Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 28
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Odstupte včas!

    Prof. MgA. Jan Vedral, PhD. požádal Divadelní noviny o publikování následujícího veřejného dopisu:

    Jan Vedral

    Jan Vedral. FOTO archiv

    Vážená paní Mgr. J. Horváthová,

    včera ležely v sekretariátu DnV tři obálky s Vaším dopisem, jímž jste mne (a také mé kolegy T. Töpfera a J. Deáka) přesvědčovala k účasti v komisi pro výběrové řízení na místo uměleckého šéfa příspěvkové organizace města Ústí nad Labem Činoherní studio.

    Mýlím se, když předpokládám, že podle adresáře pracovníků v českých divadlech a možná i jiných kulturních organizacích, jste stejnou výzvu poslala ještě několika desítkám kolegyň a kolegů? Protože ve svém  dopise uvádíte nepravdivé informace, považuji za vhodné odpovědět Vám otevřeným dopisem, o jehož zveřejnění požádám web Divadelních novin. Divadelní noviny ve svých minulých číslech otiskly několik materiálů, které líčí situaci administrativně zlikvidovaného Činoherního divadla o.p.s. objektivně, takže všichni Vámi případně rovněž oslovení divadelní odborníci si v nich mohou sami ověřit, že Váš výklad událostí je nejen zkreslující a tendenční, ale že se mýlíte i v tom, jak traktujete samotná fakta.

    Píšete: V zájmu zachování tradice kvalitní ústecké činohry, přistupuje Statutární město Ústí nad Labem k budování Činoherního studia jako příspěvkové organizace. Vzhledem k tomu, že členové souboru a někteří zaměstnanci odmítli, v návaznosti na právní zánik Činoherního divadla, podepsat smlouvu s nástupnickou příspěvkovou organizací, je třeba začít od začátku.

    Necháme-li stranou fráze, zastírající skutečnou podstatu brutálního děje, jemuž bylo malé divadlo vystaveno, musím rozhodně nesouhlasit s tvrzením, že zaměstnanci odmítli podepsat smlouvu s nástupnickou organizací. Návrh takové smlouvy byl, jak si nelze nevšimnout při respektování faktů, předložen jen některým členům uměleckého souboru a zaměstnancům doslova na poslední chvíli, s řadou právních chyb, které oslovení připomínkovali.  Vyslovením připomínek k návrhům smluv jednání  skončilo, ze strany města jako zřizovatele příspěvkové organizace už dál nikdo nereagoval.

    Podstata příběhu však tkví v tom, že čtyři členové uměleckého souboru, kteří se mocným statutárního města znelíbili, totiž herci Maryško a Haidler, režisér a umělecký šéf Nuckolls a ředitel a dramaturg Čepek, s nabídkou přejít do nové příspěvkové organizace osloveni nebyli a další členové souboru byli různými cestami ujištěni, že jako persony non graty do nové organizace ani přejít nemohou.

    Toto kádrovácké řízení metodou „rozděl a panuj“ připomíná bolševické lámání charakterů, prováděné například za normalizace nejen mezi členy KSČ při stranických prověrkách, ale i mezi bezpartijními v kulturních organizacích při tzv. nomenklaturních řízeních. Momentální vládnoucí politici ve městě nic nového nevymysleli, vrátili se ke starým špinavým postupům, kdy ředitele, uměleckého šéfa, režiséra i dramaturga divadla jako Činoherní studio musel schvalovat stranický orgán městské partajní organizace.

    Jsem hrdý na své bývalé kolegy a bývalé studenty v souboru i na jeho nové posily, že takový návrat k normalizačním manýrám odmítli.

    Činoherní soubor v Ústí nad Labem existuje, od 20.5. bude pravidelně ve městě hrát na lodi Tajemství, na jeho provoz se koná sbírka, která za tři týdny shromáždila téměř milion a půl korun. Není tedy pravda, že je třeba začít od začátku, je třeba jen začít se chovat rozumně a odpovědně.

    Dovolím si ještě dodat, že výběrové řízení je vypsáno na uměleckého šéfa, který je ovšem ve všech příspěvkových organizacích podřízen řediteli divadla. Ten má za organizaci odpovědnost a k jejímu výkonu má i pravomoce, které umělecký šéf nemá a z podstaty věci mít nemůže. Ředitel příspěvkové organizace Činoherní studio však znám není a není také známo, jakým způsobem jej rada města hodlá vybrat. Jít dělat šéfa neznámému řediteli může jen hazardér či podvodník. Kdyby bylo výběrové řízení vypsáno na místo ředitele, uvažoval bych o tom se do něj přihlásit a navrhnout jako svou podmínku, že zpátky angažuji celý soubor včetně čtyř „černých ovcí“, jmenuji F. Nuckollse uměleckým šéfem a obnovím repertoár divadla.

    Žádám Vás proto, abyste znovu uvážila, zda Vaše účast na takovém podniku skutečně není tím, co v prvním odstavci dopisu označujete s emocioní expresivitou a výmykem ze slovní vazby za mravní prohřešek a podání ruku ďáblu, který Vám vezme duši. Uvažte, zda by i pro Vás a Vaši firmu nebylo etičtější odstoupit včas  od spolupráce s politiky, kteří svůj postup budou muset veřejně obhájit při podzimních komunálních volbách.

    Z výše uvedeného je tedy snad jasné, že s účastí ve výběrové komisi nesouhlasím a že věřím, že podobně budou reagovat i další Vámi oslovení.

    V Praze 6. 5. 2014

    Prof. MgA. Jan Vedral, PhD., dramaturg, dramatik a divadelní pedagog


    Komentáře k článku: Odstupte včas!

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Jak mi minulý týden
      (po premiéře Wilsonovy inscenace 1914) řekl, nabídku k účasti v téže komisi dostal a odmítl režisér Ivan Rajmont.

      07.05.2014 (5.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Josef Herman

      Josef Herman

      Když odhlédnu od etické stránky věci,
      že ústečtí strejci odkopli divadelní veřejnost a teď si ji předvolávají prostřednictvím agentury, zarážející je nekompetence v základních otázkách.
      Jak už napsal Jan Vedral, radní nejsou ze zákona (rozpočtových pravidel) oprávněni obsazovat post šéfa souboru, ale jen ředitele své příspěvkové organizace, ergo celé řízení je od počátku nesmyslné a divím se agentuře, že takovou práci přijala – zřejmě ani ona o věci nic moc neví a stejně jako městští radní funkce šéfa a ředitele nerozlišuje.
      Ústečtí radní se nesmyslně snaží shora obnovit typ souboru, který z logiky věci vzniká jaksi zdola, z umělecké potřeby, místo aby v Severočeském divadle zřídili běžnou městskou činohru, tedy instituci vznikající shora pro zajištění určité kulturní služby, bez které se žádné velké divadlo dlouhodobě neobejde. Pokračují v umíněné normalizaci divadla, které jim nebylo po vůli, místo aby věcně řešili podstatné divadelní problémy svého města. Ergo nejde jim o věc, ale o vlastní ego. Protože nepřišli k rozumu, doufejme, že je k němu přivedou na podzim ústečtí voliči, pokud dřív do ústeckých poměrů nezasáhne státní zastupitelství.
      Coby studijní literaturu k poučení bych ústeckým radním doporučil knihu Vinohradský případ, popisující poměry mezi vinohradskou radnicí a divadlem po roce 1900. Zvláště epizodu, kdy se jeden z vlivných otců města rozhodl ukázkově zprodukovat jednu inscenaci metodami své stavební firmy – nedopadl dobře.

      07.05.2014 (11.08), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Jan Tošovský

      Profilový obrázek

      Bravo, Herr Professor!!

      07.05.2014 (12.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Jan Drbal

      Profilový obrázek

      Klobouk dolu pane Profesore,
      zatím nejvěcnější komentář k situaci ČS co jsem zaznamenal – Dobře

      07.05.2014 (14.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Nataša Gáčová

      Profilový obrázek

      Pane Vedrale,
      děkuji Vám, opravdu bravurně a přesně jste vystihl svými slovy momentální neutěšenou situaci. Díky.
      Nataša

      07.05.2014 (14.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Blanka Bendlová

      Profilový obrázek

      Dnes jsem i já
      obdržela písemnou žádost o přijetí účasti ve výběrové komisi předmětného výběrového procesu. Moje odpověď odešla okamžitě. Odmítám.

      07.05.2014 (14.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Karel Lála

      Profilový obrázek

      Lidská blbost a drzost nezná mezí…
      opravdu si vážně myslí, že najdou nějakého pitomce, který by se angažoval v novém souboru písní a tanců ústeckého magistrátu??? Snad jen možná Rychtář s Macurou…

      07.05.2014 (17.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. FjF

      Profilový obrázek

      Krásné, věcné, úderné 🙂

      07.05.2014 (17.18), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Jiří Novák

      Profilový obrázek

      Děkuji
      za přesný a věcně trefný komentář, který nepostrádá hlavu a patu. Hanba současnému vedení města Ústí n. L.

      07.05.2014 (17.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    10. Lída Vlášková

      Profilový obrázek

      Děkuji, Honzo!
      Jsem potěšena, že většina dávných známých neslevila ze svých zásad. V ústeckém marastu je to velmi potěšitelné zjištění.

      07.05.2014 (18.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    11. krystof rimsky

      Profilový obrázek

      Pane profesore dekujeme.
      Tu dablovu ruku jsem pani Horvathove pripominal, neb jsem s ni nikdy nemel jakykoliv pracovni problem a vzdy to byla profesionalni spoluprace, takze jeji role v teto nechutnosti mne znacne prekvapila. Nejak to nepadlo na urodnou pudu. Lide se zrejme meni s ohledem na tragedii okolniho sveta. Jako ve vsech vyhrocenych dobach. Nicmene jsem ji odpustil.
      Krystof Rimsky

      07.05.2014 (19.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    12. Jana Pavlíková

      Profilový obrázek

      Vážený pane profesore,
      děkuji Vám za všechny slušné Ústečáky. Doufám, že další oslovení odborníci budou následovat Vašeho příkladu a pomohou nám překonat hluboké znechucení nad tím, jak se vybarvila naše městská politická garnitura.

      07.05.2014 (22.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    13. pavel frost

      Profilový obrázek

      z těch radních
      tam nikdo žádný divadlo nechce. i proto nejspíš udělali výběrový řízení takovým způsobem, aby to celý krachlo a pak ještě do podzimních komunálek ten barák rychle „prodali“ tomu, s kým jsou už dávno domluvený…
      :-/

      08.05.2014 (7.52), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    14. Jiří Žák

      Profilový obrázek

      Honzo,
      naprosto s tebou souhlasím. Postup města Ústí nad Labem je skandální a skutečně připomíná komunistické manýry. Něčemu takovému se podvolit nelze.

      08.05.2014 (14.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    15. Václav Klemens

      Profilový obrázek

      Vážený pane profesore,
      děkuji za pregnantní formulace postoje, který plně sdílím – minulý týden jsem doporučeným dopisem odmítl účast v téže výběrové komisi. A tiše předpokládám, že castingové agentuře paní Horváthové se tuto opovrženíhodnou hru obsadit zástupci odborné veřejnosti nepodaří.

      08.05.2014 (20.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    16. Jana Hauskrechtová

      Profilový obrázek

      Moc vám děkuji!
      Jsem ráda, že se ukázalo, že tady neni tolik hrbáčů…

      09.05.2014 (10.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    17. Petr Michálek

      Profilový obrázek

      Tak se přidávám do řady oslovených.
      Zcela souhlasím s tím, jak to pan profesor Vedral napsal. NESOUHLASÍM s účastí ve výběrové komisi!

      10.05.2014 (16.39), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    18. Michal Lang

      Profilový obrázek

      Poslali to asi všem. Moje odpověď:

      Přeji dobrý den,
      a potvrzuji, že jsem obdržel Vaši výzvu k účasti v komisi pro výběrové řízení na obsazení postu šéfa činohry v příspěvkové organizaci Činoherní studio města Ústí nad Labem.
      Dovolte mi pár slov. Opravdu nesouhlasím, že se odstupující soubor snaží snahy o obnovení činohry v Ústí dehonestovat. To nemusí. Současná politická garnitura města Ústí nad Labem se o to postarala sama. V Ústí jsem působil několik divadelních sezon a leccos si pamatuji. Metodu (na hraně zákona), kteroužto bylo Činoherní studio zlikvidováno, podle mého názoru zdejší zastupitelé léta pilovali v neetických politických bojích a ve výběrových řízeních veřejných zakázek. Konkrétní snahy o likvidaci divadla existují ze strany ústeckého magistrátu již několik let. Ve světle obecně známých faktů se tedy nemůžete divit nedůvěře českých divadelníků v tento Vámi navrhovaný projekt, který zaštiťují stejní lidé, kteří tuto situaci zavinili.
      Domnívám se, že jste vstoupili na půdu, kterou neznáte. Česká divadelní obec je v této záležitosti jednotná a Vaše úsilí je marné. Neseženete relevantní divadelní osobnosti. Alespoň do voleb ne. Až poté se může situace podle mého názoru změnit.
      Z výše uvedeného tedy vyplývá, že Vaši nabídku být členem výběrové komise odmítám.
      S pozdravem

      13.05.2014 (13.02), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    19. Vojtěch Bárta

      Profilový obrázek

      Pane profesore,
      i já moc děkuji!

      20.05.2014 (2.05), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    20. DN

      Profilový obrázek

      S opožděním zařazujeme reakci ředitelky Divadla Kladno Blanky Bendlové:

      Za společnost Divadla Kladno
      vyjadřujeme plný souhlas s otevřeným dopisem Jana Vedrala k situaci Činoherního studia Ústí nad Labem. Ředitelka Blanka Bendlová také obdržela pozvánku k účasti na výběrovém řízení na post uměleckého šéfa příspěvkové organizace města Ústí nad Labem Činoherní studio. Protože s postupem ústecké radnice nesouhlasí, účast rázně odmítla.

      02.06.2014 (19.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,