Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2019

ročník 28
16.–29. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Změna musí přijít

    Vedení Národního divadla v Praze připravuje změny na postech uměleckých šéfů v souvislosti s tím, že v červnu 2015 končí mandáty šéfům baletu Petru Zuskovi a činohry Michalu Dočekalovi.

    Národní divadlo Praha, rytina z roku 1881. Repro archiv

    Národní divadlo Praha, rytina z roku 1881. Repro archiv

    V prvním případě oslovil ředitel Jan Burian kandidáty ze zahraničí, k vedení činoherního souboru hodlá vyzvat během podzimu několik domácích osobností v uzavřeném výběrovém řízení. Protože však zahraniční šéf musí mít delší přípravný čas na převzetí souboru, domluvil jsem se s Petrem Zuskou na prodloužení jeho současného funkčního období až do června 2017, komentoval daný stav Burian. Vítěz výběrového řízení by se měl na vedení baletního souboru podílet nejpozději od roku 2016.

    V kuloárech se mluví o tom, že o vedení baletu Národního divadla mají zájem prvotřídní umělci ze zahraničí. Ke jménům bratrů Bubeníčků a primabaleríny Darii Klimentové se v posledním období připojilo jméno Filipa Barankiewicze ze stuttgartského baletu. Žádné „námluvy“ však vedení české první scény nechce komentovat. Probíhají zajímavá jednání, formulují se podmínky srovnatelnější s baletními soubory v zahraničí, popsal situaci Burian.

    ND-Michal-Docekal_cinohra

    Sdílnější nebyl ani v případě změny na postu šéfa činohry. Uvedl jen, že s Dočekalem počítá na jednu z klíčových manažerských pozic v rámci plánované nové struktury. Odpovídat by měl za Stavovské divadlo a Novou scénu, řekl.
    Dočekal už před časem svůj odchod na konci června příštího roku avizoval, i jemu vyprší několikáté funkční období. Změna musí přijít. Vedu činohru dvanáct let a měl by přijít někdo mladší, osvětlil svůj postoj. Výměnu chápe jako přirozený proces. Zvláště nyní, kdy českou první scénu čeká transformace a měl by v ní fungovat jasně stanovený systém.

    Funkční období vedení operního souboru je shodné s mandátem ředitele Národního divadla, tedy do konce sezony 2019. Na pozici ředitelky opery nastoupila loni v srpnu Silvia Hroncová, uměleckým šéfem je Petr Kofroň s hudebními řediteli Martinem LeginusemRobertem Jindrou.

    Jana Dvořáková (39). FOTO archiv

    Jana Dvořáková (39). FOTO archiv

    Další reorganizační kroky v souladu s předloženou koncepcí provede Burianův management 1. září 2014. Změny se budou týkat především decentralizace technického servisu, řekl mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk. Podle Buriana půjde o krok k budoucí podobě samostatných divadelních domů, který umožní efektivnější řízení s odpovědností ředitelů jednotlivých domů a důrazem na lepší produktivitu práce. Jevištní provozy i personál hledišť budou od září podřízeny novým funkčním celkům, vysvětlil ředitel ND. V říjnu do Národního divadla nastoupí na novou pozici náměstkyně pro rozvoj, koncepci a restrukturalizaci Jana Dvořáková, která je nyní ekonomickou ředitelkou Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, dodal Burian.

    Tyto strukturální změny budou dalším krokem k holdingovému uspořádání. Jedním z cílů reorganizace bude ustavení lépe řiditelných celků s větší osobní odpovědností jednotlivých manažerů. Cílem nové koncepce je autonomie uměleckých souborů, tedy vytvoření právně, ekonomicky i umělecky samostatných celků pod společnou značkou. Opera, balet a činohra by pak jako právnické osoby využívaly služeb společné servisní organizace.

    /Převzato z Divadlo.cz/

    • Autor:
    • Publikováno: 25. června 2014

    Komentáře k článku: Změna musí přijít

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Spíš technický dotaz:
      Mají se vypisovat výběrová řízení – byť uzavřená – na posty uměleckých šéfů? Nevymaňuje se tak ředitel ze své zodpovědnosti jmenovat svůj tým, a tedy i umělecké šéfy? A je pak umělecký šéf zodpovědný řediteli, nebo výběrové komisi? Nebo právě toto (správným) předstupněm nového organizačního uspořádání ND, kdy budou soubory nezávislé? A je to inspirace i pro jiná veřejně zřizovaná (městská) divadla?
      Mně se to zdá – jak už jsem předeslal – trochu alibistické a možná i nepraktické. Obávám se, že je zaděláno na krize v divadlech. Bude vybrán nějaký umělecký šéf (dejme tomu ze zahraničí, ať nezabřednem v osobní půtky), ale ten bude s ředitelem v některých otázkách zásadně nesouhlasit. Co teď? Kým je šéf odvolatelný a komu je zodpovědný? A samozřejmě i naopak. Bude odvolán starý a přijde nový ředitel, ale umělecký šéf bude vybrán (konkursem) na delší dobu. Co teď?

      26.06.2014 (15.40), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,