Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kritika

    Trapnost

    V rámci off-programu byl uveden Projektil Divadla S.T.O.K.A. Což znamená, že jste ho v oficiálních programových brožurkách nenašli. A diváků do Studia HaDivadla dorazilo jen několik.

    Je to škoda, protože vidět v jednom dni inscenace dvou legend – Eugenia Barby a Blaha Uhlára – bylo poučné. Barbův Věčný život považuji za anachronismus, i když pozoruhodný (ano, vidíte zde alespoň poetiku, kterou u nás dlouhodobě rozvíjí například Divadlo Continuo). Uhlárův Projektil je naopak frustrující podívaná o nás.

    Možná ta aktuálnost a nevyčpělost jsou dány i tím, že slovenský režisér spolupracoval s mladými herci, na rozdíl od Barby a jeho věrných. Jedna herečka a čtyři herci (Lenka Libjaková, Martin Kollár, Braňo Mosný, Tomáš Pokorný a Peter Tilajčík) v bílých řízách (nebo také elastických prostěradlech, záleží na úhlu pohledu) vedou trapné řeči (především o lásce). Naivně, absurdně, rádoby diletantsky. V televizi nad nimi běží slovenské zprávy a nějaký zábavný pořad. A brněnští diváci se smějí největším ubohostem. Když sedíte v poslední řadě, vidíte neoddělitelný celek, příšerné divadlo světa. Proto herci nakonec pijí whisky a snímají Krista z kříže. Co jiného taky o světě říct.

    Je to frustrující, několikrát máte chuť odejít a na konci se rovnou oběsit, protože rozumný dialog není možný.

    Divadlo S.T.O.K.A.: Projektil. Režie Blaho Uhlár, audiovizuální řešení Martin Burlas, výtvarné řešení Markéta Plachá. Premiéra 28. října 2016. HaDivadlo 12. května 2017.


    Komentáře k článku: Trapnost

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,