Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Plody Divadelní Flory (No. 3)

Neděli světit budeš!

Ani počasí nedělní nepropůjčilo obloze usměvavější tvář, o to šťavnatější programové menu však bylo zoceleným divákům v den sváteční festivalovou dramaturgií předhozeno.

FOTO PAVEL NESVADBA

Zahradní slavnost – precizně vybroušená inscenace D. D. Pařízka FOTO PAVEL NESVADBA

Inscenace Zahradní slavnosti v režii Dušana D. Pařízka, kterou byl zahájen havlovský programový blok, je výjimečná zejména v kontextu aktuální tvorby činohry Národního divadla, divák obdivující produkci někdejšího Pražského komorního divadla se okamžitě ocitl na dobře známé půdě. Pařízek se nijak nezpronevěřuje precizně vybroušenému režijnímu stylu, sám sebe opakovaně cituje ve stroze civilní scénografii, jejíž nepřehlédnutelnou dominantou je typická obří krychle. Režisérova tvůrčí intuice s Havlovým dramatem velmi dobře souzní, dramaturgická úprava Darii Ulrychové a Jana Tošovského navíc zdařile zdůraznila nadčasovou aktuálnost Zahradní slavnosti, výborně funguje i živě produkovaná scénická hudba Romana Zacha.

Základním stavebním kamenem inscenace pak jsou soustředěné herecké výkony kompletního obsazení, jehož základní osa je sice tvořena někdejšími členy Pražského komorního divadla, vedle nich se ovšem nijak neztrácí ani tradiční obyvatelstvo Zlaté kapličky. Nutno dodat, že v Zahradní slavnosti mně po skutečně dlouhé době neiritovala ani jevištní přítomnost Jaromíry Mílové, k jejímuž projevu chovám intenzivní averzi už od dob Třetího patra. Pařízkově interpretaci Havla v Národním divadle suverénně vládne Vladimír Javorský v roli Franty Plzáka coby v ostrých konturách brilantně vystižené neodolatelné kreatury, jež je pevně odhodlána ubavit své diváky k smrti. Přívětivá stopáž necelých dvou hodin čistého času bez pauzy je dalším z finálních aspektů mé velké divácké spokojenosti. Jen tak dál, Divadelní Floro, a vzhůru do Divadla na cucky!

FOTO ARCHIV DIVADLA

Sayat Nova – spirituální atmosféra FOTO ARCHIV DIVADLA

Nemám příliš v oblibě, pokud na mně i přes včasný příchod do divadelního sálu kompletní obsazení performance se zavřenýma očima temně medvědářsky bručí. Není tudíž divu, že jsem měl z projektu Sayat Nova tvůrčího tria Cristiny Maldonado, Laureline Koenig a Marcuse Beutera, jež navíc tématizuje etalon intelektuálního filmu Barva granátového jablka Sergeje Paradžanova, v úvodu nemalé obavy. Ty byly naštěstí zanedlouho rozptýleny, protože další trýznivá zkušenost typu Mlčení se rozhodně nekonala… Hovořit o stylové progresi, ani vidění neviděného, se sice nedá, zaujatost tématem a vytvoření příjemné spirituální atmosféry umělcům ale rozhodně upřít nelze. Přiznám se, že ve své druhé půli mi jevištní dění Sayat Nova umožnilo v klidu si v příšeří vlastního mozku naplánovat pondělní harmonogram, i zformulovat úvodní věty tohoto odstavce, lávovou lampu nicméně rovněž nikdo neviní z faktu, že dokáže svého pozorovatele hypnotizovat… Paradžanova si ovšem raději příště pustím celého a sám. A teď již šup, šup, šup na Olymp, přestup!

Souboj Titánků FOTO ARCHIV FESTIVALU

Souboj Titánků – velký punk VOSTO5 FOTO ARCHIV FESTIVALU

Epilog festivalového profilu (rovněž ve shodě s Divadelní Florou právě plnoletého) Divadla Vosto5 obstaralo představení Souboj Titánků, které je vedle Stan´d artních kabaretů největším punkem v aktuálním repertoáru souboru. Coby rozloučení s nedělí fungovalo ve freskovém sále Divadla na cucky dokonale, včetně naprosto improvizovaného úvodu, ve kterém se navíc projevila bezproblémová symbióza publika a performerů. Inscenace je nespoutanou klauniádou svévolně parafrázující starověké divadelní principy, včetně scénografických prvků (zjeví se i ekikléma!), které zde ovšem slouží výhradně k pobavení herců i jejich publika, na jakékoli násilně moralizující podtexty či dokonce společenskou kritiku zde není prostor. Anarchistická besídka na olympské téma je otevřenou diváckou výzvou k přiznaně pokleslé zábavě, nebo okamžitému opuštění sálu. I díky Titánkům byla neděle prozatím nejvydařenějším festivalovým dnem. Brzy na shledanou, milé Vosto5. A dobrou noc!

(Pokračování příště!)

  • Autor: Petr KlariN Klár
  • Publikováno: 21. května 2014

Komentáře k článku: Plody Divadelní Flory (No. 3)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,