Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2024

ročník 33
14. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Dream Factory pod kůží

    Šestnáctý ročník festivalu Dream Factory Ostrava nabídne od pátku 24. května sedm dní nabitých divadlem. Na své si přijdou fanoušci i fanynky klasických činoherních inscenací, autorských počinů z nezávislé scény, fajnšmekři toužící po neobvyklých diváckých zážitcích i rodiny s dětmi.

    O Pavlovi, Divadlo Na Zábradlí. Foto: archiv festivalu

    Činoherní klasiku s vynikajícími hereckými výkony letos nabídne v DK Poklad páteční zahajovací představení Konsent z Činoherního klubu, v němž se představí mimo jiné záštita festivalu Marta Dancingerová. Divadlo Na zábradlí pak v Pokladu naváže hned dvěma představeními – site-specific jednohubkou Bar a inscenací O Pavlovi o manželství spisovatele, scénáristy a alkoholika Pavla Juráčka a novinářky a spisovatelky Dani Horákové. V dramatizaci podle knihy, kterou napsala sama Daňa Horáková, exceluje Anežka Kubátová, která za svůj herecký výkon získala Cenu divadelní kritiky i Cenu Divadelních novin. S Michalem Bednářem zpřítomňují na jevišti klaustrofobní život v malém exilovém bytě v Mnichově, v němž se střídaly erupce tvůrčí inspirace a vzájemné úcty s výbuchy vzteku, výčitek a obviňování.

    Letošní motto pod kůží mimo jiné inspirovala inscenace Tento pokoj se nedá sníst, která se v sobotu odpoledne odehraje v zrcadlovém sále DK Poklad. Adaptace slovenského bestselleru, který bez příkras popisuje vztah dvanáctileté dívky a jejího učitele, vykresluje nerovný a manipulativní vztah, který trval šest let, a to i přesto, že o něm vědělo dívčino okolí. Pod kůži se dostane také inscenace Istanbulská úmluva, s níž přijede pražské A studio Rubín a režisérka Barbara Herz. V tomto ‚bingu o konci světa‘ tvůrčí tým divadelně zarámoval debaty, které se už několik let vedou v souvislosti s dokumentem potírajícím násilí nejen na ženách. Přestože málokdo ho skutečně četl, vyhraněné názory na něj mají všichni. Barbara Herz se navíc zúčastní letošní nedělní festivalové besedy v Centru PANT s názvem Co máme zaryto pod kůží, v níž se budeme věnovat například i způsobu, jakým tvoří dokumentární inscenace, přibližuje program dramaturgyně Barbora Sedláková.

    Oidipussy. Foto: Michal Hančovský

    V kategorii neoficiálně nazvané „pro otrlejšího či zvědavého diváka“ nabídneme inscenaci Oidipussy souboru Maso krůtí, která si bere na paškál samotného Oidipa a jeho komplex. S brutálním humorem a ironií komentuje všechny způsoby patologického trojúhelníku matka-syn-přítelkyně a nenechává nit suchou na bezpodmínečné mateřské lásce ani na zoufale bezbranném mužském pokolení, které zde v hlavní roli zastupuje Denis Šafařík. Láska bratrská je pro změnu jedním z témat inscenace Pan Polštář, kterou režíroval Tomáš Ráliš, loni oceněný v rámci Student Factory za hru Perplex. Letos přiveze inscenaci, kterou nazkoušel v Městských divadel pražských – černočernou postmoderní detektivku, v níž hledá její autor Martin McDonagh hranice snů, reality, tvůrčí svobody, manipulace a moci. V roli spisovatele Katuriana, který je vyslýchán kvůli svým povídkám plným násilí, se představí vynikající Aleš Bílík.

    Letošní motto pod kůží mimo jiné inspirovala inscenace Tento pokoj se nedá sníst, která se v sobotu odpoledne odehraje v zrcadlovém sále DK Poklad. Foto: archiv festivalu

    V rámci slavnostního zakončení se ostravskému publiku představí Marie Štípková v roli úspěšné právničky, jejíž život a víra v právní systém se zhroutí ve chvíli, kdy je sama obětí trestného činu znásilnění. Zneklidňující divadelní hru Na první pohled uvádí Švandovo divadlo v režii Lucie Ferenzové. Mimořádný herecký výkon přinesl Marii Štípkové druhé místo v Cenách divadelní kritiky.

    V sobotu a v neděli se divadelně potěší také rodiny s dětmi. Tvůrčí duo Bára Ungerová a Dominika Špalková budou se svým Moetivi Karavanem parkovat nejprve v sobotu u DK Poklad, a pak v neděli na Náměstí E. Beneše. Zážitková inscenace pro pouhých osm diváků je vhodná pro dospělé i pro děti od čtyř let a odehrává se uvnitř karavanu, který je zároveň výtvarnou instalací. Na pomyslném prahu mezi divadlem a kuchyní stojí inscenace Jenovéfa Studia Damúza pro děti od šesti let. Pod rukama loutkářky Jany Nosálkové v ní ožívá skutečná zelenina a vzniká tak příběh plný vitamínů a tradičního loutkářství.

    Mein Gott Divadla D21. Foto: archiv festvivalu

    Z nastupující generace divadelníků letos představíme studenty a studentky pražské DAMU a bratislavské MU. V úterý 28. května bude ve Studiu G k vidění klauzura Katedry činoherního divadla DAMU s názvem Iluze podle divadelní hry Ivana Vyrypajeva. Středeční program nabídne inscenaci Vysoká hra, která vychází ze skutečného příběhu francouzské skupiny parasurrealistů, kteří byli pro hledání hranic života, smrti, reality a podstaty ochotni obětovat všechno. Ta vznikla za spolupráce studentů a absolventů činohry DAMU a ‚dramaturgického dozoru‘ herečky a scénáristky divadelního spolku JEDL Lucie Trmíkové. Slovenští studenti pak ve čtvrtek představí svou adaptaci knihy Koniec Eddyhoportrétu dospívajícího chlapce, který je nucen se konfrontovat s neúprosnými koncepty maskulinity, které na něj klade okolí na malém městě, láká na studentská představení ředitel Tomáš Suchánek.

    Součástí doprovodného programu budou jak tradiční diskuse po představeních, tak např. čtení z povídkové knihy Marty Dancingerové Nesmělí v podání herců a hereček Činoherního klubu nebo koncertní vystoupení „multi-hudebnice“ Julie Goetzové alias Zhilee.

    • Autor:
    • Publikováno: 6. května 2024

    Komentáře k článku: Dream Factory pod kůží

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,