Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Festival OPERA 2015 skončil udělením Libušek

Výjimečné festivalové výkony jsou na festivalu OPERA oceňovány čestnými cenami ve stanovených kategoriích, tzv. Libuškami. O jejich udělení rozhodly po posledním představení festivalu 21. února dvě odborné poroty, ředitelka festivalu Lenka Šaldová a průběžné hlasování diváků. Ceny byly vyhlášeny na tiskové konferenci ve Státní opeře 23. února.

Libušky budou slavnostně předány zástupci porot a pořádající Jednoty hudebního divadla na jevištích oceněných divadel.

Čestná cena Festivalu hudebního divadla Libuška

Čestná cena Festivalu hudebního divadla Libuška

Současnou podobu Libušky pro festival OPERA na samém sklonku života navrhl významný sklářský výtvarník Václav Hanuš (1924 – 2009), vyrobila ji PRECIOSA ORNELA, a.s., ve sklárně v Desné.

J. B. Foerster: Eva. Divadlo F. X. Šaldy Liberec FOTO Ludvík Grym

J. B. Foerster: Eva. Divadlo F. X. Šaldy Liberec
FOTO Ludvík Grym

Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za inscenaci opery Josefa Bohuslava Foerstera Eva. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Ivan Žáček.

Do užšího výběru se dostaly inscenace: Ullmannův Pád Antikrista v provedení Moravského divadla Olomouc a Janáčkovy Výlety páně Broučkovy v provedení Národního divadla moravskoslezského Ostrava.

 

Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Slezské divadlo Opava FOTO PETR VESELÝ

Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Slezské divadlo Opava
FOTO PETR VESELÝ

Cenu diváků za nejlepší inscenaci získalo Slezské divadlo Opava za inscenaci opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa. Diváci o ceně rozhodují prostřednictvím ankety: na jednotlivých představeních měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší). Průměrně hlasovalo 100 diváků.

Janáčkova Její pastorkyňa se stala divácky nejúspěšnější inscenací s průměrem 4,80; následovaly Pucciniho Bohéma v nastudování opery Slovenského národního divadla v Bratislavě (průměr 4,65), Mascagniho Sedlák kavalír / De Roseho Nyní a navždy v nastudování Jihočeského divadla České Budějovice (průměr 4,65), Martinů Voják a tanečnice v nastudování Divadla J. K. Tyla v Plzni (průměr 4,62), Foersterova Eva v nastudování Divadla F. X. Šaldy v Liberci (průměr 4,59) a Poulencovy Dialogy karmelitek v nastudování Státního divadla Košice (průměr 4,56).

 

Francis Poulenc: Dialogy karmelitek, Štátne divadlo Košice FOTO Joseph Marčinský

Francis Poulenc: Dialogy karmelitek, Štátne divadlo Košice
FOTO Joseph Marčinský

Cenu za mimořádnou interpretaci role získala Jitka Zerhauová za interpretaci Madame de Croissy v Poulencově opeře Dialogy karmelitek v nastudování Státního divadla Košice. Cenu udělila porota emeritních sólistů Národního divadla ve složení Eva Děpoltová, Zora Jehličková a Libuše Márová.

Nominováni dále byli (v abecedním pořadí): Martin Bárta za roli Absalona (Zdeněk Fibich: Pád Arkuna, ND Praha), Jiří Brückler za roli Pseudola (Bohuslav Martinů: Voják a tanečnice, Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Dana Burešová za roli Helgy (Zdeněk Fibich: Pád Arkuna, ND Praha), Štefan Kocán za roli Mefistofela (Arrigo Boito: Mefistofeles, ND Praha – Státní opera) a Svatopluk Sem za roli Samka (Josef Bohuslav Foerster: Eva, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci).

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava FOTO MARTIN POPELÁŘ

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
FOTO MARTIN POPELÁŘ

Od roku 2007 při příležitosti festivalu OPERA oceňuje výbor Jednoty hudebního divadla osobnosti, které jakýmkoli způsobem významně přispěly domácímu opernímu divadlu.

Výbor Jednoty hudebního divadla ve složení Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Jiří Horký, Radmila Hrdinová, Rudolf Leška, Lenka Šaldová a Jiří Šesták udělil cenu Robertu Jindrovi a jeho týmu za vedení opery NDM v Ostravě v duchu a zvyklostech evropského operního domu, a to jak dramaturgií a interpretací, tak marketingovými aktivitami.

Zpracováno na základě Tiskové zprávy festivalu OPERA 2015 z 23. února 2014.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 23. února 2015

Komentáře k článku: Festival OPERA 2015 skončil udělením Libušek

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,