Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 4)

Up

Das Fräulein (Kompanie)Tristesses / Smutek

S diváky komunikuje divadelní magie… FOTO PHILE DEPREZ

Setkání s tímto mystériem, z něhož hlasitě promlouvají velká témata (více tušená než propíraná) platná napříč celoevropským prostorem, přineslo fascinující zážitek. Nedostatek autorit, vzepětí machistů či prostupování nákazou prázdnoty a neživosti posloužily jako námět na horor více než výmluvný. Malá komunita je deklasovaná sama sebou a infiltrovanou zvůlí, za níž hledejme taktiku těch, co třímají politickou moc. Inscenace je sugestivní jak ve svém celku, tak detailu. Sporné se na první pohled zdálo nadužívání technologií, „oči kamery“ se však zde staly součástí promyšlené formy, která zprostředkovává niternost, místy i humor těžící z rozporu mezi tragičností a nadsazenou ironií. Ostatně režisérka staví na hranu řadu dalších momentů: ať je to hrana mýtu a reality nebo detektivky a skutečného dramatu. Místo odpovědí, co z toho brát vážně, s diváky komunikuje divadelní magie. Režie obdivuhodně pracuje s detailem (a herecky je to úplně jiný vesmír, promiňte mi to přirovnání), zaujme rozdělený scénografický plán inscenace na prostor venkovní a v domečcích, další magnetizující složkou byla hudba, která by obstála i jako samostatný koncert.

///

Down

Slovácké divadlo Uherské HradištěMěsíc nad řekou

Viděl jsem pouze přepjatost, herce svázané brutální stylizací… FOTO archiv SD UH

Nečekané „down“ mi připravil tradiční a vždy očekávaný účastník MFD, Slovácké divadlo, které se prezentovalo inscenací Šrámkova Měsíce nad řekou v režii Anny Petrželkové. Inscenaci provází kontroverzní pověst, nic takového na ní samozřejmě neshledávám. Viděl jsem pouze přepjatost, herce svázané brutální stylizací. Obhajobu takového stylu mi dramaturgie nenabídla. Manýristická smršť první části postrádá vtip, je těžkopádná a vlastně zoufale nudná. Jaký to rozdíl proti podobné zběsilosti, se kterou Petrželková přistoupila k Brechtově Svatbě (2014) a jež se potkala s virtuozitou herců. Změna inscenačního stylu po přestávce je částečným vysvobozením, tu a tam začne být i zřetelný impresionista Šrámek a téma deziluze se vyloupne jak měsíc nad řekou a konečně se začne hrát o konfliktech „starého a nového světa“. Pojetí postavy Slávky Hlubinové (Petra Staňková) je sice neskutečně živelné, ale její vnitřní svět je poodhalován bez patřičné razance. Rozumím pokusu „nějakým způsobem“ navázat dialog moderního divadla s textem bezmála sto let starým, tento mne nepřesvědčil. Má-li však plzeňský festival prezentovat smělejší a troufalejší počiny českého divadla, byla tato inscenace jistě správnou dramaturgickou volbou.

Michal Novák, šéfredaktor portálu i-divadlo.cz

///

Ostatní odpovědi ankety Up and Down 24. Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň 2017:

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 1)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 2)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 3)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 5)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 6)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 7)

///

Festivalová zpravodajství z 24. Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň 2017:

Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 1)

Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 2)

Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 3)

Divadelní smrti aneb Festival DIVADLO Plzeň 2017

  • Autor: Michal Novák
  • Publikováno: 25. září 2017

Komentáře k článku: 25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 4)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,