Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2018

ročník 25
16. 10.–29. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Tomáš Dianiška: Mlčení bobříků

    Režie Jan Frič, Divadlo pod Palmovkou, Studio Palmoffka

    02 sukces_fmt

    Dramatik a herec Tomáš Dianiška ve své nejnovější hře Mlčení bobříků zpracoval absurdní a krutý žert našich dějin – nedávno odhalený a publikovaný životní příběh Bedřišky Synkové. Dívka byla v padesátých letech minulého století za svou činnost ve skautingu odsouzena na deset let a uvězněna, přesto se dostala – jako dívka sázející lípu – na korunovou minci, kterou jsme platili až do roku 1993.

    Tým mladých tvůrců (režisér Jan Frič, scénografka Lenka Odvárková) o bezpráví padesátých let vypráví s černým humorem a obludnou nadsázkou. Mlčení bobříků je vytvořeno na půdorysu béčkového hororu, nebo spíše jako jeho céčková parodie. V inscenaci se pracuje se silnou až bestiální ironií, drásající metaforou a zkratkou, kdy se například skautské stany mění na lágry a komunisté jsou exorcisté…

    Čtveřice herců – Barbora Kubátová, Tereza Dočkalová, Tomáš Dianiška a Jan Hušek –, jež (kromě Kubátové – představitelky Bedřišky) ztvárňuje povícero rolí, dokonale naplňuje odlehčený tón, často postavy karikuje, dokáže však do inscenace zakódovat i nezbytnou dávku patosu a smutku.

    Progresivní Studio Palmoffka má na svém repertoáru další pozoruhodný titul. V podstatě politickou inscenaci o zrůdných politických mechanismech padesátých let minulého století, avšak vyprávěnou dnešními třicátníky, kteří mají obdivuhodný smysl pro přesnou nadsázku.

    • Autor:
    • Publikováno: 29. února 2016

    Komentáře k článku: Tomáš Dianiška: Mlčení bobříků

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,