Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2024

ročník 33
14. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Druhořadá divadla

    Jan Hrušínský na straně 10 píše o zdejších nedobrých divadelních poměrech. Píše o nich opakovaně, protože ho dlouhá léta zlobí. A píše tvrdošíjně také o lidech, kteří podle něho nedobré poměry udržují, nebo je alespoň využívají prostřednictvím svých postů a profesních asociací. Když se stane něco ošemetného, raději si nepálí prsty, jako teď v případě brněnského sporu o Redutu. Podezírá i grantovou komisi MK ČR, že odmítla podpořit iDN poté, co jsme v Divadelkách kritizovali odvolání Josefa Morávka z pozice ředitele Městského divadla ve Zlíně půl roku nato, co ho zlínští radní ředitelem jmenovali. Ten případ mu dává za pravdu, ale s naší neúspěšnou žádostí o podporu iDN bych ho nespojoval, s ní je to myslím jinak.

    Nicméně třicet let od listopadové revoluce opravdu neumíme či nechceme vnímat soukromá divadla jako přirozenou součást divadelní sítě. Přitom celá nezřizovaná sféra, která sama sebe označuje za nezávislou, je reálně soukromá. Kolik publicistů podceňuje Divadlo Na Jezerce, ale i Divadlo Bolka Polívky či Studio DVA a třeba Divadlo Lucie Bílé? Prý hrají jen pro peníze zábavný repertoár, což samozřejmě nikdy není a nemůže být celá pravda. A potom, co jiného dělá zřizované Hudební divadlo v Karlíně? Co poměrně časté bulvární hry v repertoáru privilegovaných zřizovaných divadel? Třeba v novém nasměrování produkce Slezského divadla v Opavě, abychom sáhli i na jedno z velkých městských divadel? Podle mého jim to přísluší, divadlo není jen nejvyšší umění. Přitom zrovna Divadlo Na Jezerce nebo Divadlo Bolka Polívky, když už je o nich řeč, hrají hodně podstatný repertoár. Ergo proč oni si na sebe musí vydělat, a když dostanou nějaké peníze, hned se to kritizuje? Zvláště když dostanou větší peníze, jak nyní „prasklo“ na Divadlo Bolka Polívky, protože je dostalo nestandardně a těžko se zbavit podezření, že šlo o odměnu za podporu současných politiků. To by byla – nebo spíš je – hanebnost, ale nevidím důvod, proč by takové divadlo nemělo mít podstatnou podporu z rozpočtu města, pro něž plní veřejnou službu, kterou se v podpoře kultury zaklínáme. Prý se zvažuje tlumit státní dluh i zvýšením DPH na vstupné v kultuře z 10 na 21 procent. Příspěvkovky DPH neplatí, soukromníky by to samozřejmě položilo. Když už nepodporovat, tak alespoň neškodit. Bez podpory se však nikde ve světě neudrží prakticky žádné soukromé divadlo, žádný broadwayský muzikál, jen v tamních poměrech ji nečerpají z veřejných, ale zase ze soukromých zdrojů. Tak co si tady léta namlouváme?


    Komentáře k článku: Druhořadá divadla

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,