Divadelní noviny Aktuální vydání 2/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

2/2025

ročník 34
25. 2. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Festivaly

DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 6)

Román amerického autora Jonathana Littella napsaný ve francouzštině (Les bienveillantes) a do češtiny přeložený jako Laskavé bohyně (tedy Eumenidy, v antické mytologii usmířené bohyně) má za sebou za necelých deset let od chvíle, kdy vyšel, historii bouřlivé i rozporné recepce. Vzhledem k tématu, fiktivním a velmi provokativně traktovaným memoárům Maximiliána Aueho, skalního nacisty a člena SS francouzsko-německého původu, se nelze vůbec divit.

Plzen-Laskave bohyne-poster

Činohra Slovenského národního divadla sáhla po dramatizaci Daniela Majlinga, který se pokusil devětsetstránkovou obří válečnou fresku převést na prkna. Se střídavým úspěchem. Domnívám se, že pokud inscenace Michala Vajdičky s plejádou velmi dobrých slovenských herců v čele s výborným Ľubošem Kostelným v hlavní roli vyvolává jisté pochybnosti, že je do značné míry na vině právě divadelní adaptace. Postavy jsou napsány značně schematicky, adaptace dluží řadě postojů i činů motivaci a objevují se tu i některá klišé ve stavbě charakterů (Una, Weselohová). A to přesto, že je to všechno fikce napínající fantazii na skřipec s rozevlátou vehemencí antického lučištníka. Právě ovšem paralely s antikou jsou rozměrem – oproti Littellovi – silně oploštěným. Vajdičkovi herci nejsou vůbec špatní, ale fungují v systému, který se přežil před řadou desetiletí. To je jen konstatování. Neříkám vůbec, že jsem proti tomuto typu divadla předem zaujat. Je-li dobré.

Hraje se do konce dotažené realistické divadlo se snahou o expresivní doslovení. FOTO archiv SND

Hraje se do konce dotažené realistické divadlo se snahou o expresivní doslovení. FOTO archiv SND

Ale v tomto případě si nejsem zcela jist, zda produkce SND vytěžila z tématu a předlohy veškerý potenciál. Hraje se do konce dotažené realistické divadlo se snahou o expresivní doslovení. Ale co když je síla Littellova textu právě v onom nedořečeném, co zbylo v tajemném prostoru mezi řádky?

Večer nicméně zachránilo důstojně sdělené poselství, samo o sobě dost otřesné.

///

Předchozí díly denních zpravodajství z festivalu DIVADLO:

DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 1)

DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 2)

DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 3)

DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 4)

DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 5)

 


Komentáře k článku: DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 6)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,