Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Zlomvaz: Nový, delší a mutližánrový

     Letošní ročník festivalu ZLOMVAZ přinesl mnoho změn, z nichž některé byly zcela zřejmé a jiné naopak velmi nenápadné. ZLOMVAZ 2010 se konal prostorách pražské DAMU, v Divadle Disk a nově také v holešovické La Fabrice. Svůj prostor mělo v rámci festivalu nejenom divadlo, ale i film, hudba a tanec. „Mimodivadelní projekty“  byly soustředěné do La Fabriky, kde byla díky programu ryze multižánrová atmosféra. Hlavní linií festivalu však  zůstalo divadlo a soutěžní divadelní přehlídka. Již po sedmnácté se do Prahy sjeli divadelníci z Čech, Moravy a Slovenska, aby se utkali na divadelních prknech a tradičně také na fotbalovém trávníku.

    Pětidenní (nejen) divadelní maraton odstartoval v úterý 18. května asi kolem druhé hodiny odpolední. Otevřeli jsme první infocentrum v šatně Divadla Disk, zapojili počítače, telefony, vytáhli vysílačky a netrpělivě očekávali první diváky. Zpočátku se trousili po jednotlivcích či malých skupinkách a my organizátoři jsme byli stále v početní přesile. Zahajovací představení Cubus ( mezinárodní projekt pražské DAMU, bratislavské VŠMU a wroclawské PWST) však přilákalo první odvážlivce a prostory Divadla Disk se začaly příjemně zaplňovat. Po úspěšném prvním dni jsme si všichni zhluboka oddechli a s mírnou nervozitou očekávali dny příští.

    Ve středu se program rozjel už i v La Fabrice, kam se přesunula polovina 2. ročníku katedry produkce – tedy organizátorů letošního festivalu. Byli jsme tak rozděleni a zdánlivě i oslabeni. Vše však běželo podle plánu a do La Fabriky jezdily festivalové autobusy zajišťující rychlou a bezpečnou přepravu diváků. Pro diváky byl letošní ročník festivalu Zlomvaz opravdovým závodem s časem, neboť i při největší snaze se všechno stihnout nedalo. Program byl ale poskládán tak, aby si každý mohl vybrat z produkcí různých žánrů a nebo naopak, aby se mohl věnovat jen tomu žánru, který jej zajímá.

    Přes všechny původní snahy o vytvoření vyváženého multižánrového festivalu se v centru festivalového dění udržela divadelní přehlídka, v rámci které mohli diváci vidět sedm soutěžních a téměř dvacet nesoutěžních představení. Kromě tradičních účastníků – studentů DAMU, JAMU a VŠMU se festivalu účastnili i studenti banskobystrické Akadémie umení. Studenti této mnohdy neprávem podceňované školy dokázali, že jsou schopni obstát v konkurenci posluchačů „věhlasnějších“ akademií. Mezi opravdové umělecké vrcholy festivalu patřila one-man-show Tomáše Mischury, který se představil před zraky asi čtyřiceti diváků v prostoru Řetízku ( malé scény Divadla Disk). Student herectví na Akadémii Umení v Banské Bystrici přivezl své absolventské monodrama Škandálná aféra Jozefa Holouška. Známý text Karla Čapka si Tomáš Mischura sám přeložil, upravil a za pomoci režisérky Jany Oľhové převedl do svébytné divadelní podoby. Inscenace je postavena především na výrazném hereckém výkonu a použití novin jako materiálu pro rozličné rekvizity. Její tempo se v průběhu šedesáti minut neustále stupňuje a vrcholí malými z novin poskládanými žabkami, které jako živé skáčou Tomášovi přímo „ze srdce“. Tomáš Mischura si zaslouženě dovezl ze Zlomvazu Cenu Reflexu a Thespisu pro nejlepšího herce. (Za roli Clova v inscenaci End Game, kde podal stejně profesionální a ohromující výkon jako v Holouškovi.)

    Nedílnou součástí Zlomvazu byl jako každý rok fotbalový zápas ZlomvazCup. Ten letošní se konal v žižkovském sportovním areálu a umělci jako každý rok předvedli, že i fotbalové dovednosti jim nejsou cizí. ZlomvazCup je každoročně spíše uzavřenou akcí pro studenty účastnící se festivalu, ale jeho teatrální potenciál, jež je umělci mnohdy rozvíjen až do extrémních poloh, by si rozhodně zasloužil publikum složené z široké veřejnosti.

    Po ryze sportovním večeru (dle návštěvnosti byl fotbal nejúspěšnější produkcí festivalu) se v pátek pozornost opět vrátila k umění. Bratislavská VŠMU dovezla inscenaci Kazimíra a Karolíny, jež neunikla pozornosti těm, kteří znají tuto hru v podání letošního absolventského ročníku činohry a chtěli ji vidět v pojetí slovenských tvůrců. V pátek také propukla všeobecná festivalová únava, vysílení diváci se ploužili po Disku a lačni po divadle kupovali stále další a další lístky. Většina divadelních produkcí byla zcela vyprodána, ale kapacita sálu nám vždy dovolila vtěsnat do prostoru hlediště všechny diváky.

    Pátek byl programově nejnaplněnějším dnem celého festivalu a kromě výše zmíněných inscenací mohli diváci vidět hudebníky z Banské Bystrice, filmové bloky dokumentární, hrané i animované tvorby, představení katedry pantomimy pražské HAMU Postav na čaj! ve stylu nového cirkusu a nebo kabaret studentů činohry DAMU Biceps s Lessepsem.

    V sobotu někteří diváci odjeli po náročném festivalovém týdnu domů a jiní s napětím očekávali večerní vyhlášení cen festivalu. Čekání si mnozí z nich zpříjemňovali divadlem. JAMU přivezla svou nejnovější inscenaci Pokojíček, Co je ve sklepě?. Pitínského Pokojíček byl doplněn o hru Co je ve sklepě? z pera dramaturga Ondřeje Novotného. V brněnské Martě inscenace zřejmě oblíbená, v Disku však bohužel trochu nepochopená. Nervozita z večerního předávání cen byla doslova hmatatelná na každém rohu a v Disku se pomalu začalo scházet ohromné množství divadelníků. Po poslední soutěžní inscenaci zmizela pětičlenná porota do blízké kavárny, aby se nerušeně poradila o vítězích. Spolu s Václavem Marhoulem jako předsedou poroty vítěze vybírala Lenka Vlasáková, Veronika Bednářová, Pavel Kříž a Jiří Vejdělek. Po návratu poroty začaly odbíjet poslední minuty letošního ročníku festivalu Zlomvaz. Ceny byly předány na slavnostním zakončení, kde jsme předali našim mladším spolužákům i pomyslnou štafetu pořádání festivalu a svorně se začali těšit na příští ročník.

    Ceny festivalu ZLOMVAZ 2010

    Cena Reflexu a Thespisu za nejlepší herecký výkon: Tomáš Mischura (AKU, za roli Clova v End Game)

    Čestné uznání poroty: Petra Kocmanová (JAMU, za roli Matky v Mandátu) a Ivan Lupták (DAMU, za roli Kristiána v inscenaci Markéta, dcera Lazarova)

    Cena organizátorů festivalu za nejlepší inscenaci: Markéta, dcera Lazarova (DAMU, režie: Pavel Ondruch)

    Čestné uznání poroty: End game (AKU, režie: Katarína Burdová)


    Komentáře k článku: Zlomvaz: Nový, delší a mutližánrový

    1. Martina Jirešová

      Avatar

      Doporučuji si přečíst také: http://www.rozrazilonline.cz/clanky/403-Pani-a-kmani-anebo-studenti-Studentsky-festival-divadelnich-skol-Zlomvaz-jako-prehlidka-umelecke-prostrednosti

      21.06.2010 (19.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,