Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 4)

Up

Das Fräulein (Kompanie)Tristesses / Smutek

S diváky komunikuje divadelní magie… FOTO PHILE DEPREZ

Setkání s tímto mystériem, z něhož hlasitě promlouvají velká témata (více tušená než propíraná) platná napříč celoevropským prostorem, přineslo fascinující zážitek. Nedostatek autorit, vzepětí machistů či prostupování nákazou prázdnoty a neživosti posloužily jako námět na horor více než výmluvný. Malá komunita je deklasovaná sama sebou a infiltrovanou zvůlí, za níž hledejme taktiku těch, co třímají politickou moc. Inscenace je sugestivní jak ve svém celku, tak detailu. Sporné se na první pohled zdálo nadužívání technologií, „oči kamery“ se však zde staly součástí promyšlené formy, která zprostředkovává niternost, místy i humor těžící z rozporu mezi tragičností a nadsazenou ironií. Ostatně režisérka staví na hranu řadu dalších momentů: ať je to hrana mýtu a reality nebo detektivky a skutečného dramatu. Místo odpovědí, co z toho brát vážně, s diváky komunikuje divadelní magie. Režie obdivuhodně pracuje s detailem (a herecky je to úplně jiný vesmír, promiňte mi to přirovnání), zaujme rozdělený scénografický plán inscenace na prostor venkovní a v domečcích, další magnetizující složkou byla hudba, která by obstála i jako samostatný koncert.

///

Down

Slovácké divadlo Uherské HradištěMěsíc nad řekou

Viděl jsem pouze přepjatost, herce svázané brutální stylizací… FOTO archiv SD UH

Nečekané „down“ mi připravil tradiční a vždy očekávaný účastník MFD, Slovácké divadlo, které se prezentovalo inscenací Šrámkova Měsíce nad řekou v režii Anny Petrželkové. Inscenaci provází kontroverzní pověst, nic takového na ní samozřejmě neshledávám. Viděl jsem pouze přepjatost, herce svázané brutální stylizací. Obhajobu takového stylu mi dramaturgie nenabídla. Manýristická smršť první části postrádá vtip, je těžkopádná a vlastně zoufale nudná. Jaký to rozdíl proti podobné zběsilosti, se kterou Petrželková přistoupila k Brechtově Svatbě (2014) a jež se potkala s virtuozitou herců. Změna inscenačního stylu po přestávce je částečným vysvobozením, tu a tam začne být i zřetelný impresionista Šrámek a téma deziluze se vyloupne jak měsíc nad řekou a konečně se začne hrát o konfliktech „starého a nového světa“. Pojetí postavy Slávky Hlubinové (Petra Staňková) je sice neskutečně živelné, ale její vnitřní svět je poodhalován bez patřičné razance. Rozumím pokusu „nějakým způsobem“ navázat dialog moderního divadla s textem bezmála sto let starým, tento mne nepřesvědčil. Má-li však plzeňský festival prezentovat smělejší a troufalejší počiny českého divadla, byla tato inscenace jistě správnou dramaturgickou volbou.

Michal Novák, šéfredaktor portálu i-divadlo.cz

///

Ostatní odpovědi ankety Up and Down 24. Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň 2017:

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 1)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 2)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 3)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 5)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 6)

25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 7)

///

Festivalová zpravodajství z 24. Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň 2017:

Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 1)

Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 2)

Mozaika z Divadla Plzeň 2017 (No. 3)

Divadelní smrti aneb Festival DIVADLO Plzeň 2017

  • Autor: Michal Novák
  • Publikováno: 25. září 2017

Komentáře k článku: 25. MF DIVADLO: Up & Down (No. 4)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,