Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Karlovy a KlariNovy Vary (No. 5)

    Čas se již povážlivě nachýlil a před námi je poslední reportážně-recenzní várka z letošních filmových Karlových Varů. A v závěru se dočkáte i dávky mystéria a decentního bulváru. Leč pěkně popořádku. Minulé vydání končilo ukázkovým cliffhangerem, na nějž je záhodno navázat.

    Film Přišla v noci, za nímž autorsky stojí režijní tandem Jan Vejnar a Tomáš Pavlíček, je v tuzemsku zřídkakdy viděným žánrovým crossoverem černé komedie a home invasion thrilleru, jehož nepřehlédnutelnou dominantou je heroicky výkon Simony Pekové v hlavní záporné roli. Jedna z vévodkyň brněnského Hadivadla, o níž kamera naposledy výrazněji zavadila před více než dvaceti lety v pozapomenuté rodinné sci-fi Kryštofa Hanzlíka Do nebíčka, se do hry navrací způsobem, z nějž padají čelisti, a oční bulvy hrozí hromadným praskotem. Její maminka na zabití je fascinující kreaturou, v níž se ve vyrovnaném poměru střetávají rysy animální i lidské. Je unikátním kombem vetřelčí královny, jezinky a legendární comeback queen kolie Lassie. Peková výtečně pracuje s napětím, i sklonem své postavy neustále mystifikovat, a i když je logickým středem vynikajícího snímku, nikdy nezapomíná ukázkově partneřit. Vedle ní tak přirozeně vyniknou i neméně působivé výkony Annette Nesvadbové a Jiřího Rendla. Úderným postwesternovým charismatem se pak v dalším silném partu zaskví Vladimír Kratina coby antagonista Kocour. Scénář spojil elementy děsivé i komediální s elegancí i fortelem a z přímých předchůdců se mu vyrovná snad jen Herzova adaptace Fuchsova Spalovače mrtvol. Režie pak v úzké spolupráci s autorkou výpravy Zuzanou Mazáčovou zdatně smazává rozpočtové limity a výtečně nakládá s dynamikou prostoru, i postupně dávkovanými informacemi o jednotlivých hrdinech pekelně gradujícího souboje. Pokud se anketní filmové nominace pro letošní rok neponesou ve znamení duelu Peková – Křenková, budu pobouřen. Co dodat více? Mazejte do kina!

    Pozornost si zcela jistě zaslouží nový film režiséra Brandona Cronenberga Infinity Pool (Kanada/Chorvatsko/Maďarsko). Syn slavného otce (a jablko zjevně jen nedaleko spadlé) tentokrát přichází s náležitě vyostřenou společenskou satirou, jež vyhlíží jako osvěžující hybrid Kubrickova Eyes Wide Shut, Palm Springs a Homolky a tobolky. Režie v ústřední roli ironicky nakládá s alfa samec statutem holywoodského elegána Alexandera Skarsgärda, jehož slabošský a umělecky i komerčně neúspěšný spisovatel James se stává zdánlivě nevinnou obětí bizarní smyčky událostí. Hédonismus působivě proměněný v noční můru, její neohroženou vládkyní se pochopitelně stává aktuální hororová ikona Mia Goth. Brilantní završení letošní půlnoční sekce.

    Iránská Temná hmota (Maade tarik, 2023) uvedená v soutěžní sekci Proxima, je svěží rebelantskou poctou Francouzské Nové vlně. Energický a opojně atmosférický film záměrně ignoruje pravidla cenzury a skládá osobitý, formálně i herecky neokázalý hold svobodě, přátelství a lásce k filmování. Zážitkem byla i diskuse s přítomnými tvůrci, která okamžitě zvedla vlnu solidarity s těžce zkoušeným národem. Festival radostný i spojující. Nádhera.

    Minout jsem samozřejmě nemohl ani klasiku z nejmilovanějších, jež byla uvedena coby pocta hereckému géniu Robin Wright, která v závěru letošního ročníku obdržela Cenu prezidenta festivalu. Reinerova Princezna Nevěsta (The Princess Bride, USA, 1987) není sice v našem Hobitíně příliš provařená, v zámoří se ovšem už po několik generací těší setrvalé oblibě. A nutno říct že právem, protože její rozmarné pohrávání si s pohádkovými stereotypy vzdoruje času, a navíc prošlapalo stezku řadě nástupců s vynikajícím Gaimanovým a Vaughnovým Hvězdným prachem (Stardust, Velká Británie/USA/ Island, 2007) v čele. Projekce na velkém plátně, navíc mimořádně promítaná z 35mm kopie byla jednou z nejlahodnějších delikates letošního karlovarského finiše. Frenetický potlesk mi budiž důkazem.

     A to nejlepší na konec: Francouzské Umění jíst a milovat (La passion de Dodin Bouffant, 2023), za které jeho režisér Tran Anh Hung získal v Cannes vavříny za Nejlepší režii, mi poskytlo vskutku ambivalentní zkušenost. Pocítil jsem totiž totální závrať z dokonalé filmařiny, která virtuózně vypráví příběh nevšední milostné romance mezi vyhlášeným gurmánem a jeho věrnou kuchařkou, jenž je zároveň osudovým duelem mezi touhou a nezávislostí, i oslavou gastronomie v mnoha jejích podobách. Na projekci jsem se ale bohužel vydal nepřipraven, to znamená hladov. A právě proto se elegantně Jonathanem Ricquebourgem nasnímané scény z přípravy a následné konzumace rozličných oku lahodících pokrmů, které tvoří dominantní součást 134 minut dlouhého snímku, staly zdrojem mého nekonečného utrpení, jež zaplašila až předpůlnoční pizza v populární restauraci Mamma mia. Kino rozhodně navštivte, ideálně v páru a po večeři. Překrásná inspirace do kuchyní i ložnic!

    Má osobní kolekce pro 57. ročník MFF Karlovy Vary se tímto pomalu uzavírá, následovat bude již jen epilog s nutným resumé a vyhlášením cen. Leč zapomenout nelze ani na sliby, vyslovené v úvodu dnešního dílu. Nuže tedy:

    1. Mystérium: během závěrečného festivalu se začaly množit zprávy o obřím plujícím lidském exkrementu, jenž se zabydlel v luxusním, a široké veřejnosti přístupném bazénu hotelu Thermal, provozovaném společností Saunia. Ostraha koupaliště prý upozornění na jeho existenci lakonicky glosovala takto: Vždyť už tam plave od rána! Asi bylo celebritní. Za šest stovek za osobu na den vskutku zajímavý bonus…
    2. Definitivně nejpůvabnějším párem na letošním červeném koberci tímto prohlašuji herce Roberta Mikluše a jeho maminku, kteří svým charismatem i vzájemnou náklonností ozdobili světovou premiéru filmu Hadí plyn.

    Epilog příště!

    ///

    Karlovy a KlariNovy Vary (No. 1)

    Karlovy a KlariNovy Vary (No. 2)

    Karlovy a KlariNovy Vary (No. 3)

    Karlovy a KlariNovy Vary (No. 4)


    Komentáře k článku: Karlovy a KlariNovy Vary (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,