Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    27. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 3)

    Up

    Možná jsou mně tematický bližší Dočekalovi Andělé v Americe z Městských divadel pražských, i když je – Pánbů zaplať aspoň za to – vidíme víc než s čtvrtstoletým zpožděním, ale skutečně absolutní špičkou letošního festivalu se pro mne stalo Hauptmannovo Před západem slunce Slovenského národného divadla. A nejen proto, že si ze tří konců, jak je autor napsal, vybral Michal Vajdička ten nejdrásavější – s vlastním rozhodnutím ukončit deziluzi z rozpadu pečlivě vybudovaných a chráněných rodinných vztahů. Stále mi duši drásala i otázka, kdo dneska v Česku by s takovou noblesou, s akcentem na detaily charakteru v rozpětí od závratného klidu z pozdního štěstí až k běsům zloby a zmaru zahrál Mattiase Clausena jako Martin Huba?! Pro Petra Nárožného museli v Činoherním klubu zvolit happy end (nic proti němu), ale teprve Bratislavané odkázali drama zpět k jeho síle a mravnímu poselství, aktuálnímu až běda.

    Down

    Jsem hodně vzdálený jakékoli prudérnosti, ale perverze a násilí, o nichž víme, že jsou beztoho jen hrané a spíše než smysluplné jen efektní, jak je představil Kornél Mundruczó a jeho Divadlo Proton z Budapešti, mě v performanci Je těžké být bohem postavily proti jejich vyobrazení. A kam se poděli Strugačtí, kterých se autoři dovolávají – s výjimkou nezřetelného, protože filmového rámce odletu na jinou planetu, na které nevládne středověk jako u Strugackých, ale krutá přítomnost?! Všechno je jen ilustrace, navíc s podivným epilogem, že nyní se hrdinové, kteří jsou svědky všeobecného zmaru lidskosti, vracejí konečně do nejkrásnější a jediné vlasti, za kterou – chtě nechtě – si musíme představit xenofobní Orbánovo Maďarsko. I obraz jevištního pekla měl by pro onen živý dotek s divákem (na rozdíl od malířova plátna, spisovatelovy knihy nebo filmu operujícího s trikem) respektovat svobodu i civilizací přijaté meze. Ne-li, potom by Mundruczó mohl příště stvořit realitu… Z toho ho ale nechci podezírat.

    ///

    Více o Mezinárodním festivalu Divadlo Plzeň na i-DN: 

    Divadlo Plzeň


    Komentáře k článku: 27. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,