Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Kritické teze Josefa Hermana (No. 2/2018)

Je to smutné, ale jihočeská opera uvádí Její pastorkyni s obavami, jestli zdejší diváky bude tahle prý nestravitelná Janáčkova moderna zajímat.

Rekrutská scéna. FOTO MICHAL SIROŇ

Nemohu se smířit s hudebním nastudováním, českobudějovický šéfdirigent Mario De Rose výtečně rozumí italskému repertoáru, ale v Janáčkově partituře nenašel souběh hudby s jejím dramatickým účinkem, tedy to vůbec nejpodstatnější. Volil nevhodná tempa, vesměs pomalá, v nichž zanikala logika janáčkovských strohých dialogů. Postrádal jsem vzrušenou agogiku, spočinutí ostře lomená prudkými pasážemi. Hráči také chybovali. Dobře zpíval sbor.

Kostelnička (Eliška Weissová) ukazuje Števovi (Peter Malý) jeho děcko, které má s Jenůfou. FOTO MICHAL SIROŇ

Uvádí se verze z roku 1908, podle režiséra a šéfa souboru Tomáše Studeného proto, že je zřejmě nejbližší “finální představě autora”. Podle mne se však inscenace hraje pro současné diváky, ne pro Janáčka nebo muzikology.

Jenůfa (Lucie Kašpárková) s Kostelničkou (Eliška Weissová) u okna bez okeniček. FOTO MICHAL SIROŇ

Tomáš Studený v programu k inscenaci deklaroval: Neobyčejná, strhující emocionální síla Její pastorkyně vyvěrá z naprosto srozumitelné, hmatatelné, pravdivé životní situace. Proč tedy zatížil inscenaci tolika nesrozumitelnostmi? Nechal jedněmi dveřmi v jedné situaci odcházet postavy do různých prostor. V posledním dějství našli “dítě pod ledem”, ale na prospektu je vymalovaný strom v plném květu. Ostře zelený umělohmotný trávník také nesluší Janáčkově pravdivosti. Proč se u Studeného schovává Jenůfa za prostěradly a záclonami v koutě světnice Kostelničky, když se zpívá i na jevišti hraje, že má tajné místo ve vedlejší komůrce? Proč Jenůfa otevírá místo “okeniček” okno, protože okeničky na oknech nejsou. Záhy má otevřít okno a nemá co otevírat. Oltářík ze zapálených svící a svatých obrázků má posunout inscenaci někam na Ukrajinu? Nevkusné květované oblečení zase ze svatebčanů činí světské od kolotoče.

Laca (Titusz Tóbisz) v květované vestě chrání Jenůfu (Lucie Kašpárková) před rozzuřenými vesničany. FOTO MICHAL SIROŇ

Studený nejvíc domýšlel detaily hereckého jednání, což je jistě potřeba, ale k čemu to, když významový celek uvedeným znejasňuje?

Podivně vystrojená Stařenka (Dagmar Volfová) žehná snoubencům. FOTO MICHAL SIROŇ

Proč je inscenace s výjimkou Kostelničky obsazena dvojmo? To se bude hrát tak dlouho a často? Lucie Kašpárková je, za lepších okolností může být špičkovou Jenůfou, Titusz Tóbisz už pro svůj mohutný zjev zase originálním Lacou, oba party zvládají dobře a přesně vědí, o čem zpívají. Trochu o tom pochybuji u Elišky Weissové, střídá v Kostelničce několik poloh ne vždy logicky, trochu předvádí velký hlas, a měla by podstatně vylepšit dikci. Števu Peter Malý pojal jako nenápadného hocha, naopak Stařenka Dagmar Volfové byla nepřehlédnutelná.

Laca (Titusz Tóbisz) s Jenůfou (Lucie Kašpárková) před svatbou, v pozadí prospekt s rozkvetlým stromem. FOTO MICHAL SIROŇ

Na premiéře diváci aplaudovali vstoje, moc bych přál této inscenaci úspěch. Už proto, že do ní Tomáš Studený zjevně vložil mnoho práce – nemyslím si, že zmíněné výhrady a nejasnosti plynou z povrchnosti, naopak spíš z jisté přešpekulovanosti jevištní koncepce. 

Jihočeské divadlo, České Budějovice – Leoš Janáček: Její pastorkyňa. Hudební nastudování Mario De Rose, režie Tomáš Studený, scéna a kostýmy David Janošek, choreografie Hana Achilles, světelný design Petr Baštýř, Jan Hořejší, režijní spolupráce Marek Mokoš, Dramaturgie František Řihout, sbormistr Martin Veselý, hudební příprava Mikoláš Troup, představení řídí Michaela Freudenschussová, asistentka režie a nápověda Barbora Šanderová. Premiéra 19. 1. 2018.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 22. ledna 2018

Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana (No. 2/2018)

  1. Bára pokorna

    Kostelnička
    v podání Elišky Weissové je velmi emotivní, hudební projev velmi kvalitní.

    23.01.2018 (17.47), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,