Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Zemřela Marie Rathouská

    Jako Karolina ve Dvou vdovách, šedesátá léta. Foto archiv Divadla F. X. Šaldy Liberec

    Marie Rathouská

    17. 6. 1924 Hořice – 21. 6. 2021 Liberec

    Přední česká sopranistka a výrazná osobnost liberecké opery druhé poloviny minulého století.

    Pocházela z hudebnické rodiny, od dětství se pohybovala v prostředí amatérského muzicírování a ochotnického divadla. Soukromě docházela na hodiny klavíru (kde se vypracovala ve znamenitou klavíristku), stejně tak na klasický zpěv, který studovala u pěvce a pedagoga Pražské konzervatoře Louise Kadeřábka.

    Jako Rusalka spolu s Jaroslavem Horalem v roli Prince, druhá polovina padesátých let, Divadlo F. X. Šaldy. Liberec Foto archiv DFXŠ

    Od konce čtyřicátých let působila jako operní sboristka střídavě v Liberci a Ústí nad Labem (v tehdejším divadle Zdeňka Nejedlého). Díky muzikálnosti a silnému hlasovému fondu se jí brzy otevřel prostor k sólovým rolím. Do sólového angažmá v Liberci nastoupila 1. 3. 1954 a setrvala zde až do konce roku 1982. Zvláště v průběhu druhé poloviny padesátých a v šedesátých letech byla v Liberci součástí jedinečného uměleckého tandemu s tenoristou Janem Malíkem (zemřel 18. 6. – pouhé tři dny před M. Rathouskou – zde). V této éře pod vedením dirigenta a šéfa Rudolfa Vašaty liberecká opera výrazně překračovala standardní úroveň oblastních divadel.

    Foto archiv DFXŠ

    Z mnoha desítek rolí, které Marie Rathouská ztvárnila za bezmála třicet let svého libereckého působení, by bylo možné vyjmenovat většinu postav z nejvýznamnějšího operního repertoáru světového i domácího, mimo jiné například i znamenitou interpretaci Elsy z Brabantu v Lohengrinovi v době, kdy se wagnerovský repertoár na českých jevištích příliš neobjevoval. Nastudovala všechny sopránové dramatické role v operách Bedřicha Smetany (jehož kompletní cyklus byl právě v dobách Rathouské a Malíka v Liberci poprvé proveden). Svůj velký dynamický volumen však dovedla „krotit“ směrem k lyričtějšímu repertoáru. Jako více jak padesátiletá skvěle interpretovala Karolinu ve Dvou vdovách či Vendulku v Hubičce. Zpívala také řadu dramatických postav v operách G. Verdiho – Leonoru v Trubadúrovi, Aidu, Violettu v La traviatě, Abigail v Nabuccovi. Za jedinečnou byla považována její interpretace Desdemony ve Verdiho Othellovi. S operním jevištěm se rozloučila na počátku osmdesátých let rolí Paní Lovedayové v opeře Dáma a lupiči Ilji Hurníka.

    Foto archiv DFXŠ

    Jevištně disponovala přesvědčivým herectvím i smyslem pro humor. Byla nadána výbornou muzikalitou, zároveň nepostrádala sebekázeň, která se promítala do interpretační spolehlivosti.

    Foto archiv Jiřího Bartoloměje Struze

    S odstupem dlouhého času, který uplynul od jejích aktivních let, lze litovat (stejně jako v případě některých ostatních vynikajících pěvců působících tehdy v oblastních divadlech), že vesměs nebyly pořizovány zvukové záznamy jejích interpretací. Nahrávek Marie Rathouské, stejně jako fenomenálního Jana Malíka, je známo žalostně málo.

    Z tohoto světa odešla z vlastního rozhodnutí.

    /Ze stránek DFXŠ – zde – převzal, doplnil a upravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 21. července 2021

    Komentáře k článku: Zemřela Marie Rathouská

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,