takové však dojme i malé dítě hrající si na pískovišti. Umělcům musí jít o víc. Jen když prýští, má nová krev na jevišti smysl. V této inscenaci však ukápla krve sotva kapka. A už vůbec ne nové.

    Anna Klimešová & kol.: Zápisky z volných chvil. Režie: Anna Klimešová, dramaturgie: Klára Fleková, výprava: Vendula Bělochová, hudba: Matouš Hejl, Michal Cáb, Michal Grombiřík, pohybová spolupráce: Tomáš Wortner. Premiéra 23. 2. 2018. Psáno z uvedení ve Venuši ve Švehlovce v rámci festivalu Malá inventura 22. 2. 2019.

    ///

    Více na i-DN:

    Malá inventura


    Komentáře k článku: Malá velká inventura 2019 (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,