Divadelní noviny > Blogy Kritika
Kritické teze Josefa Hermana: La Gioconda v Janáčkově divadle
Opera La Gioconda Amilcara Ponchielliho zřejmě v repertoáru Janáčkovy opery plní mainstreamovou nabídku italského “populáru” pro nejširší publikum. Chytré řešení.
![](http://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2017/02/18988-460x307.jpg)
Luciano Mastro (Enzo), v pozadí gondolier
FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)
Kvůli tomu ještě inscenace Tomáše Pilaře nemusela vycházet z operní poetiky 80. let, “tradiční” operní tvar lze stvořit i jinými prostředky než quasi operáckým prožíváním v náznakových akcích a obrazech.
![](http://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2017/02/18991-460x236.jpg)
FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)
Na úrovni soudobých zvyklostí je světelná režie a zčásti kostýmy, zkrátka vizuální stránka inscenace, i tu však ručně posouvané segmenty architektury vracejí do minulosti – zvlášť když se scéna neobejde bez přestavby za zavřenou oponou! Možná má být scénická stavebnice hlavně praktická pro přepravu a úpravu scény pro jinou velikost prostoru kvůli plánovanému uzavření Janáčkova divadla.
![](http://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2017/02/18984-460x205.jpg)
FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)
Archaickou jevištní podívanou podtrhla chudá a nepřesně provedená choreografie proslulého Tance hodin. Pilař avizoval nahrazení tanečníků akrobaty, proč potom naivně tančili?
![](http://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2017/02/18986-460x307.jpg)
FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)
Inscenace je dobře hudebně nastudovaná, snad bych jen místy uvítal víc vášně a zvukové dynamiky, hlavně do přestávky. Překvapil drobný nesoulad v prvních dvou sborových scénách, netroufám si odhadnout, kde se stala chyba. Pavel Koňárek připravil sborové partie excelentně, stejně tak Jaroslav Kyzlink pečlivě propracoval orchestrální part.
![](http://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2017/02/18983-460x307.jpg)
Csilla Boross v titulní roli
FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)
Trumfem premiéry bylo výtečné obsazení. Csilla Boross zazpívala titulní roli pevným hebkým sopránem na hraně mezi lyrickým a dramatickým pojetím. Famózní tenor v postavě Enza Grimalda předvedl Sung Kyu Park, původem z Koreje. Lauru provedla Jana Hrochová barvitým mezzsopránem s jasnými výškami a znělými spodními tóny. Svatopluk Sem suverénně zazpíval i decentně zpodobnil zloducha Barnabu, své role na úrovni zvládli i Jan Šťáva (Alvise Badoèro) a Jitka Zerhauová (Cieca).
![](http://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2017/02/18989-460x297.jpg)
FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)
Národní divadlo Brno – Amilcare Ponchielli: La Gioconda. Opera o čtyřech dějstvích, libreto Arrigo Boito. Hudební nastudování a dirigent Jaroslav Kyzlink, režie a scéna Tomáš Pilař, sbormistr Pavel Koňárek, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, pohybová spolupráce Ladislava Košíková, světelný design Daniel Tesař, dramaturgie Patricie Částková. Premiéra v Janáčkově divadle 4. února 2017.
Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana: La Gioconda v Janáčkově divadle
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)