Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Divadlo s ručením velmi omezeným

    Na 19. schůzi Zastupitelstva města Ústí nad Labem 10. dubna se rozhořela nečekaná polemika nad zprávou z řádné valné hromady Severočeského divadla, s. r. o., z 16. ledna. Přednesla ji primátorka Věra Nechybová (nestr.), která zastupuje město coby jednoho ze dvou vlastníků divadla, druhým je Ústecký kraj zastupovaný hejtmanem Oldřichem Bubeníčkem (KSČM), jednatelem je ředitel divadla a dirigent Miloš Formáček. Primátorka oznámila, že se společníci dohodli poskytnout každý v roce 2017 příplatek nad vklad do základního kapitálu ve výši 29 990 tis. Kč, celkem podpoří činnost své společnosti 60 miliony korun.

    Polemiku zažehl bývalý radní města, dnes opoziční zastupitel Martin Hausenblas (PRO!Ústí) otázkou, zda se na valné hromadě jednalo o změně statutu společnosti – už dříve požadoval, aby měla lichý počet členů, aby v ní bylo zastoupeno víc institucí než současní dva vlastníci a aby radnice měla na provoz divadla větší vliv. Kusý zápis z jednání zaznamenal jeho konkrétní výhrady: jsme významným podílníkem v této společnosti, valná hromada se schází jednou za rok, je třeba mít nástroje na řízení společnosti – definovat strategii divadla, do orgánů společnosti multikulturní obsazení, exekutivní přístup ke společnosti, velký příspěvek města – mít vliv na směřování divadla, potřeba transparentnosti, dáváme vše do rukou jednatele p. Formáčka, odcházejí z divadla umělci, já nejsem spokojen s prací jednatele.

    Ostře se stávající podoby divadla a jeho údajné kvality zastala ústecká radní Květoslava Čelišová (KSČM) a krajský zastupitel a člen dozorčí rady divadla (proč se zúčastnil jednání ústeckého zastupitelstva, zápis nevysvětluje) Pavel Vodseďálek (KSČM). Čelišová kvalitu divadla dokládala letošními Cenami Thálie (dvě širší nominace).

    Přiložená analýza hospodaření divadla v roce 2016 konstatuje, že divadlo vlastní činností generovalo výnosy mírně přesahující 9 milionů korun. I na to Hausenblas poukázal a podpořil ho náměstek primátorky Jiří Madar (Ústecké fórum občanů), jehož údaje nepříjemně zaskočily.

    Na internetu jsem nenalezl výroční zprávy divadla, tedy údaje o struktuře umělecké činnosti. Zato jsem narazil na dvě nevyřízené žádosti o výroční zprávy směřované přímo vedení divadla. Podle ekonomky divadla Heleny Fišerové jsou k dohledání v rejstříku firem, ale ani tam jsem neuspěl. Fišerová alespoň 9. března 2017 v odpovědi na dotaz uvedla, že divadlo odehrálo vlastními soubory na vlastní scéně v roce 2015 jednadevadesát představení, v roce 2016 čtyřiaosmdesát představení. Příliš nízká čísla dokládají, že divadlu chybí ústecké publikum (má však hodně zájezdů) a návštěvnost zřejmě dále klesá. Severočeské divadlo se už třetím rokem nehlásilo do Programu státní podpory profesionálních divadel, nesplňovalo vstupní kritéria 30% soběstačnosti a nejméně 130 vlastních produkcí (představení nebo koncertů). Podruhé se ústecká opera omluvila také z festivalu OPERA.

    Nelze přehlédnout politický podtext incidentu – Martin Hausenblas se postavil komunistům v pokusu likvidovat Činoherní studio (Miloš Formáček je ze své funkce podpořil), oni proti němu hájí svou představu „úspěšného“ divadla. Přitom by potřebovali reálnou analýzu nedobrého stavu a návrh možností, jak živořící divadlo zachránit. Jen penězi a politickou mocí prostě divadlo při životě neudržíš!


    Komentáře k článku: Divadlo s ručením velmi omezeným

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,