Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Online outismus

Asi málokterý chronický uživatel internetu a až ikonický přispěvatel do diskuzí se po smrti stal předmětem takového mediálního zájmu jako outista Michal Kolesa. Jeho fenomén provázela dvojice motivů, které pro svůj autorský projekt #jsi_user využil také režisér Braňo Holiček. Vedle Kolesových neuvěřitelných obsesí plavajícími ženami a takřka nevyčerpatelným diskuzním apetitem to byl zejména nepřetržitý přísun nevkusných urážek, kterým ho zasypávali ostatní diskutující. Nenechal se odbýt.

FOTO ARCHIV YPSILON

Virtuální Michal Kolesa FOTO ARCHIV YPSILON

Holiček proti sobě staví etiku elementární a mikrosvěta, který se médiem nově vytvořil. Trojice „userů“: Petr Vršek, Daniel Šváb a Mikuláš Čížek (j. h.) se potkávají na jejich tradičním pískovišti – internetové diskuzi. Jejich nepřetržité promluvy kombinují autentické Kolesovy příspěvky i reakce jeho obdivovatelů a odpůrců. Jednotlivé celky replik od sebe herci oddělují různými technickými hrátkami s tablety. Místy nápadité a koncepčně komplikované míchání reálného projevu s video postprodukcí se místy přesto cyklilo. Podivně se v celku jevila také pointa snových pasáží, v nichž Mariana Večeríková (j. h.) zpodobňující jeden z Kolesových životních zájmů – ženu v plavkách, recitovala části zamyšlení Kamila Fily otištěného v Respektu. Tvůrci totiž Kolesu na závěr připodobní k nepochopenému kazateli čistoty a neposkvrněnosti a absurditu dovrší znakem ukřižování.

FOTO ARCHIV YPSILON

Mikuláš Čížek, Petr Všek a Daniel Šváb FOTO ARCHIV YPSILON

Formálně vytříbená inscenace vyvolává otázku, zda je vůbec potřeba vytvořit divadelní portrét někoho jako byl Michal Kolesa a zda jeho bědný stav dále nějak zveřejňovat a komentovat, když to stihlo bezejmenné stádo individuí na internetu. Jako nahlédnutí do soukromí outsidera není inscenace příliš vyvážená a tvůrci na něj téměř nemají vlastní názor. Naopak jako sociologická sonda je inscenace příliš nekomplexní.

Studio Ypsilon -Braňo Holiček a kol.: #jsi_user. Režie Braňo Holiček, výprava Nikola Tempír, dramaturgie Jan Tošovský. Premiéra 6. 12. 2013.

  • Autor: Martin Macháček
  • Publikováno: 08. prosince 2013

Komentáře k článku: Online outismus

  1. Vladimír Hulec

    Podle mne
    jde o výborné divadlo, a to z více důvodů.
    Za prvé otevírá v divadelním prostoru prostředí internetu, a to jak v silně karikované a ironické rovině tak vážnějším či možná přímo apelativně varovným, eticko-moralistním vhledem do něj skrze jeho tragickou a současně ikonickou osobnost. Mnozí ji znají, já – přiznávám – se o ní dozvěděl až díky této produkci (Pro neznalé doporučuju Macháčkem zmiňovaný text Kamila Filly v Respektu z 11. 11. t. r.: http://respekt.ihned.cz/c1-61213560-se-smrti-michala-kolesy-prisel-cesky-internet-o-svou-nevinnost s mnoha linky).
    Za druhé je inscenace příkladem rychlé – v podstatě publicistické – reakce divadla na aktuální dění kolem, a to dokonce ne pouze na politické kauzy. To u nás nebývá příliš zvykem.
    Na a za třetí se forma Holičkovi a všem hercům velmi podařila. Byla adekvátní vnějšímu působení používaných médií a technickým možnostem aktuálních technologií (tablety), současně vtipná s laškovně poetickými obrazy reflektujícími emoční rovinu Kolesovy osobnosti (dívka v plavkách) s až existenciálními přesahy, které však tvůrci divákům nijak nevnucovali.

    08.12.2013 (22.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,