Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Online outismus

Asi málokterý chronický uživatel internetu a až ikonický přispěvatel do diskuzí se po smrti stal předmětem takového mediálního zájmu jako outista Michal Kolesa. Jeho fenomén provázela dvojice motivů, které pro svůj autorský projekt #jsi_user využil také režisér Braňo Holiček. Vedle Kolesových neuvěřitelných obsesí plavajícími ženami a takřka nevyčerpatelným diskuzním apetitem to byl zejména nepřetržitý přísun nevkusných urážek, kterým ho zasypávali ostatní diskutující. Nenechal se odbýt.

FOTO ARCHIV YPSILON

Virtuální Michal Kolesa FOTO ARCHIV YPSILON

Holiček proti sobě staví etiku elementární a mikrosvěta, který se médiem nově vytvořil. Trojice „userů“: Petr Vršek, Daniel Šváb a Mikuláš Čížek (j. h.) se potkávají na jejich tradičním pískovišti – internetové diskuzi. Jejich nepřetržité promluvy kombinují autentické Kolesovy příspěvky i reakce jeho obdivovatelů a odpůrců. Jednotlivé celky replik od sebe herci oddělují různými technickými hrátkami s tablety. Místy nápadité a koncepčně komplikované míchání reálného projevu s video postprodukcí se místy přesto cyklilo. Podivně se v celku jevila také pointa snových pasáží, v nichž Mariana Večeríková (j. h.) zpodobňující jeden z Kolesových životních zájmů – ženu v plavkách, recitovala části zamyšlení Kamila Fily otištěného v Respektu. Tvůrci totiž Kolesu na závěr připodobní k nepochopenému kazateli čistoty a neposkvrněnosti a absurditu dovrší znakem ukřižování.

FOTO ARCHIV YPSILON

Mikuláš Čížek, Petr Všek a Daniel Šváb FOTO ARCHIV YPSILON

Formálně vytříbená inscenace vyvolává otázku, zda je vůbec potřeba vytvořit divadelní portrét někoho jako byl Michal Kolesa a zda jeho bědný stav dále nějak zveřejňovat a komentovat, když to stihlo bezejmenné stádo individuí na internetu. Jako nahlédnutí do soukromí outsidera není inscenace příliš vyvážená a tvůrci na něj téměř nemají vlastní názor. Naopak jako sociologická sonda je inscenace příliš nekomplexní.

Studio Ypsilon -Braňo Holiček a kol.: #jsi_user. Režie Braňo Holiček, výprava Nikola Tempír, dramaturgie Jan Tošovský. Premiéra 6. 12. 2013.

  • Autor: Martin Macháček
  • Publikováno: 08. prosince 2013

Komentáře k článku: Online outismus

  1. Vladimír Hulec

    Podle mne
    jde o výborné divadlo, a to z více důvodů.
    Za prvé otevírá v divadelním prostoru prostředí internetu, a to jak v silně karikované a ironické rovině tak vážnějším či možná přímo apelativně varovným, eticko-moralistním vhledem do něj skrze jeho tragickou a současně ikonickou osobnost. Mnozí ji znají, já – přiznávám – se o ní dozvěděl až díky této produkci (Pro neznalé doporučuju Macháčkem zmiňovaný text Kamila Filly v Respektu z 11. 11. t. r.: http://respekt.ihned.cz/c1-61213560-se-smrti-michala-kolesy-prisel-cesky-internet-o-svou-nevinnost s mnoha linky).
    Za druhé je inscenace příkladem rychlé – v podstatě publicistické – reakce divadla na aktuální dění kolem, a to dokonce ne pouze na politické kauzy. To u nás nebývá příliš zvykem.
    Na a za třetí se forma Holičkovi a všem hercům velmi podařila. Byla adekvátní vnějšímu působení používaných médií a technickým možnostem aktuálních technologií (tablety), současně vtipná s laškovně poetickými obrazy reflektujícími emoční rovinu Kolesovy osobnosti (dívka v plavkách) s až existenciálními přesahy, které však tvůrci divákům nijak nevnucovali.

    08.12.2013 (22.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,