Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž Zahraničí

    Cirkusový Montréal (No. 1)

    Kanadská metropole současného cirkusu hostila 14. ročník mezinárodního festivalu Montréal Complètement Cirque. Svým rozsahem i dopadem se řadí mezi nejprestižnější světové události v oblasti nového cirkusu. Pro americký kontinent je montrealská přehlídka jednou z hlavních křižovatek umělců, agentů a teoretiků. Navíc se letos poprvé v historii festivalu v hlavním programu objevila i tvorba českého souboru, a to představení Runners Cirku La Putyka.

    Rue St. Denis. Foto: J. F. Savaria

    Montréal je městem festivalů. Plynule přechází z jednoho do druhého a pro své kulturní události neváhá vymezovat plochy pro nejrůznější formy cirkusové exhibice, dokonce uzavírat části svých dlouhých bulvárů a stavět ve veřejném prostranství prozatímní jeviště a gigantické konstrukce. Středobodem cirkusového dění se stala nejen třída Saint-Denis, její přilehlé okolí a divadla v centru města, ale především cirkusové centrum na periferii zvané TOHU, kde sídlí jediná stálá scéna pro nový cirkus v Severní Americe. Nedaleko je pak centrála světově úspěšného Cirque du Soleil a Národní cirkusová škola (École nationale de cirque Montréal). Hlavní program sestával z více jak desítky titulů, ten však doplňovala mnohem pestřejší nabídka „off“ produkcí, „showcase“ nově připravovaných titulů, a hlavně pak pouliční performance. Festival je díky široké nabídce titulů a žánrové různorodosti doslova diváckou atrakcí.

    Cirque Easy. Foto: J. F. Savaria

    Účast letos kromě českého Cirku La Putyka přijaly také soubory z Argentiny, Kanady, Austrálie, Spojených Států, Mexika a Francie. Dramaturgie výrazně podporovala kreativní a tematickou diverzitu, zejména pak ve vnímání prostředků nového cirkusu, co by způsobu komunikace s publikem a kladla důraz na respekt a toleranci. Zastoupena byla díla s puristicky cizelovanou technikou, v nichž dokonalost tkvěla v tělesné virtuozitě. Protiváhu pak přinesly klaunerie a lechtivé kabarety. Objevila se představení, ve kterých se cirkus úzce pojil s klasickou hudbou, ale našla se i živelná a dynamická s prýštivou radostí. Nechyběly příběhy, a současně je vyvažovala umělecká svoboda abstrakce. Vyjevovala se témata hrdinství, odvahy, spolupráce, ale také genderu, přistěhovalectví, nebo obecně jinakosti. Runners si například získali přízeň publika svým originálním zpracováním, z něhož nevyčnívaly cirkusové dovednosti, ale poutali právě autentičností, příběhy a fyzickým nasazením aktérů. Divácky nejvděčnější se pak ukázaly ohromující produkce. Například The Pulse od australského souboru Gravity and Other Myths, kabaret Barbu domácího Cirque Alfonse anebo žhavé varieté Dirty Laundry od Briefs Factory a z komorních americký ženský cirkus Aloft s performancí Brave Space.

    The Pulse Tohu. Foto: J. F. Savaria

    Festival Montréal Complètement Cirque se po celou dobu těšil vřelému diváckému přijetí. Tamější publikum se vyznačovalo náklonností k humoru a neváhalo s každým finále aplaudovat vestoje. Cirkus jednoznačně spojuje. Adrenalin, humor, emoce a risk jsou ingredience, které chutnají lidem kolem světa bez rozdílu.

    ///

    V příštím zápisníku z kanadské cirkusové metropole o dramaturgii humoru.

    Psáno z festivalu, který se konal v Montréalu od 6. do 16. července 2023.

    Výjezd byl realizován s podporou společnosti CIRQUEON a za finanční podpory Evropské unie.


    Komentáře k článku: Cirkusový Montréal (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,