Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 28
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Charles Gounod: Faust a Markéta

    Janáčkova opera Národního divadla v Brně, režie Jiří Heřman, dirigent Marko Ivanović, premiéra 16. prosince 2017.

    Vedení divadla našlo náhradní prostory za opravovanou budovu Janáčkova divadla v moderním pavilonu P na Brněnském výstavišti. Do něho zasadil Jiří Heřman inscenaci, jaká u nás zřejmě nemá obdoby. Velkoryse rozvrhl obří prostor, modeloval ho světly a světelnými projektory, zalidnil sbory a tanečníky – i když na tak velkou plochu by se jich vešlo dvakrát tolik, ale kde je vzít, že. Z příkře se svažujícího hlediště, vlastně tribuny postavené do prostoru, bylo vidět jako z rozhledny do širé krajiny, nejenom fyzické, ale také do krajiny fantazie, pocitů, emocí. Do krajiny prostírající se až do nejzazších koutů haly, formované také akusticky. Pozornost diváků režisér po velké ploše přesouval z místa na místo světly a akcemi podobně jako režisér filmu vede diváky střídáním záběrů kamery. Přitom se v té umělé krajině širé neztratily detaily, konkrétní herecké akce, pohyby a gesta aktérů. A byla tu i příležitost zasmát se humorným situacím vlastně komorního příběhu čtyř postav, z nichž ani jedna nakonec nedojde klidu, ani jedna z nich nedopadne dobře. Výsledek byl podivuhodně věcný, vlastně zdrženlivý, bez ambice vnějškově ohromit, ale nechat příběh vnitřně prožít. Orchestr zůstal po straně pomyslného jeviště tak trochu upozaděný, dirigent to k němu měl ze „zákulisí“ docela pěknou procházkou. V divadelním orchestřišti vypadá orchestr jako mohutné těleso, v tomto prostoru se trochu ztrácel. I zvukově, ale bylo dobře, že se ho nepokusili drasticky amplifikovat, lepší akustické podmínky tím získali výteční sólisté, většinou již zkušení v Heřmanových režiích. Mohli zpívat a nemuseli křičet. Inscenaci bude možné navštívit ještě v květnu.

    DN

    • Autor:
    • Publikováno: 23. ledna 2018

    Komentáře k článku: Charles Gounod: Faust a Markéta

    1. Ing.Jitka Techetová

      Profilový obrázek

      Druhá premiéra
      Fausta a Markéty byla výborná, hlavně paní Kněžíková a Luciano Mastro jako Faust.

      26.01.2018 (8.33), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,