Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Martina Porubjaka

    Posílám svoje festivalové puntíky a nevím, co bych k nim dodal. Snad to, že ty inscenace, kterým jsem dal puntíků 4,5-5  tedy Enigmatické variace (4 1/2), Ivanov, Budulínek, Tichý tarzan a Odpad, město smrt (po 5)  byly skvělé.

    Proč, to jsem stručně napsal do tištěných DN 16/2012 (vyjdou i s „puntíky“ v úterý 2. 10.pozn. red.) o maďarském Ivanovovi.

    Enigmatické variace byly pro mě taky UP, jelikož velice zručně a s několika překvapivými obraty a briskním jazykem napsané konversační drama bylo přesně v duchu „dobře napsané hry“ a se skvělými hereckými výkony inscenováno. Což není málo a v daném žánru je už dnes téměř rarita, jenžto se režisér neuchýlil k nějakým inscenačním „experimentům“ a „vylepšením“. Tudíž hold všem třem: Janu Burianovi a hercům Martinovi Stránskému a Janu Maléřovi!

    Absolutní obdiv, radost a úžas jsem prožíval na Budulínkovi – to je tak krásné, vtipné, důvtipné, radostné, technicky dokonalé loutkové divadlo, zrozené ze skvělých nápadů, zručnosti, fantazie jedné trojčlenné lyricko-komediantské rodiny. A navíc, což je v tomhle druhu a žánru důležité, je to nesmírně KONTAKTNÍ! Byl jsem naplněn tolikým úžasem a radostí jako ta malá – snad čtyřletá – holčička, která zašla až úplně nadoraz k jevišťátku a sledovala všechno to zázračné dění přímo s fyzickou rozkoší a doslova „celým tělem“. Hluboce se klaním svaté rodině Homolových!!!

    A pak samozřejmě Tichý Tarzan!!! O té zázračné inscenaci jsem napsal nadšeně a dlouze do Světa a divadla, na podzim ji „dotáhneme“ do Bratislavy. To je taky sen! Jenom mnohem temnější než Budulínek.

    No a úplně up-up-up bylo rozloučení s Pražským komorním divadlem, snad symbolicky v Sále Peklo. Je až s podivem, jak jste mohli vy, Češi, dopustit, aby ten soubor byl magistrátem prakticky zlikvidován! Název Fassbinderovy hry Odpad, město, smrt byl přímo symbolický, rozloučení s Pařízkovým souborem téměř hystericky citové: mnozí v hledišti měli – přiznám se: včetně mě – slzy v očích a Pařízek při děkovačce se taky rozplakal. Sentiment jak sviňa a nasrání nebetyčné!

    Tak to by byly mé dojmy UP!

    ///

    A co DOWN? Na festivalu připravovaném tak odpovědně, jak byl tento letošní plzeňský FANDÍME DIVADLU, jak ho přepokřtil v závěrečném projevu pánsúdruh z Ministerstva kultury, se snad nějaké úplné DOWN vyskytnouti ani nemůže.

    Ostraváci měli smůlu: já jsem dosud o Jerefejových Moskva-Petušky slyšel a četl mnoho dobrého, ale v Plzni na tom nádraží to až tak nevyšlo. Nu což, to se státi může. Bylo to křečovité, grotesknost přehrávaná, mluva často v tom akusticky nemožném prostoru nesrozumitelná – zkrátka: zklamání.

    Rumunské Šepoty a výkřiky hrané maďarsky byly spíše exhibicí obou režisérů – toho skutečného režiséra inscenace, tedy toho slavného Andreie Serbana a taky toho herce (Zsolt Bogdán), co hrál v té inscenaci postavu režiséra Ingmara Bergmana. A celé to bylo takové „vymyšlené“. Nudil jsem se převelice.

    A přiznávám, že mě hodně nudil Hamleteen. Zřejmě jsem už na tenhle druh mladistvých „parafrází“ stár.

    Tož to je tak vše, co jsem byl schopen napsat.

    P.S. Napísal som toto tu na festivale Divadelná Nitra v záchvate snaživosti (a tiež aby nenastali v preklade nejaké nemilé nepresnosti, ktoré sa občas vyskytnú) rovno po česky. Ja som však v tomto vašom rodnom jazyku – súc ovplyvnený mne veľmi milou mluvou mojej valašskej babičky – napáchal iste všelijaké nesprávnosti, takže ak ich nájdete, opravte ich prosím. A keď ich neopravíte, ponechajte tu prosím tento pripojený dovetok, z ktorého bude jasné, že tie chyby som spôsobil ja. Ďakujem.


    Komentáře k článku: Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Martina Porubjaka

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      „Je až s podivem, jak jste mohli vy, Češi, dopustit, aby ten soubor byl magistrátem prakticky zlikvidován! “
      That´s elementary, dear Watson. Nejsme prostě o nic lepší, než Vy, Slováci.
      Jak je to dlouho, co byl v Bratislavě podobně zlikvidován jistý experimentální divadelní soubor? Nebo byly dokonce dva?

      24.09.2012 (7.19), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Martin Porubjak

        Avatar

        Jo, milý Watsone. Máte pravdu. Nie sme o nič lepší ako vy. Preto sme mali zostať spolu. NECH ŽIJE NEDOKONALÉ ČESKOSLOVENSKO!
        – Áno, to zlikvidované divadlo bolo Divadlo na korze (a súbory boli naozaj dva: súbor činohry a súbor Lasicu a Satinského). Vyleteli sme vtedy všetci! To bolo za komunistov. Teraz v Prahe za ODS.

        24.09.2012 (13.27), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,