Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    12 ze 760

    Dne 27. září se v Paříži sešlo 250 zástupců festivalů z celé Evropy na vyhlášení první ceny EFFE. Mezinárodní porota, které předsedal Vincent Baudriller, ocenila 12 nejinovativnějších festivalů tohoto roku z celkového počtu 760 festivalů z 31 zemí.

    EFFE-AwardCeremonyBanner_GR

    Kultura je to, co Evropany sbližuje v časech dobrých i zlých nehledě na zeměpisné, politické a ekonomické hranice. Mnoho populárních evropských iniciativ je založeno právě na kultuře a festivaly se rychle stávají nejoblíbenějším prostředkem pro zprostředkování kultury v Evropě, o čemž svědčí i to, že se jejich návštěvnost v posledních deseti letech enormně zvýšila.

    Akce se konala v Théâtre de la Ville a byla zařazena do programu Festival d’Automne à Paris, který je také součástí projektu EFFEEurope for Festivals, Festivals for Europe založeného Evropskou asociací festivalů. Ceny pro ročník 2015–2016 byly sponzorovány Google Cultural Institute.

    Rozhodnutí poroty bylo podloženo měsíci tvrdé práce odborníků, kteří sestavili konečnou verzi festivalové nabídky v jednotlivých zemích, ať už se jedná o známé termíny v kulturním kalendáři nebo různé akce, o kterých ví pouze zasvěcenci.

    Členové poroty se shodli na tom, že to byl pro porotu příjemný zážitek a velká čest, když se mohli seznámit se šíří záběru a ctižádostí evropských festivalů. Jsme rádi, že v konečném výběru 12 vítězů je zastoupeno deset zemí a široké spektrum uměleckých oborů.

    Ceny a značka EFFE Festival jsou jedinou platformou, která se zaměřuje na festivaly různých žánrů a zemí a která si dala za cíl je přiblížit publiku v celé Evropě. Tyto festivaly obohacují život občanů v komunitách a navíc generují každý rok miliardy eur pro místní ekonomiky.

    Festival PQ zastupovala Eva Žáková (druhá zprava). FOTO archiv EFFE

    Festival PQ zastupovala Eva Žáková (druhá zprava). FOTO archiv EFFE

    A kdo se stal vítězem?

    • Ars Electronica (Linz, Rakousko)
    • Festival d’Aix-en-Provence (Aix-en-Provence, Francie)
    • BIG BANG (Antverpy, Belgie; festival se koná v 11 městech po celé Evropě)
    • Malta Festival Poznań (Poznaň, Polsko)
    • Midnight Sun Film Festival (Sodankylä, Finsko)
    • Manifesta (Amsterdam, Nizozemí; místo konání se mění každý rok)
    • NEXT (Lille, Francie/Kortrijk, Belgie [Vlámsko]/Tournai, Belgie [Valonsko])
    • Noorderzon Performing Arts Festival (Groningen, Nizozemí)
    • Perforations Festival (Záhřeb/Rijeka/Dubrovník, Chorvatsko)
    Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru (Praha, Česká republika)
    • Santarcangelo Festival Internazionale del teatro in Piazza (Santarcangelo di Romagna, Itálie)
    • SICK! (Brighton/Manchester, Spojené království)

    Hodnocení festivalů probíhalo na základě přihlášek. Po vyhlášení otevřené výzvy pro získání značky EFFE 2015–2016 v létě 2014 poslaly své přihlášky stovky festivalů a prokázaly tak své ambice splnit tři kritéria hodnocení: uměleckou kvalitu, spolupráci s místní komunitou a mezinárodní směřování festivalu.Národní experti, jmenovaní národními kontaktními místy EFFE, které šířily informace mezi „místními“ festivaly, vyhodnotili žádosti a svá zjištění předali mezinárodní porotě, která v květnu 2015 nominovala držitele značky EFFE 2015–2016 a poté rovněž rozhodla o držitelích 12 prestižních cen.

    EFFE.AWARD_2015-2016

    Členové mezinárodní poroty:

    Vincent Baudriller, ředitel Théâtre Vidy v Lausanne
    Hortense Archambault, ředitelka MC93 Maison de la culture de la Seine-Saint-Denis, Bobigny
    Tom Creed, ředitel Opera TheatreCompany v Dublinu
    Nina Peče Grilc, ředitelka Kinodvor, Lublaň
    Piotr Gruszczyński, divadlení kritik a dramaturg, Polsko
    Ulrika Josephsson, manažerka Jupither Josephsson Theatre Company a Ingmar Bergman International Theatre Festival Dramaten, Stockholm
    Mark Russell, zakladatel a ředitel divadelního festivalu Underthe Radar, New York
    György Szabo, ředitel Trafo- House ofContemporaryArts, Budapešť

    Festivaly v srdci Evropy, online výstava EFFE
    Google Cultural Institute ze své pozice globálního experta nabídl EFFE pomoc se zvýšením publicity a použitím digitálních nástrojů. Jsme rádi, že můžeme představit online výstavu Festivaly v srdci Evropy kurátorovanou divadelním a operním režisérem Tomem Creedem na platformě Google Cultural Institute. Na výstavě je možnost zhlédnout fotografie a videa, která sledují vývoj festivalů v Evropě od poválečného mírového úsilí až k současným multižánrovým a experimentálním festivalům. Je zde zastoupeno všech 12 vítězů, které tak mohou publiku poskytnout náhled toho, co festivaly v dnešní době dělají.

    EFFFE-GoogleExhibition

    O EFFE:
    EFFE.eu je komplexní průvodce evropskými festivaly, který byl založen Evropskou asociací festivalů (EFA), aby přitáhl pozornost a vytvořil nový prostor pro výměnu. EFFE si zakládá na tom, aby každý věděl, které festivaly jsou nejzajímavější s největším inovativním přínosem. EFFE také vytváří vazby mezi festivaly, které mají stejné přání: přimět diváky, aby se zamysleli nad světem, ve kterém žijí. EFFE je výsledkem mnohaleté intenzivní spolupráce Evropské komise a Evropského parlamentu a funguje v rámci Evropské unie jako pilotní projekt.

    M Kathleen@effe.eu

    ///

    Více na i-DN:

    PQ 2015 oceněno

    • Autor:
    • Publikováno: 16. října 2015

    Komentáře k článku: 12 ze 760

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,