8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Názory – Glosy

Hudební divadlo po koroně (temné sci-fi)

Zda a kdy bude obvyklá slavnostní Libuše, se zatím neví. Také proto bych se přimlouval pro následující organizační uspořádání: vzácní hosté a vipáci budou sedět v patřičných vzdálenostech, opatřeni rouškami. Nejvhodnějším místem konání by bylo karlínské Forum, kde lze rozestupy snadno docílit – prostě se tak rozestavějí židle a hotovo. Pokud bude produkce na obvyklém místě, v Národním divadle, diváci budou sedět vždy ob dvě sedadla – možná s ještě větším rozestupem. Svoje nepostradatelné si přece musíme chránit!

Hodnostáři, vyčerpaní bojem s virem, nebudou muset vyslechnout celou operu (ostatně mívali s tím potíže i v klidnějších dobách). Zazní jen proroctví v podobě, jež bude předzvěstí dalšího provozu hudebního divadla. Eva Urbanová zazpívá s uplatněním svých předoperních interpretačních zkušeností za doprovodu kláves, k nimž usedne někdo ze zasloužilých interpretů pop music, který dokáže orchestrální part stylizovat potřebným způsobem, aby ho přiblížil normálním lidem. (Na přípravu potřebné muzikálové verze bohužel není dost času, takže aspoň tak.)

Už teď se musí začít připravovat a studovat nový repertoár – osvědčené kasaštyky domácí i světové, zpracované do tvaru muzikálů. (Průkopnickým dílem byla Rusalka – muzikál.) Tak se konečně základní díla operní literatury přiblíží dnešnímu publiku, které brzy zaplní hlediště (finance pro další provoz budou opravdu potřeba), a konečně se prokáže i v pokoronavirové době platnost hesla: V hudbě život Čechů!

Komentáře k článku: Hudební divadlo po koroně (temné sci-fi)