Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    Avignonské postřehy 2018 (No. 2)

    Jak jsem již psala minule, letošní dramaturgie oficiálního Avignonského festivalu je značně nesourodá. Rozbujela do množství inscenací a projektů, které všechny zhlédnout není v silách jednoho člověka. Hraje se na mnoha místech, často značně vzdálených městu Avignonu. Jednotící myšlenkou – pokud bychom nějakou hledali – všech produkcí je především co největší rozmanitost jevištních forem.

    Na jednotlivých produkích se někdy podílejí desítky tvůrců a několik kolektivů, což jim zřejmě zajišťuje určitý věhlas, ovšem čitelné koncepci výsledku to málokdy svědčí. Důsledkem je podle mne i letošní menší návštěvnost. V ulicích není tolik lidí, kolem města se dokonce dá projet autem bez velkého zdržení a to i přes to, že radnice u vnější strany hradeb buduje tramvajovou trať. Na některá představení IN je dokonce možné sehnat vstupenky ještě těsně před začátkem. Ba i v městských kempech je mnoho prázdných míst, což je věc na festivalu v posledních letech nevídaná.

    Neoficiální festival OFF je rovněž méně košatý. Divadel, ve kterých se hraje, je asi o dvě desítky méně než loni (122) a o něco menší je i počet uváděných titulů (asi jeden tisíc). I tak je zde nespočet zajímavých inscenací a je těžké se rozhodnout, kterou navštívit dříve. Mohu-li zobecnit, zdá se, že modernismus, preference formy a její originalita táhnou letos méně než klasika, o kterou je naopak v porovnání s minulými ročníky stále větší zájem.

    Velmi svěží a vtipné dialogy, které se věrně drží klasické předlohy, výborně herecky zvládnuté party s pregnantní výslovností a dikcí, neokázalá scéna, pevná interpretační režie… Lysistrata v provedení Compagnie La Strada. FOTO ŠTĚPÁNKA NOHÝNKOVÁ

    Až napodruhé se mi pro velký zájem diváků podařilo dostat na představení Lysistraty podle Aristofana, která měla v Avignonu premiéru už loni. Komedie upravená pro tři herecké páry (v režii a adaptaci Oliviera Courbiera) je ukázkou toho, co je pro francouzské divadlo – tedy alespoň podle mých zkušeností a úsudku – typické. Velmi svěží a vtipné dialogy, které se věrně drží klasické předlohy, výborně herecky zvládnuté party s pregnantní výslovností a dikcí (na výslovnost a hlasovou techniku se ve Francii dbá mnohem víc než na českých jevištích), neokázalá scéna, pevná interpretační režie. Herci udržují kontakt s diváky, nenásilně je sem tam zatáhnou do dění, baví se očividně nejenom diváci, ale i oni. Compagnie La Strada předvedla mimořádné interpretační divadlo (více o inscenaci a ukázka zde). Škoda, že takové nemáme možnost vidět i u nás, například na pražském festivalu francouzského divadla Sněz tu žábu

    Herecké výkony, zejména excelujícího Jeana-Luise Crinona (který inscenaci také režíroval a je autorem scény) v titulní roli Lakomce mne nadchly. FOTO archiv souboru

    Ve velmi podobném duchu, s výše popsaným francouzským espritem, zahráli herci Compagnie Les Déménageurs Associés Molièrova L´Avare (Lakomce). Lehce modernistická scéna, ve které herci mezi dialogy hráli na hudební nástroje či se převlékali, mne zpočátku zaskočila, zato herecké výkony, zejména excelujícího Jeana-Luise Crinona (který inscenaci také režíroval a je autorem scény) v titulní roli mne nadchly. Jeho projev byl obdivuhodný, fyzické nasazení neuvěřitelné. Svým hereckým uměním se podle mne zařadil mezi nejvýznamnější světové interprety Harpagona. A opět bylo možné u této vynikající herecké podívané vyzdvihnout bezprostřední kontakt aktérů s diváky. Francouzi svému Molièrovi rozumějí…! (Více o inscenaci a ukázka zde.)

    Oskaras Koršunovas a jeho Tartuffe byli napjatě očekáváni. FOTO archiv festivalu

    Molièra si též pro oficiální IN festival vybral v Avignonu populární litevský režisér Oskaras Koršunovas. Jeho Tartuffe byl proto napjatě očekáván. I když se nejednalo vysloveně o propadák, čekala jsem od inscenace víc. Těšila jsem se, že Koršunovas se opravdu vrátí ke klasice, že jeho zpracování Molièra předčí klasická francouzská pojetí, která jsou v hojném počtu k vidění na OFFu. Nestalo se tak.

    Scénu tvoří bludiště vytvořené ze zelených buxusových keřů v duchu rokokových zahrad. Mezi nimi jsou rozložena jednotlivá zákoutí scény, ve kterých se herci ztrácejí. Jsou proto divákům přibližováni kameramanem… FOTO archiv festivalu

    Koršunovas je jistě výborný a zkušený režisér a jeho herecký ansámbl vynikající (Lithuanian National drama Theatre). Přesto – anebo právě proto – se z Tartuffa v jeho podání stalo jakési postmoderní klišé poplatné soudobým inscenačním trendům. Scénu tvoří bludiště vytvořené ze zelených buxusových keřů v duchu rokokových zahrad. Mezi nimi jsou rozložena jednotlivá zákoutí scény, ve kterých se herci ztrácejí. Jsou proto divákům přibližováni kameramanem, který je doprovází i za scénu, kde se dohadují o smyslu jednání svých postav.

    Pro oživení a umocnění dramatického efektu používá kameraman hojně trikové filtry, které obraz rozvlní a tváře herců rozostří k nepoznání. FOTO ARCHIV FESTIVALU

    Pro oživení a umocnění dramatického efektu používá kameraman hojně trikové filtry, které obraz rozvlní a tváře herců rozostří k nepoznání. Tartuffe je interpretován nikoliv jako svatouškovský pokrytec, ale jako sebevědomý ambiciózní politik, který manipulací, vydíráním, lhaním a sliby získá, co chce – tedy veškerý majetek svého hostitele. Dobrý konec se v této produkci nekoná. Vše je doplněno světelnými efekty, střelbou, trochou nahoty, dýmem a závěrečným vítězstvím proradného Tartuffa ve volbách – Vždyť přece někoho volit musíte, praví jedna z postav. V souhrnu je tato show sice hezká, pokroková a jde s dobou, ale interpretačně je plochá, schematická a až k uzoufání herecky i scénicky monotónní.

    Ionescův Macbett herecké společnosti Compagnie Les Crevettes in The Pick-Up. FOTO ŠTĚPÁNKA NOHÝNKOVÁ

    Trochu zábavy po takovém prožitku najde divák opět na OFFu. U nás je Eugene Ionesco sice známé jméno, ale jeho texty se často nehrají. O důvod víc jít se podívat na jeho hru Macbett. Herecká společnost s poněkud pitoreskním názvem Compagnie Les Crevettes in The Pick-Up v inscenaci tohoto textu dovedla své umění plně uplatnit. Minimalistická scéna, výborná režie i kostýmy (Valentine Chomete) a sugestivní líčení herců jsou promyšleným rámcem, ve kterém členové souboru rozehrávají Ionescovo drama. Touha po moci, krutost, hloupost, absurdní náhody osudu, to všechno v jeho hře najdete. Výborní interpreti a stále aktuální téma dělá z jejich představení vynikající divadlo!

    Vděční diváci se v Avignonu najdou všude… FOTO ŠTĚPÁNKA NOHÝNKOVÁ

    Divadlo je ve Francii hodně široký pojem. Do velké náruče pobere nejenom klasické divadelníky a loutkáře, ale i cirkus, tanec či šanson (za šansonem se nechodí „na koncert“, ale „do divadla“). A též kouzelníky a magii všeho druhu. Já si pro odlehčení a trochu jiné myšlenky došla ke třem hypnotizérům (Les 3 Hypnotiseurs, DH Management). „Představení“, jehož aktéři lákali diváky hypnotizováním přímo na ulici, se těšilo velkému zájmu. Do sálu se natlačili hypnózychtiví diváci. Fámulové hlavního mága hledali mezi diváky (museli jsme si sepnout ruce, které na pokyn z jeviště pak nešly rozpojit… no, jak komu) nejvhodnější oběti, které dovlekli na jeviště. Tam pak byly nuceny provádět nejrůznější kousky. K dobru celé produkce musím říci, že se snažila své oběti nikterak neponižovat či nezesměšňovat. Představení končilo veřejnou produkcí na ulici a všeobecným fotografováním a nadšením. Tak tohle prý je ve Francii též divadlo. Mně jednou za život taková produkce stačí.

    Pouliční hypnóza… FOTO ŠTĚPÁNKA NOHÝNKOVÁ

    Z horkého festivalového Avignonu se prozatím loučím. Festival se přehoupl do druhé půle a na jeho sklonku mne čekalo ještě několik zajímavých představení.

    ///

    Předchozí díl festivalové reportáže:

    Avignonské postřehy 2018 (No. 1)


    Komentáře k článku: Avignonské postřehy 2018 (No. 2)

    1. Petr Feyfar

      Avatar

      Merci! Suite à votre venue au spectacle l’Avare des Déménageurs Associés

      03.08.2018 18:07
      Von
      Les Déménageurs Associés ([email protected]) Details

      Bonjour Petr et Nohinkova,

      Merci d’avoir assisté à la représentation de l’Avare des Déménageurs Associés, mis en scène par Jean-Louis Crinon lors du festival Off d’Avignon.

      J’ai trouvé votre article sur votre site internet:
      https://www.divadelni-noviny.cz/avignonske-postrehy-2018-no-2
      Merci beaucoup (même si je n’ai pas tout compris 🙂 🙂 )

      Nous espérons pouvoir venir le jouer en République Tchèque.
      Vous trouverez ci-joint le dossier du spectacle en format numérique.

      Je me tiens à votre disposition si vous avez besoin de plus de renseignements.

      Au plaisir d’échanger avec vous prochainement, et vous souhaitant un bel été.

      Cordialement

      Solenn Pierre

      LES DÉMÉNAGEURS ASSOCIÉS
      Téléphone : 06 66 00 05 66
      [email protected]
      http://www.lesdemenageursassocies.com

      27.08.2018 (11.54), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Petr Feyfar

      Avatar

      Festival Avignon OFF 2018 – „Lysistrata“ Compagnie La Strada

      29.07.2018 16:26
      Von
      Juliette Buffard Scalabre ([email protected]) Details
      onjour,

      Merci d’être venu découvrir le spectacle „Lysistrata“ Compagnie La Strada au Théâtre Atelier 44 lors du Festival Avignon OFF 2018.

      POUR RAPPEL :
      Voici un lien vers différents documents pour votre réflexion :
      https://www.dropbox.com/sh/xhfkl1hcnw7kgbr/AAA8hNRhmD97Y1lILr1TQbb6a?dl=0

      La fiche du spectacle sur le site Derviche Diffusion (Bande annonce, fiche pratique etc…) :
      https://www.dervichediffusion.com/lysistrata

      N’hésitez pas à revenir vers moi pour tout complément d’informations.
      Je reste à votre écoute pour toute précision.

      Bien à vous,

      Juliette Buffard-Scalabre
      DERVICHE DIFFUSION
      +33 6 48 07 88 00 // +33 6 10 58 42 96
      [email protected]
      http://www.dervichediffusion.com

      27.08.2018 (11.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,