Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ceny Thálie s Václavem Moravcem

    Herecká asociace oznámila zásadní změnu ceremoniálu předávání Cen Thálie, který prostřednictvím televizních kamer v exkluzivním vysílacím čase stále sleduje mnoho diváků – místo herce (dvojice herců) bude večerem provázet politický moderátor Václav Moravec:

    Nabídku moderovat letošní Ceny Thálie jsem dostal od vedení Herecké asociace a ani na minutu jsem neváhal, protože jsem byl poctěn. Pro příznivce divadla, za něhož se považuji, je to výzva. Podobné to bylo, když jsem byl před několika lety osloven filmovými kritiky, abych moderoval jejich ceny. Přiznávám, že jsem překvapen, kolik lidí je překvapeno. Není snad divadlo společenský i politický fenomén? Stačí vzpomenout na antické divadlo, nemluvě o divadle alžbětinském, a ve výčtu dalších vývojových etap divadla bych mohl pokračovat. Nechce se mi prozrazovat obsah některých vstupů, nad nimiž přemýšlím při moderaci letošních Cen Thálie, ale je v rámci resortu kultury věnována divadlu náležitá pozornost? O čem vypovídá to, jak málo slov je divadlu věnováno v programových prohlášeních vlád? Moderátor diskusních pořadů o společenských a politických tématech, která probíráme ve Fokusu a v Otázkách, není sice profesionální herec, ale snad může přistoupit na malý experiment jedné moderace prestižních cen. Pokusím se, aby tento experiment vyšel a část překvapených byla následně překvapena pozitivně.

    Po smrti donátora Cen Thálie Petera Kovarčíka na konci března 2015 zachraňuje Herecká asociace svou prestižní akci jen s nejvyšším vypětím. Ceny Thálie vznikly v naprosto odlišné společenské a ekonomické konstelaci devadesátých let, tomu odpovídá jejich velkoryse pojatá organizace a ceremoniál předávání. Ambice, aby komisaři ve čtyřech oborech zhlédli vše, co v průběhu roku česká divadla vyprodukují, se platí vysokými náklady na cestování, na značný počet lidí v komisích i v Kolegiu a nakonec na velkolepost produkce slavnostního večera v Národním divadle. Není divu, že tato podoba Cen Thálie má své oponenty, čím dál hlasitější. A je velkou otázkou, zda je vůbec udržitelná ekonomicky – loňský ročník zachraňovala krizová dotace z města a z ministerstva kultury osobním přičiněním ministra Daniela Hermana. Letos už se s takovou výpomocí dá sotva počítat.

    Všechno zlé je k něčemu dobré, říká prezident Herecké asociace Ondřej Kepka a ví, že se bude muset něco stát, aby Ceny Thálie přežily a neztratily váhu, kterou ve společnosti stále mají. A je v zájmu všech od divadla, aby si své postavení udržely, nejen hereckých odborů.

    Posunout předávání Cen Thálie jen z pozlátkové show může být jednou z prvních potřebných procedur.

    Ne že by třeba Antonín Procházka sem tam nešlehl sžíravou poznámkou na adresu kolegů, politiků a vůbec všech, kdo v tomto státě jaksi bydlíme. Trochu po vzoru Miloše Kopeckého. Moderoval opakovaně několik let dobře, ale jako herecký kolega. Rozšíří politický komentátor Václav Moravec témata, o nichž se z jeviště Národního divadla zpravidla mluví? Přál bych si to! Již měsíc nosím v hlavě různé nápady. Žurnalistika a divadlo k sobě mají blíž, než se na první pohled zdá. Byli to potulní pěvci či herci, kteří byli předchůdci žurnalistů. A navíc z mého osobního pohledu platí parafráze názvu jednoho literárního díla: Vše, co potřebuji k životu, jsem se naučil v divadle! Jako moderátor letošních Cen Thálie chci akcentovat roli divadla jako celospolečenského fenoménu, který hraje v dějinách zásadní roli, o čemž nás poučují letošní osmičková výročí. A navzdory mnohým: Divadlo stále žije!


    Komentáře k článku: Ceny Thálie s Václavem Moravcem

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,