Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Kuks opět nezklamal

    Multižánrový festival Theatrum Kuks zůstává jednou z mála jistot, na které je v dnešní tekuté době spoleh, bez ohledu na prudké změny počasí, ať už v meteorologickém, kulturním, či politickém slova smyslu. Můžete jej navštívit kdykoli, takřka namátkou, jak během festivalového týdne, tak v průběhu desetiletí. A třeba i – což naštěstí není můj případ – s přestávkami po pěti či více letech. Festival se totiž opírá o jistoty, jakými se může vykázat jen málokterá pravidelná kulturní akce.

    V kukském lapidáriu proběhla tříhodinová premiéra česky zpívané Míčovy opery O původu Jaroměřic FOTO MAREK MALŮŠEK

    Čím tyto jistoty znovu prověřil letošní dvaadvacátý ročník, který se konal od 23. do 27. srpna? Základem je znovu samotné místo. Někdejší Šporkovy lázně s hospitálem a divadelní tradicí, jedinečná sochařská galerie v přírodě, jakési zastavené představení s choreografem Matyášem Braunem i s jeho hořkou „dohrou“ Kalvárie v lese i další stopy a torza po celém okolí, to vše jako celek je jakoby zázračným mávnutím proutku v posledním čtvrtstoletí kulturně probuzené, ba vzkříšené. Z běžné (ze školních výletů si pamatuji, že trochu nudné a zchátralé) turistické destinace jako povinné položky bedekrů a průvodcovských tras po stopách českého baroka je tu konečně něco opravdu žijícího.

    Právem namítnete, že takových nově oživených lokalit, i barokních, máme v Čechách víc, a pro hltavou turistickou industrii jako kulisu soudobých kulturních akcí mnohem atraktivnějších a lukrativnějších. Tak třeba města s památkovými rezervacemi, oživovanými příležitostně živou kulturou (namátkou mě napadá Telč, Litomyšl, Jaroměřice nad Rokytnou, Kroměříž, Kutná Hora a samozřejmě Český Krumlov – s pravidelnými hudebními slavnostmi, unikátně zachovalým barokním divadlem a populárním „Otáčkem“, kde oproti památkově nemožnému umístění je aspoň sympatické, že je umělecky obhospodařováno převážně místními silami z Jihočeského divadla). Jenže málokterá z těchto festivit má stálý, nejen festivalový rezidenční soubor a málokterá má tak bohaté zázemí v obrovském množství místních, nikoli dovezených akvizic jako Kuks (z okolí Jaroměře, Hradce Králové). A stejně tak jim chybí bohaté podhoubí amatérské činnosti s mnohasetletou tradicí, od loutkářů po hudební formy všech žánrů – psal jsem zde o tom ostatně nedávno v souvislosti s hradeckými Regiony.

    Inscenace Geisslers Hofcomoedianten Simply Simplicius aneb Svatá prostoto! je zatím snad největší hereckou příležitostí pro Vojtěcha Franců (vpravo, na snímku s Petrem Šmídem) FOTO MAREK MALŮŠEK

    Geissleři jako základ

    Samozřejmě že jistotou je už samotný rezidenční soubor, Geisslers Hofcomoedianten. Však se zrodil před dvaadvaceti lety souběžně s festivalem!

    Letos jsme z jejich repertoáru na Kuksu viděli mimo jiné bilanční autorský muzikál v rytmu disco-opery Pudl a Pudr, opět jeden z plodů obapolně inspirativní symbiózy Geisslerů a Theatrum Kuks s olomouckým Ensemble Damian, konkrétně s komponistou, dramaturgem, muzikologem a dirigentem Tomášem Hanzlíkem (navázali tak například na molièrovskou tragikomedii Krása střídá nádheru či původní operu s novou hudbou dle barokního libreta Římská Lukrécie).

    Autorská inscenace Heleny Koblischkové, Tomáše Hanzlíka, Davida Hlaváče a kmenového režiséra Petra Haška je hned dvojí rekapitulací: jednak dosavadního geissleřího repertoáru, jednak vzniku a vývoje opery, a divadla vůbec, v Čechách. Jak jsem napsal již po premiéře, jde o hravou a barevnou encyklopedii divadla, psanou dialogy, zpěvem (sborovým i individuálním), tancem a především komediálním herectvím šestice protagonistů. To, stejně jako zapeklitý děj plný převleků, masek a klamů, kdy nikdo není tím, kým se zdá být, jako by vypadlo z typologie postav i zápletek komedie dell’arte, jíž je vlastně inscenace holdem. Dokonce, kdybych měl po dvojím zhlédnutí přesněji definovat žánr, jde o „komedii dell’arte o komedii dell’arte“, přesněji řečeno o jednom z mnoha jejích kdysi slavných principálů s fiktivním jménem Cantanelli.

    A hlavně jsou tu jeho dva synové Carlo a Francesco. Jeden, bohem nadaný skladatel, inklinuje ke klášteru (Vojtěch Franců) a druhý, dobrodružnější, tíhne od malička k divadlu (Petr Šmíd). Autoři dokonce tradiční typologii postav italské komedie ozvláštnili tím, že ji obohatili právě o tuto ústřední dvojici dvou protikladných bratrů (zanniů?) s jejich věčnými spory. A mimo jiné tím vrátili, snad bezděky, poetiku italského improvizovaného divadla masek jaksi z muzeální vitríny zpět do Čech. A to přinejmenším do Čech 20. století, k tradici divadla dvou protagonistů a rezonérů dění, založenou u nás Voskovcem a Werichem. Vždyť právě u nich pozdní květ italské komedie, rostlý už ale z domácí půdy, vykvetl nezapomenutelně v Osvobozené divadlo (čehož si v půli třicátých let povšiml, a nikterak se netajil radostí nad tímto pro něho nečekaným objevem, teprve ruský avantgardní režisér a doživotní ctitel italské komedie typů Vsevolod Mejerchold).

    A teď to nejdůležitější: opus za rok nejen že nic neztratil na půvabu, ale dokonce po všech stránkách uzrál, temporytmicky i herecky se usadil a tím umožnil interpretům daleko větší míru nadsázky, ironie, odstupu a nadhledu nad postavou, nad suverénně zvládnutým hudebním i pohybovým partem, než tomu bylo loni při lehce nervózní premiéře na Kuksu. A byl proto právem zařazen jako vyvrcholení letošního festivalu. Dokázal se navíc úspěšně poprat i s krajně nekontaktním, vzhledem ke komornosti geissleří poetiky nevhodným sálem Hankova domu ve Dvoře Králové, s obrovským hledištěm, jakoby stvořeným pro bály a estrádní, nikoli komorněji laděné produkce.

    Jenže Geissleři už mnohokrát ukázali, že jejich poetika je dobře přenosná i do daleko větších prostor, než jsou jejich mateřské stage v Kuksu nebo ve štvanické vile, tato poetika kvete i pod širým nebem nebo kdekoli jinde. Dokonce jsem viděl, že některé klíčové party uzrály jako to nejkvalitnější italské víno. Vdavekchtivá Marie Terezy Bortlové a její matka, majetná vdova Salomena Lucie Valenové, jež by si takříkajíc také „dala říct“, připomínaly nesmrtelnou Hejtmanku i Agátu z Gogolova Revizora. Služka a bývalá herečka Lóra Kristýny Matěj Dámové, to byla rtuťovitá Colombina, trochu dryáčnická, ale beze stopy přehrávání, a přesto jí bylo plné jeviště. Především se to však týká jednoho ze dvou klíčových protagonistů Petra Šmída – jako kdyby před rokem na premiéře byl tento skvělý herec ještě příliš zaměstnán odpovědností za mnohost rolí v inscenaci – je mimo jiné i autorem hudebních aranžmá a korepetitorem. Tentokrát, v usazeném tvaru, spolu se suverénním, pierotovsky čistým Francescem Vojtěcha Franců a herecky mnohostranným principálem, intrikánem a otcem obou bratrů i představeným jezuitů Bartoloměje Veselého, byl právě Šmídův Carlo skutečným tahounem představení.

    Slavnostní večerní zahájení, jež spolu s tímto impozantním finále tvořilo stylové geisslerské zarámování celé přehlídky, obstaral Simply Simplicius aneb Svatá prostoto!, novobarokní adaptace rozsáhlé prózy Hanse Jakoba von Grimmelshausen z půli 17. století (byla to patrně nejvýznamnější reflexe sotva skončených jatek třicetileté války). Ve vztahu k předloze i k tématu inscenaci považuji za naprosto přelomovou. Z prózy těžila už řada slavných, vždy znovu aktuálních adaptací, mezi nejvýznamnější patří mnohokrát i u nás uváděná a upravovaná Brechtova Matka Kuráž. Ta, stejně jako všechny její slavné světové i domácí inscenace a adaptace, ještě respektovala svými songy středoevropské hudební kořeny příběhu, zatímco hudební koncept Geisslerů těžil spíše z příběhu odlehlých, zato odlehčených, libě znějících, anglicky zpívaných mužsko-ženských country dvojhlasů Bartoloměje Veselého a Kristiny Veselé.

    I tak inscenace fascinuje v mnoha směrech – herecky, režijně i scénograficky. Zaujme již nápaditá šikma, jež zesiluje nejistý, vachrlatý, až existenciálně úzkostný pocit obyčejného candidovského prosťáčka, uvízlého v soukolí válek a dějin, s nimiž nemá nic společného. Po kolikáté už je taková metafora a ryze středoevropský kafkovský pocit bezmoci vůči dějinám tak aktuální? Náznak a metafora jsou režiséru Petru Haškovi základním vyjadřovacím prostředkem i v případě nejdrastičtějších válečných scén. Především však je tato inscenace zatím snad největší hereckou příležitostí pro Vojtěcha Franců, kterou herec více než stoprocentně využil – ne náhodou je letos proto nominován na Thálii, za což se touto cestou všemi deseti přimlouvám.

    V kapli hospitálu proběhl koncert Simony Balko a Terezy Bortlové Angelic Voices and Strings FOTO MAREK MALŮŠEK

    Opět žádná nouze o překvapení

    Jako obvykle mi Theatrum, kromě některých rozpaků (jindy vynikající folklorní soubor Kohoutek myslím tentokrát neodhadl rozsah produkce), připravilo i letos řadu radostných překvapení. Mezi největší pak ta, která – a právě zde – stírají rozdíl mezi hudbou a divadlem. Co zde na Kuksu vlastně není divadlem? Jdete si osvěžit smysly čistou hudbou (jedna z jistot – neuslyšíte zde žádnou z „odrhovaček“ typu Malé noční hudby nebo Čtyř ročních období jako v Praze na každém rohu). Usednete do kaple hospitálu na koncert andělských hlasů Simony Balko a Terezy Bortlové (Angelic Voices and Strings) – a divadlo je tu zase! Interpretky jsou totiž zároveň herečkami a agilními členkami Geisslerů. Nevydrží prostě s pietou k Vivaldimu, Händelovi, Biberovi a dalším mistrům prkenně stát či pasivně sedět (podobně jako stálá spolupracovnice Ensemblu Damian a jakási duše festivalu, cembalistka, hráčka na pozitiv a vlastně spoludirigentka řady představení Jiřina Marešová). Balko, Bortlová ani Marešová neumějí při produkci „důstojně“ potlačovat nakažlivou radost z hudby, souhry či improvizace (ano, i na ni dojde!). Interpretují nejen hlasem nebo nástrojem, ale celým tělem, spontánní mimikou a gestikou. Nejmyslitelnější možný opak obvyklého akademického projevu.

    Podobný zážitek, byť zdánlivě zcela jiného rodu, jsem měl u L’arte dei castrati – recitálu mladého kontratenoristy Vojtěcha Pelky, který kromě svého bravurního pěveckého projevu v každé skladbě navazoval jakýsi niterný, vnitřně nezakrytě prožívaný kontakt (dialog?) s originály Braunových Ctností a Neřestí, čímž opět dodával koncertu divadelní dimenzi.

    A to nejlepší (takřka) na konec: v tomtéž lapidáriu, paradoxně díky špatnému počasí, proběhla i tříhodinová premiéra česky zpívané Míčovy opery O původu Jaroměřic (konečně s nově Tomášem Hanzlíkem dokomponovaným 3. dějstvím i 3. komickým intermezzem neurvalého Hajdaláka a opilé Bumbalky, jejichž příběh je nakonec paralelní analogií happy endu hlavních postav).

    Výrazné divadelní rysy neztratil v chrámu Nejsvětější Trojice ani můj největší objev festivalu, výrazně dramatické oratorium Tomáše Norberta Koutníka (1698–1775) Criminalista newin v péči Damiánů a Tomáše Hanzlíka, i s nadčasovými verši Duše: Neměl by nade mnou žádné moci, kdyby s nebe dáno nebylo, mohl bych sobě pomoci, láska však to učinila.


    Komentáře k článku: Kuks opět nezklamal

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,