Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 4)

Up

Das Fräulein (Kompanie)Tristesses / Smutek

S diváky komunikuje divadelní magie… FOTO PHILE DEPREZ

Setkání s tímto mystériem, z něhož hlasitě promlouvají velká témata (více tušená než propíraná) platná napříč celoevropským prostorem, přineslo fascinující zážitek. Nedostatek autorit, vzepětí machistů či prostupování nákazou prázdnoty a neživosti posloužily jako námět na horor více než výmluvný. Malá komunita je deklasovaná sama sebou a infiltrovanou zvůlí, za níž hledejme taktiku těch, co třímají politickou moc. Inscenace je sugestivní jak ve svém celku, tak detailu. Sporné se na první pohled zdálo nadužívání technologií, „oči kamery“ se však zde staly součástí promyšlené formy, která zprostředkovává niternost, místy i humor těžící z rozporu mezi tragičností a nadsazenou ironií. Ostatně režisérka staví na hranu řadu dalších momentů: ať je to hrana mýtu a reality nebo detektivky a skutečného dramatu. Místo odpovědí, co z toho brát vážně, s diváky komunikuje divadelní magie. Režie obdivuhodně pracuje s detailem (a herecky je to úplně jiný vesmír, promiňte mi to přirovnání), zaujme rozdělený scénografický plán inscenace na prostor venkovní a v domečcích, další magnetizující složkou byla hudba, která by obstála i jako samostatný koncert.

///

Down

Slovácké divadlo Uherské HradištěMěsíc nad řekou

Viděl jsem pouze přepjatost, herce svázané brutální stylizací… FOTO archiv SD UH

Nečekané „down“ mi připravil tradiční a vždy očekávaný účastník MFD, Slovácké divadlo, které se prezentovalo inscenací Šrámkova Měsíce nad řekou v režii Anny Petrželkové. Inscenaci provází kontroverzní pověst, nic takového na ní samozřejmě neshledávám. Viděl jsem pouze přepjatost, herce svázané brutální stylizací. Obhajobu takového stylu mi dramaturgie nenabídla. Manýristická smršť první části postrádá vtip, je těžkopádná a vlastně zoufale nudná. Jaký to rozdíl proti podobné zběsilosti, se kterou Petrželková přistoupila k Brechtově Svatbě (2014) a jež se potkala s virtuozitou herců. Změna inscenačního stylu po přestávce je částečným vysvobozením, tu a tam začne být i zřetelný impresionista Šrámek a téma deziluze se vyloupne jak měsíc nad řekou a konečně se začne hrát o konfliktech „starého a nového světa“. Pojetí postavy Slávky Hlubinové (Petra Staňková) je sice neskutečně živelné, ale její vnitřní svět je poodhalován bez patřičné razance. Rozumím pokusu „nějakým způsobem“ navázat dialog moderního divadla s textem bezmála sto let starým, tento mne nepřesvědčil. Má-li však plzeňský festival prezentovat smělejší a troufalejší počiny českého divadla, byla tato inscenace jistě správnou dramaturgickou volbou.

Michal Novák, šéfredaktor portálu i-divadlo.cz

///

Ostatní odpovědi ankety Up and Down 24. Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň 2017:

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 1)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 2)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 3)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 5)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 6)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 7)

///

Festivalová zpravodajství z 24. Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň 2017:

Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 1)

Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 2)

Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 3)

Divadelní smrti aneb Festival DIVADLO Plzeň 2017

  • Autor: Michal Novák
  • Publikováno: 25. září 2017

Komentáře k článku: 25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 4)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,