Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Česko-slovenské mosty 2019 (No. 4)

    Naložen ve vlastní slávě

    Začátek pantomimického představení VIP Radima Vizváryho připomněl možná divákům letošního divadelního festivalu Setkání Stretnutie inscenaci Pejprbój, s níž se (a také se svým Sólem) slavný mim představil ve Zlíně vloni. Na scéně plně pohlcené tmou se objeví nejprve slabé, poté silnější světlo a v něm stále zřetelněji rozeznáváme obrysy osamoceného, do velkého zelenkavého kožichu vnořeného muže. Sedí obrácen zády k publiku na kvádrovém praktikáblu, jediném předmětu obdélné scény se zrcadlově lesklým povrchem vymezeným postupně se rozsvěcujícími bodovými světly. Sedí sám a soustředěn k tomu, aby sám nebyl. Neboť jej záhy čeká vystoupení před davem fanoušků, ve světlech ramp a blýskání fotoaparátů, jejichž cvakání se vzápětí vystavuje jako spokojeně předoucí kočka.

    Lákavou hebkost záhybů svého kožichu cítí umělec jako tíživou deku a krunýř, nápis CITIZEN OF THE WORLD na lemu kožichu jako mámivou past. Foto David Konečný

    Zřejmě popová hvězda, která se pak po výkonu svalí do postele, kde odmítne několik rušivých telefonátů. Ráno ji čeká rituál v koupelně a večer další štace. Po několika opakováních této situace, občas narušené nečekanými událostmi (déšť na koncertě, koupelnový souboj s fénem), je jasné, že takový život ve slávě je vlastně docela stereotypní nuda. Ale ani návštěva jakési taneční párty změnu nepřinese: pokusy seznámit se na parketu s těmi, jimž se obvykle předvádí z pódia, nikam nevedou a požití podpůrných prostředků přinese nanejvýš jen ještě obtížnější ráno než obvykle.

    Radim Vizváry poutá diváky většími či menšími posuny v pantomimickém ovládání refrénově se vracejících scén svého zacykleného hrdiny a baví ironickým nadhledem, jímž oscilaci napomádovaného osamělce mezi veřejným a soukromým projevem provází. Jaksi samozřejmou součástí pohybové akce je přesná práce s ilustrativní zvukovou stopou a proměnlivým osvětlením, jež nabývá nového významu ve druhé půli představení. Citelné zšeření tu otevírá tajuplný prostor iluzionistickému spektáklu s náhle se objevujícími a mizejícími předměty a zejména „oživlým“ kožichem, jehož se muž snaží zbavit jako atributu svého dosud lesklého a prázdného života. Lákavou hebkost záhybů cítí pojednou jako tíživou deku a krunýř, nápis CITIZEN OF THE WORLD na lemu kožichu jako mámivou past.

    Možná byl Radim Vizváry při vytváření inscenace inspirován prostředím, jež ho obklopuje, ostatně sám často koncipuje svou tvorbu jako sólové výstupy. Není však zapouzdřen do svého světa, vždyť počínání jeho politováníhodného a zároveň směšného VIP hrdiny je nejen technicky brilantní a kouzelnicky poutavé, ale také (a to zejména) přirozeně sdělné. Vlévá tak s nadhledem dost optimismu i svým divákům.

    Mime Prague – Radim Vizváry: VIP. Koncept, režie a hraje: Radim Vizváry, hudba: Ivo Sedláček, výprava: Petra Vlachynská, kouzla: Ondřej Pšenička, Jiří Marek a Damian Odess-Gillett, light design: Karel Šimek. Premiéra 11. a 12. 5. 2018 ve Švandově divadle na Smíchově. Na festivalu Setkání Stretnutie 15. 5. 2019.

    ///

    Více o inscenaci na i-DN:

    Rychle z Mime Festu 2018 (No. 2)

    Více o festivalu na i-DN:

    Setkání Stretnutie


    Komentáře k článku: Česko-slovenské mosty 2019 (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,