DIVADELNÍ SVĚT BRNO: Patti Smith a paralelní světy – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2025

ročník 34
27.6. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Festivaly Názory – Glosy Zahraničí Zprávy

DIVADELNÍ SVĚT BRNO: Patti Smith a paralelní světy

Festival Divadelní svět Brno představil o víkendu další zahraniční soubor, Theater Bremen ze severního Německa. Výpravná autorská inscenace Because the Night: Patti Smith slibovala zmapovat životní dráhu výjimečné umělkyně a punkové ikony Patti Smith, ale zatajila to nejpodstatnější: autentickou sílu její tvorby.

Inscenace v režii Anne Sophie Domenz je spíš strukturovaná písňová koláž, inspirovaná životem a tvorbou Patti Smith. Sleduje sice životní cestu americké umělkyně od příchodu do New Yorku v roce 1967 přes její přátelství s fotografem Robertem Mapplethorpem až po vzestup na světovou hudební scénu v 70. letech, ale zároveň v ní mladá německá spisovatelka Helene Hegemannová popisuje své pocity při osobním setkání s Patti Smith ve Vídni v roce 2005; v roce 2021 o tom napsala knihu. Právě Hegemannové text tvoří dramaturgický rámec večera a je zároveň poctou její předčasně zesnulé matce.

Foto Theater Bremen, Divadelní svět Brno

Osobní příběhy Patti Smith a Heleny Hegemannové jsou tak pro diváky vyprávěny ve dvou paralelních světech, což je matoucí, a spisovatelčina intelektuální exhibice občas převažuje nad dramatickým i hudebním obsahem, což je škoda. Místo gradace a budování napětí Smithové životního příběhu sledujeme sérii textových a hudebních fragmentů (hudební nastudování Romy Camerun a Maartje Teussink), které mají za cíl zburcovat „společenskou angažovanost“, a ve výsledku jsou spíš chaotické.

Foto Theater Bremen, Divadelní svět Brno

Tvůrci se zkrátka nechali unést vlastním konceptem: hudebníci na jevišti jsou vynikající a obětaví, ale písně ztrácejí svou syrovost. Because the Night tak není poctou Patti Smith, ale pokusem o hlubší a obecnější uměleckou výpověď o svobodě, bolestech dospívání i nevyzpytatelnosti paměti. Ve výsledku jde o inscenaci, která svým lokálním vyzněním překrývá to, co je na Patti Smith tak globálně univerzální: jednoduchost, upřímnost a právě autenticita.

Byl to nicméně hudebně zajímavý večer, který diváci Mahenova divadla, z nichž někteří měli zážitek i z jeviště jako přímí účastníci hudebního happeningu, právem odměnili dlouhotrvajícím potleskem.

Foto Theater Bremen, Divadelní svět Brno

Because the night: Patti Smith. Režie, scéna: Anne Sophie Domenz. Hudební nastudování: Romy Camerun, Maartje Teussink. Zvuk: Maartje Teussink. Dramaturgie: Jan Grosfeld. Světla: Daniel Thaden. Účinkující: Levin Hofmann, Shirin Eissa, Jorid Lukaczik, Romy Camerun, Christin Neddens, Oliver Spanuth, Lea Baciulis. Theater Bremen (premiéra 3. prosince 2022 v prostoru Kleines Haus), Divadelní svět Brno, Mahenovo divadlo, 24. a 25. 5. 2025

Zdroj náhledového obrázku Divadelní svět Brno. 


Komentáře k článku: DIVADELNÍ SVĚT BRNO: Patti Smith a paralelní světy

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,