Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Online outismus

Asi málokterý chronický uživatel internetu a až ikonický přispěvatel do diskuzí se po smrti stal předmětem takového mediálního zájmu jako outista Michal Kolesa. Jeho fenomén provázela dvojice motivů, které pro svůj autorský projekt #jsi_user využil také režisér Braňo Holiček. Vedle Kolesových neuvěřitelných obsesí plavajícími ženami a takřka nevyčerpatelným diskuzním apetitem to byl zejména nepřetržitý přísun nevkusných urážek, kterým ho zasypávali ostatní diskutující. Nenechal se odbýt.

FOTO ARCHIV YPSILON

Virtuální Michal Kolesa FOTO ARCHIV YPSILON

Holiček proti sobě staví etiku elementární a mikrosvěta, který se médiem nově vytvořil. Trojice „userů“: Petr Vršek, Daniel Šváb a Mikuláš Čížek (j. h.) se potkávají na jejich tradičním pískovišti – internetové diskuzi. Jejich nepřetržité promluvy kombinují autentické Kolesovy příspěvky i reakce jeho obdivovatelů a odpůrců. Jednotlivé celky replik od sebe herci oddělují různými technickými hrátkami s tablety. Místy nápadité a koncepčně komplikované míchání reálného projevu s video postprodukcí se místy přesto cyklilo. Podivně se v celku jevila také pointa snových pasáží, v nichž Mariana Večeríková (j. h.) zpodobňující jeden z Kolesových životních zájmů – ženu v plavkách, recitovala části zamyšlení Kamila Fily otištěného v Respektu. Tvůrci totiž Kolesu na závěr připodobní k nepochopenému kazateli čistoty a neposkvrněnosti a absurditu dovrší znakem ukřižování.

FOTO ARCHIV YPSILON

Mikuláš Čížek, Petr Všek a Daniel Šváb FOTO ARCHIV YPSILON

Formálně vytříbená inscenace vyvolává otázku, zda je vůbec potřeba vytvořit divadelní portrét někoho jako byl Michal Kolesa a zda jeho bědný stav dále nějak zveřejňovat a komentovat, když to stihlo bezejmenné stádo individuí na internetu. Jako nahlédnutí do soukromí outsidera není inscenace příliš vyvážená a tvůrci na něj téměř nemají vlastní názor. Naopak jako sociologická sonda je inscenace příliš nekomplexní.

Studio Ypsilon -Braňo Holiček a kol.: #jsi_user. Režie Braňo Holiček, výprava Nikola Tempír, dramaturgie Jan Tošovský. Premiéra 6. 12. 2013.

  • Autor: Martin Macháček
  • Publikováno: 08. prosince 2013

Komentáře k článku: Online outismus

  1. Vladimír Hulec

    Podle mne
    jde o výborné divadlo, a to z více důvodů.
    Za prvé otevírá v divadelním prostoru prostředí internetu, a to jak v silně karikované a ironické rovině tak vážnějším či možná přímo apelativně varovným, eticko-moralistním vhledem do něj skrze jeho tragickou a současně ikonickou osobnost. Mnozí ji znají, já – přiznávám – se o ní dozvěděl až díky této produkci (Pro neznalé doporučuju Macháčkem zmiňovaný text Kamila Filly v Respektu z 11. 11. t. r.: http://respekt.ihned.cz/c1-61213560-se-smrti-michala-kolesy-prisel-cesky-internet-o-svou-nevinnost s mnoha linky).
    Za druhé je inscenace příkladem rychlé – v podstatě publicistické – reakce divadla na aktuální dění kolem, a to dokonce ne pouze na politické kauzy. To u nás nebývá příliš zvykem.
    Na a za třetí se forma Holičkovi a všem hercům velmi podařila. Byla adekvátní vnějšímu působení používaných médií a technickým možnostem aktuálních technologií (tablety), současně vtipná s laškovně poetickými obrazy reflektujícími emoční rovinu Kolesovy osobnosti (dívka v plavkách) s až existenciálními přesahy, které však tvůrci divákům nijak nevnucovali.

    08.12.2013 (22.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,