Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2024

ročník 33
11. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Magdalena Müllerová: Co je udržitelné, má trvalejší hodnotu

    Rozhovor s vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura

    Magdalena Müllerová vede Kancelář Kreativní Evropa v oblasti kultury, dlouhodobě se zabývá přesahovými projekty v kultuře a také stála u vzniku Akademie IDU, zaměřené na strategické plánování a leadership. Za Kreativní Evropu spolupořádá ve dnech 12. a 13. září 2023 mezinárodní konferenci Střed zájmu: Udržitelnost jako způsob existence, spolu s IDU a Studiem ALTA, kde se konference uskuteční.

    Co si máme představit pod tezí udržitelnost jako způsob existence?

    Ve společnosti, zejména u části politiků, je udržitelnost vnímána jako obtěžující, nadbytečná a příliš drahá. Je často skloňována v negativních konotacích či jako něco alternativního. My se chceme k udržitelnosti vztáhnout jako k normě, ke způsobu života. Co je udržitelné, má trvalejší hodnotu, dává smysl nejen ekologicky, ale také ekonomicky a sociálně. Vnímáme udržitelnost komplexně, nezužujeme ji na uhlíkovou stopu.

    Téma udržitelnosti se zformulovalo ve chvíli, kdy se cítíme ohroženi změnami klimatu a nepokoji ve světě?

    Každá doba s sebou nese výklad udržitelnosti v jiném kontextu. Za poslední tři roky nás postihla pandemie, válka na Ukrajině, energetická krize. Letos nastala vlna veder, rozsáhlé požáry, není voda, dramaticky ubývá živočišných druhů. Z dlouho odkládaných dovolených jsme se vraceli dříve kvůli požárům. O udržitelnosti se hovoří již dlouho, ale zdá se, že konečně začínáme rozumět dopadům změn klimatu. Kulturním organizacím by pomohlo zlevnit provoz, zejména u energií. Ze zkušenosti ale vím, že když se staví nový dům nebo probíhá rekonstrukce, hledisko udržitelnosti nebývá v popředí zájmu. Opravy probíhají tradičním způsobem, žádné progresivní technologie. Veřejné stavby by měly jít příkladem.

    Udržitelnost se skrývá v jiné starší, ale nedávno aktualizované tezi nerůstu, jak ji v divadelním prostoru u nás představilo zejména HaDivadlo.

    Přístup HaDivadla se mi líbí. Ve svém posledním manifestu Konec iluzí, který zveřejnili k sezoně 2023/2024, jsou odvážní a nekompromisně pojmenovávají nepříjemné souvislosti. Označují společenské hrozby, které se na individuální úrovni přenášejí do úzkostí, strachu a nepochopení. A úzce souvisejí s udržitelností. Hledají se, nebojí se sebereflexe, zkoušejí nové přístupy. V loňské sezoně se přihlásili k nerůstu, ale zdá se, že byli po sezoně ještě vyčerpanější. Odpovědí nemá být rezignace, ale snaha hledat rovnováhu, kolik práce je pro tým ještě snesitelné. Kvalita má přednost před kvantitou. Není možné kulturu hodnotit na základě počtu diváků, premiér a vernisáží. Je třeba komunikovat, vysvětlovat a dojít ke shodě s politiky na tom, že více nutně nemusí znamenat lépe.

    O čem bude jednat konference a co je jejím cílem? A kdo na ní promluví?

    Akce Střed zájmu už řadu let otevírají nová témata z oblasti kulturních aktivit, často souvisejí s novými trendy ve světě. Letošním tématem je udržitelnost. Rozhodli jsme se téma vnímat komplexně a soustředit se na jeho široký význam a také na to, jak o tématu komunikovat. Zároveň tu vidíme skvělou příležitost, jak propojit lidi, které téma zajímá.

    Konference se skládá ze dvou diskusních panelů, každý z nich uvede skvělý zahraniční host.

    Konferenci zahájí ředitelka nizozemské společnosti Ki Culture Caitlin Southwick s příspěvkem Udržitelnost je normální. Na ni naváže první diskusní panel Co je udržitelnost a jak s ní existovat v synergii, kde se potkají Kateřina Vídenová (UMPRUM – Kafkárna), Lucia Kašiarová (Studio ALTA) a Anna Hořejší (České Budějovice 2028 – EHMK).

    Druhý hlavní příspěvek s názvem Pokud chce kultura a umění skutečně mluvit o změně klimatu, co bychom měli říkat a s kým bychom měli mluvit? přednese Ben Twist, někdejší šéf divadla, zakladatel organizace Creative Carbon Scotland. Tento panel bude věnován komunikaci. S Matějem Chytilem, organizátorem festivalu Kreativní byrokracie, budou diskutovat Olga Škochová (On Plan), Anna Stránská (HaDivadlo), Jan Kučera (starosta Rožnova pod Radhoštěm). Ve druhé části uslyšíme deset příkladů dobré praxe z různých oblastí kultury.

    Na konferenci prodáváte veřejnosti vstupenky, proč není volně přístupná?

    Na konferenci i následné workshopy je počet míst omezený, vstupné podle nás prověří opravdový zájem o účast. Čas všech hostů i naše práce mají svou hodnotu. Když je nějaká akce zdarma, obvykle se nakonec zaplní slabá polovina míst. Z celého dne pořizujeme záznam, který bude následně dostupný pro každého.

    Jakou roli by v hledání udržitelnosti naší existence měla hrát kultura, zejména divadlo?

    Kulturu a umění nelze oddělovat od společnosti. Všichni se pohybujeme v prostředí poznamenaném dopady klimatických změn. Každá kulturní akce má svou uhlíkovou stopu – doprava na festivaly či hostování divadel, spotřeba energie v samotných kulturních institucích atd. Otázka nestojí, zda mám přijmout udržitelná opatření, ale jaká to mají být.

    Zároveň kultura včetně divadla umí přirozeně představovat nelehká témata společnosti, má důležitou osvětovou roli. Platí to pro repertoárová i alternativní divadla, pro neziskovky i příspěvkové organizace.


    Komentáře k článku: Magdalena Müllerová: Co je udržitelné, má trvalejší hodnotu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,