Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Jaký byl hybridní ročník festivalu Ji.hlava?

    Pětadvacátý ročník Ji.hlavy je za námi. Festival probíhal poprvé hybridně a uvedl 338 filmů a více než 100 diskusí. Akreditovaných návštěvníků a hostů bylo letos 5698, ji.hlavské filmy vidělo 85 tisíc diváků: v kinech to bylo více než 30 tisíc diváků, online potom téměř 55 tisíc. Diskuse Inspiračního fóra, které jsou stále přístupné, pak online zaznamenaly přes 25 tisíc přehrání. 

    Jsme moc rádi, že i v době pandemie vrátila Ji.hlava diváky do kin a ukázala, jak podstatná je kultura a společenské setkání pro každého z nás. Těší nás, že nastavená bezpečnostní opatření byla úspěšná a diváci je dodržovali. Navazující online část potvrdila, že Ji.hlava dokáže oslovit diváky fyzicky i digitálně. Jednotlivé dokumenty měly díky prodloužení do online části několikanásobně více diváků. To je také dlouhodobá snaha festivalu – dostat filmy co nejširšímu publiku, říká ředitel festivalu Marek Hovorka.

    Na letošní Ji.hlavu se akreditovalo 5698 návštěvníků a hostů. Z toho přes 1200 diváků a profesionálů online. Divácká návštěvnost fyzického festivalu přesáhla 30 000 diváků, Ji.hlava Online zaznamenala 32 000 přehraných filmů. Při přepočtu koeficientem 1,7 (používaném americkými streamovacími službami pro zjištění počtu diváků) se dostaneme na téměř 55 000 diváků online části.

    Z 338 promítnutých filmů bylo 100 uvedeno ve světové, mezinárodní nebo evropské premiéře. Filmy soutěžily v šesti sekcích. Promítalo se v osmi kinosálech v Jihlavě a Třešti. Program nabídl více než 100 diskusí po filmových projekcích a 25 debat v rámci Inspiračního fóra. V rámci online části festivalu proběhlo 13 streamovaných večerních projekcí doprovozených úvodem a diskusí po filmu s tvůrci.

    Největší pozornost v rámci Ji.hlavy Online získala Síla režiséra Martina Marečka, portrét filmového kritika Kamila Fily, který se zamýšlí nad současným stavem maskulinity. V těsném závěsu na druhém místě skončilo Bratrství režiséra Francesca Montagnera. Film o dospívání tří chlapců v ortodoxní muslimské rodině si také odnesl hlavní cenu v sekci Česká radost. Velkému zájmu diváků se těšily i další oceněné filmy, například netradiční portrét posledního sovětského státníka s názvem Gorbačov. Ráj Vitalije Manského nebo vítězný film v sekci Opus Bonum Čiary režisérky Barbory Sliepkové. Mezi pěti nejsledovanějšími filmy pak nechybělo ani krátkometrážní Milý tati režisérky Diany Cam Van Nguyen.

    Divácky úspěšné bylo i letošní Inspirační fórum. Během pěti dnů uvedlo 25 programů a debat, kterých se fyzicky z Jihlavy nebo živě online zúčastnilo téměř 80 hostů z celého světa: nechyběla mezi nimi například legenda oboru gender studies Judith Butler nebo afghánská režisérka Sahraa Karimi. Hostem byl také jeden z nejvýznamnějších současných ekologických myslitelů David Abram, kanadský filozof a spisovatel Nick Srnicek nebo slavný americký psychiatr Bruce D. Perry. Je pozoruhodné, že ačkoli si byla jednotlivá témata letošního fóra na první pohled vzdálená (duševní zdraví, rovnost a nerovnost, digitální technologie, vztah člověka a přírody), ve všech oblastech zaznívalo volání po systémových změnách, větší citlivosti a důrazu na vzájemnou péči. Jsem ráda, že Inspirační fórum může být podhoubím pro tyto reformní myšlenky, říká vedoucí a dramaturgyně Inspiračního fóra Tereza Swadoschová. Diskuse Inspiračního fóra navštívilo živě více než 2500 návštěvníků, online přes 25 000 diváků.

    Více než 420 dětských diváků pak přivítala Ji.hlava dětem. Šestidenní program pro děti nachystal 15 workshopů, 6 divadelních představení, 5 koncertů a další doprovodný program. Letošní Ji.hlava dětem si zachovala návštěvnost i přízeň rodičů navzdory přísným hygienickým opatřením a prokazování bezinfekčnosti. Radost máme také z výsledku prvního ročníku dětské divácké soutěže uspořádané spolu s DAFilms Junior: děti vybíraly ze šesti různorodých filmů. Historicky prvním vítězem soutěže se stal film Filipa Remundy a jeho rodiny z loňského lockdownu z Cyklu České televize Český Žurnál: Slepice virus a my, hodnotí letošní ročník Šimon Bauer z Centra dokumentárního filmu, který akci pro děti spolupořádá. Intenzivní a zajímavou zkušeností nejen pro děti, ale i pro nás, byl workshop, který trval po dobu celého festivalu, v němž děti samy moderovaly, odbavovaly a vymýšlely 30 minut v oficiálním festivalovém streamu. Z opravdu nadšených reakcí je nyní jisté, že budeme chtít podobný worskhop připravit i příští rok, dodává Bauer.

    Znělku pro letošní ročník Ji.hlavy vytvořil filipínský režisér Khavn De La Cruz, festivalové ceny navrhl výtvarný umělec Federico Díaz.

    Desítky aktivit proběhly také v rámci industry programu určeného pro filmové profesionály. Ten letos oslovil více než 1200 filmových profesionálů z celého světa, z nichž 200 se do programu zapojilo online. Jeho součástí byl například vzdělávací workshop Emerging Producers, Festival Indentity nebo Konference Fascinace zaměřená na distribuci experimentálních filmů. V rámci industry programu se představilo přes 40 připravovaných dokumentárních filmů z Evropy a USA v rámci prvního ročníku fóra Ji.hlava New Visions Forum. Novinkou bylo také přesunutí industry programu do nové auly Vysoké školy polytechnické v Jihlavě, uvedla vedoucí programu pro filmové profesionály Jarmila Outratová.

    • Autor:
    • Publikováno: 17. listopadu 2021

    Komentáře k článku: Jaký byl hybridní ročník festivalu Ji.hlava?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,