Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Rozhovor

    Hein: Jdeme stále stejnou cestou

    Milan Hein je majitel a provozovatel pražského Divadla Ungelt, které založil přesně před 25 lety. Komorní soukromé divadlo v centru města bylo původně areálem odpočinku pro kupce. Románské základy domu, v jehož sklepení se divadlo nachází, pocházejí z 11. století. Tyto pozůstatky lze spatřit v divadelním klubu. Hein pro Divadelní noviny bilancuje uplynulé čtvrt století prožité ve svém domovském divadle.

    Principál Divadla Ungelt Milan Hein. Foto: Jan Malíř.

    Divadlo Ungelt slaví čtvrt století. Jakou k němu máte navázanou první vzpomínku?

    První vzpomínka? Prázdné sklepní prostory, které fungovaly jako skladiště hotelu nad námi… A běhaly tam myši…

    Jak vás vůbec napadlo založit divadlo?

    To mě napadlo už koncem listopadu 1989. Byl jsem reportérem pořadu Občanské fórum v tehdejší Československé televizi a říkal si, jestli ten režim padne, otevřu si vlastní malé divadlo. Jako herci mi totiž bylo nejlíp v Divadélku v klubu na Kladně a v pražské Redutě.

    Divadlo vám otevřel Miloš Kopecký, jak na ono otevření vzpomínáte?

    2.10.1995 byl krásný podvečer babího léta a slavnostní otevření se odehrálo na nádvoří před vstupem do divadla. Miloš Kopecký byl vůbec první člověk, kterému jsem záměr provozovat soukromé divadlo svěřil, fandil mi, chytře mi radil, a ten večer prožíval emotivně se mnou.

    Miloš Kopecký a Milan Hein na archivním snímku. Foto: archiv Divadla Ungelt.

    Na jakou hereckou osobnost, která vaším divadlem prošla nikdy nezapomenete? A proč?

    První dáma mezi herečkami mého divadla je a zůstane Alena Vránová. Prvotřídní herecká profesionálka s darem originálního humoru, inteligentní lidská bytost a spolehlivý kamarád.

    Divadlo jste zakládal s určitou vizí. Bylo nutné ji v průběhu 25 let revidovat?

    Ne, jdeme stále stejnou cestou. Uvádíme komorní hry pro 2 – 3 postavy, které vypráví poutavé lidské příběhy. A hrají je herci, kterým diváci věří.

    Co nejhorší divadlo Ungelt za čtvrtstoletí potkalo?

    Jednoznačně od 12.3. tohoto roku dvouměsíční kolaps Ungeltu a současná hrozba, že se to zopakuje.

    Slavné osobnosti vám do foyer darují židle. Na které z nich nejraději sedíte?

    Na židli, kterou nám darovali manželé Dagmar a Václav Havlovi.

    Divadelní klub, ve kterém jsou viditelné románské základy domu. Foto: archiv Divadla Ungelt.

    Nedávno jste stanul na vlastním jevišti v inscenaci Housle. Jaký je pocit stát na své scéně?

    Neprožívám, že hraji na své scéně. Soustředím se na roli a ta řídí mé myšlení a jednání na jevišti.

    Housle režíruje Ladislav Smoček, který v Ungeltu jako jednu z prvních inscenací Ungeltu inscenoval Bouřlivé jaro. Proměnila se nějak jeho režijní práce za oněch 25 let?

    Ladislav Smoček je stále stejný. V mých očích gigant mezi režiséry, nejlepší žijící český divadelní režisér. Nikdy s herci neřeší, jak mají hrát, ale důsledně je vede k tomu, aby pochopili o čem hra je, koho v ní hrají a proč říkají zrovna to, co říkají. A až tohle pochopíte, tedy to, co a proč na jevišti říkáte, to jak to řeknete, se zrodí samo.

    Co byste popřál Ungeltu do dalších 25 let?

    Aby mohl hrát a měl stále plno jako doposud.


    Komentáře k článku: Hein: Jdeme stále stejnou cestou

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,