Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Divadlo Plzeň 2013: Up & Down Josefa Hermana

    Dášenka aneb psí kusy - Jiří Jelínek a Anežka Kubátová, Divadlo Husa na provázku. FOTO archiv DHnP

    Obyčejný život je krásný… (Dášenka aneb psí kusy – Jiří Jelínek a Anežka Kubátová, Divadlo Husa na provázku Brno). FOTO archiv DHnP

    Up (abecedně):

    Černé mléko – obraz zanikajícího obyčejného světa, dokonalé nepopisné herectví, stylově čistý poetický jevištní tvar

    Dášeňka aneb Psí kusy – chytrý text a vtipná inscenace, dokonale zahraná oběma protagonisty, pozitivní energie z hravosti a z přesvědčení, že obyčejný život je krásný – důležité v naší době, zvláště vůči dětskému publiku

    Den opričníka – varování, kam to můžeme dovést, promyšlené prostorové vizuální a hlavně akustické řešení, nepopisné herectví Karla Dobrého

    Divadlo Gočár – hravý kabaret s chytrou hudbou Miloše Orsona Štědroně na téma první republiky, demonstrované třemi architekty, ryze divadelní poetika postavená na herectví a souhře, nepotřebuje přemíru techniky, jistě ne náhodně připomíná postupy poetistické avantgardy

    S nadějí i bez ní – navýsost politická inscenace, ublížila jí změna prostoru, zdá se také trochu unavená, ale nahlíží ideologii a historii očima nepolepšitelné oběti, která přes prožité zkušenosti otrocky věří v komunistickou hvězdu – bohužel čím dál aktuálnější

        Divadla Alfa Princ Bhadra a princezna Vasantaséna aneb Mnich pokrytec neboli psí ocásek svrchované čistoty. FOTO archiv Divadla Alfa

    Pavel Huml, Hubert Krejčí: Princ Bhadra a princezna Vasantaséna aneb Mnich pokrytec neboli psí ocásek svrchované čistoty (r. J. A. Pitínský, Divadlo Alfa Plzeň). FOTO archiv Divadla Alfa

    Down (abecedně)

    42. týden – privátní historka, která je v Maďarsku možná sdělná a aktuální, v plzeňském (našem) kontextu jsem její smysl nepostřehl

    Deštivé dny – účelně napsaná a pro Divadlo Ungelt neméně účelně inscenovaná bulvární hra, plná tezí a podivné (ne)morálky, poctivé komerční zboží, jen nechápu, proč bylo na mezinárodním festivalu, herecké šarže (přestávám rozumět udělování Cen Thálie), představení velmi utrpělo přenosem na „velké“ jeviště

    Holokaust – hra napsaná tak neobratně, že neměla přijít na jeviště (stejně jako Klimáčkův Komunismus!), rádobyobjevování toho, co dávno, a dokonale objevil Obchod na korze

    Pokus – sebeexhibice, dokument vydávaný za divadlo, hodně vypovídá o Blaho Uhlárovi a něco o slovenském undergroundu

    Princ Bhadra a princezna Vasantaséna – proč je půdorysem orientálního příběhu „asi slušný oddíl“?, proč loutkáři nehrají s loutkami, když herectví jim není vlastní?, k čemu takové nekontaktní uměle vyráběné divadlo je?

    Slečna Julie – dokonalá mašinérie s pěknou hereckou trojicí, která ze Slečny Julie udělala tuctovou historku z televizní krimi

    FOTO archiv festivalu

    Fandím divadlu! FOTO archiv festivalu

    Stručně k festivalu:

    Festivalu chybí platforma pro reflexi a diskuse.

    Festivalu chybí závěrečné diskusní účtování, které by zhodnotilo smysl a výsledky přehlídky a doporučilo možné změny.

    Festival by měl stále promýšlet, zda plní deklarované cíle a zda jsou ty cíle žádoucí a reálné. Mám o tom jisté pochybnosti, včetně druhového a žánrového zaměření.

    Dramaturgická rada by se měla pravidelně obměňovat (rotační princip), což není výtka vůči současným členům plzeňské dramaturgické rady, ale dobrý obecný princip, který může skladbu festivalu podstatně oživit.

    ///

    Poděkování všem organizátorům a donátorům, udržet takový podnik není jednoduché, ale je to nanejvýš potřebné! Festival se podařil, diskutovat o něm je normální a žádoucí.

     


    Komentáře k článku: Divadlo Plzeň 2013: Up & Down Josefa Hermana

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Ony „cíle“
      (viz http://www.festivaldivadlo.cz/cs/cile/ )
      jsou podle mého náhledu příliš obecné a nesplňují aktuální požadavky (českého) divadla. Myslím, že by se měly předefinovat, jak ostatně na Nadivadle (viz http://nadivadlo.blogspot.cz/2013/09/varys-co-s-plzni.html#more ) nabízí Vojtěch Varyš. Včetně pravidelných obměn dramaturgické rady, což navrhujete oba a i já se tímto přidávám.

      28.09.2013 (15.17), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,